فرهنگی ،مذهبی
پنج دستگاه تلفن و یافتن محل آن، می توان موقعیت سایر کلیدها را نیز شناسایی کرد، همان گونه که این نوع علامت گذاری، بر روی کلید ضبط صدا و افزایش صدا در وسایل صوتی نیز کفایت می نماید. با توجه به موارد مذکور، ارزش طراحی محصولی که بتواند کالاهای موجود را برای افراد نابینا کارآمد نماید، آشکار می گردد: به عنوان مثال می توان ضمن بهره گیری از تکنیک چاپ هلیوگراوور و انتقال ورنی شفاف به صورت موضعی بر سطح برچسب های پی وی سی موجود در بازار، و سپس، نیم تیغ نمودن حروف به صورتی منفک از یکدیگر، به برچسبی کاملا شفاف دست یافت که دربردارنده کلیه حروف و اعداد مورد نیاز نابینایان بوده و به سهولت توسط افراد بینا، بر روی سایر محصولات همچون کلیدهای تنظیم کننده دما، ریموت کنترل ها، بسته بندی کالاها، وسایل شخصی مورد استفاده در کلاس های درس افراد نابینا و مواردی از این دست چسبانده شوند. با توجه به عملکرد کاربردی حروف بریل، شاید جای مداقه بیشتری در زمینه های مرتبط با زیبایی شناسی مربوط به حس لامسه و حتی سایر حواس پنج گانه کاربر نیز وجود داشته باشد. متاسفانه در بحث های مربوط به مبانی هنرهای تجسمی و یا سبک شناسی و زیبایی شناسی، ندرتاً به مباحثی فراتر از تجربه های بصری کاربر توجه می شود؛ در واقع، بعضاً فراموش می شود که طراحی صنعتی، تنها طراحی بصری نیست، بلکه فضا، احساس و محتوای محصول، قابلیت دریافت از چهار حس دیگر بشری را نیز دارا می باشند. شاید بد نباشد که در برخورد با محصولات مختلف، تنها ادراک و قضاوتی مبتنی بر حس بینایی ارائه نداده و سایر حواس خود را نیز در این امر دخیل نماییم؛ دور از تصور نیست که فردی با چشم های بسته، در حالی که دست خود را به آرامی بر روی رنده آشپزخانه حرکت می دهد، در پی ریتم مداوم پستی ها و بلندی های آن، زیباترین تعریف از واژه زندگی را ادراک نماید: "همانا پس از هر سختی، آسانی است" با اینکه برای نوشتن حروف، اعداد و علائم ریاضی در بریل از همان 6 نقطه پایه استفاده می شود ولی نوشتن اعداد و علائم ریاضی در بریل قواعد خاص خود را دارد. برای نوشتن عدد 1 تنها از نقطه 1 استفاده می شود. برای نوشتن عدد 2 از نقاط (2،1)، عدد 3 از نقاط (4،1)، عدد 4 از نقاط (5،4،1)، عدد 5 از نقاط (5،1)، عدد 6 از نقاط (4،2،1)، عدد 7 از نقاط (5،4،2،1)، عدد 8 از نقاط (5،2،1)، عدد9 از نقاط (4،2) و برای نوشتن صفر از نقاط (5،4،2) استفاده می کنیم. برای ایجاد تفاوت بین حروف و اعداد، قبل از اعداد از نقاط (6،5،4،3) استفاه می کنیم به ترتیب وقتی به این مجموعه می رسیم انتظار داریم بعد از آن عددی نوشته شده باشد. یادمان باشد بین علامت عدد و خود عدد فاصله ای نیست و بلافاصله به دنبال هم نوشته می شوند. تصویر بالایی نشان دهنده علامت اعداد و خود اعداد است. اگر دقت کرده باشید ترتیب نوشتن اعداد یک تا 9 همان ترتیب نوشتن حروف انگلیسی بریل می باشد با این تفاوت که به اولشان علامت معرف اعداد اضافه شده است. به این نکته هم توجه کنید که علامت معرف اعداد، چه عدد تک رقمی باشد چه چند رقمی فقط یک بار نوشته می شود. نقاط (6،3) معرف علامت منها، نقاط (5،3،2) معرف علامت +، نقاط (6،3،2) معرف علامت ×، نقاط (6،5،2) معرف علامت ÷ و نقاط (6،5،3،2) معرف علامت= در خط بریل می باشند. حال که علائم را یاد گرفتیم برای نوشتن هرکدام از این علائم قبل از آنها از نقاط (6،5) استفاده می کنیم. به این صورت که وجود نقاط (6،5) معرف علائم می باشد و بعد از آن علامت مورد نظر آورده می شود. برای نوشتن علائم ابتدا علامت علائم را نوشته، یک خانه فاصله می دهیم و بعدا علامت مورد نظر را می نویسیم، به ترتیبی که در شکل زیر نشان داده شده است. این به خاطر گسترده بودن الفبای فارسی است که از این علامت ها استفاه می کنیم. ولی در عدد نویسی خط انگلیسی این علامت ها را نداریم. برای نمونه در خط انگلیسی برای نوشتن عدد 2 از نقاط (6،2،1) استفاده می شود که این نقاط در خط فارسی معرف حرف غ است یا برای نوشتن عدد 3 از نقاط (6،4،1) استفاده می کنیم که در خط فارسی معرف حرف ش می باشد. منبع: برداشتی از وبلاگ تخصصی آموزش معلمان و اولیا نابینابا تشکر از زحمت کشان محترم. سفر، حرکت و انتقال از وطن و محل زیست دائمی به سوی سرزمینهای دیگر جهت زیارت، تفریح، تجارت، علم اندوزی و یا حفظ دین است. روح انسان سازندگی دارد. سفر وسیله شناخت است، هم شناخت خود، هم شناخت دیگران. چون رنجها و سختیهای مسافرت و حالتهای فوقالعاده، جوهره انسان را مینمایاند و خصلتهای درونی بروز میکند. در سفر میتواند محک بزند، اگر به معارف اسلامی نگاهی گذرا بیفکنیم خواهیم دید که نه تنها در کتاب الهی و انسان ساز قرآن کریم بلکه در سخنان بزرگان دین در این خصوص بحث به میان آمده است. فی الارض فانظروا کیف بدا الخلق. بگو در زمین بگردید پس بنگرید که خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است. طبیعت و گردشهای هدفدار یک وظیفه است و حتی گردش در طبیعت انسان را به فکر وا میدارد و سفر علاوه براین که عقل را تقویت و سلامت جسمی را تامین میکند حتی منجر به تخلیه روانی و فرار از خستگیها میشود. و دیدن اماکن تاریخی و دیدار با بزرگان و شخصیتهای علمی و اخلاقی را مدنظر داشته باشد. از جمله اموری که وفای به این عهد و پیمان است ، زیارت قبور ائمه (ع ) است.» آداب سفر 1-انتخاب همسفر. پیامبر اکرم (ص) میفرماید: انتخاب همسفر مقدم بر سفر کردن است 2- شروع کردن سفر با «صدقه»، جهت سلامتی و رفع و دفع بلاها. خواستی بیرون برو، زیرا با صدقه دادن سلامت سفرت را میخری. در بازگشت حتی اگر شده ، یک قطعه سنگ برای خانوادهاش هدیه و تحفه بیاورد.» می فرماید : هر گاه سه نفر همسفر شدند از میان خود یک نفر را به سالاری انتخاب کنند . 5- همراه برداشتن مواد غذایی و خوراکیهای مورد نیاز و ره توشه سفر. سفر، توشه راهش پاکیزه باشد. باشید و در آن زمان با همراهان مدارا کنید. 6- خواندن دو رکعت نماز، دعا کردن و جان و مال خانواده را به خدا سپردن و بر او توکل کردن. 7- همراه داشتن مسواک، شانه، لباس و ظرف و داروهای مورد نیاز، سوزن، نخ، طناب و زیرانداز. و رعایت اخلاق خوب با همسفر در طول مسافرت. 9-مشورت کردن در سفر . در حدیث معتبر از حضرت امام جعفر صادق منقول است، حضرت لقمان پسر خود را چنین نصیحت فرمود: وقتی با گروهی سفر میکنی، در کارهای خود و کارهای ایشان بسیار مشورت کن و در روی ایشان تبسم بسیار بکن و در توشه ی خود در میان ایشان صاحب کرم باش. وقتی تو را به ضیافت بطلبند قبول کن و اگر از تو مدد طلبند ایشان را یاری کن و به سه چیز بر ایشان غلبه کن: به بسیاری خاموشی ، بسیاری نماز و سخاوت و جوانمردی در هر چه با خود از چهارپا ، مال و توشه داری. اگر گواهی از تو بطلبند، یا بر امر حقی خواهند و تو را گواه کنند بپذیر. قرآن ، همنشینی با علما و تفکر در فقه و علوم و محافظت بر نمازهای جماعت است. اما مروت سفر توشه خود را صرف کردن، مخالفت رفیقان ننمودن و خدا را در هر بلندی ، پستی فرود آمدن ، ایستادن و نشستن بسیار یاد نمودن است. که نباید کسی سفر کند مگر برای سه چیز : سفری که توشه ی آخرت در ان حاصل شود، سفری که باعث مرمت امور معاش شود یا سفری که برای سیر و لذتی باشد که حرام نباشد. اخلاق نیکو در سفر خوش خلقی در سفر، از جمله مهم ترین آداب و دستورهای پیشوایان معصوم علیه السلام است. انسانی که ویژگی های ذاتی نیکویی مانند خوشرویی، تواضع و ادب را داراست، نه تنها سفر را به کام خود شیرین خواهد کرد، برای همراهان خود نیز سفری به یاد ماندنی و خاطره برانگیز به جای می گذارد. در سفارشی از امام جعفر صادق علیه السلام تو را به بخشش و خوش خلقی سفارش می کنم؛ زیرا این دو، زینت انسان است، همانند گوهرهای میان گردن بند. در آموزه های دین اسلام، از بدخلقی در سفر به شدت نهی شده است. سالروز ارتحال امام خمینی بر محبان تسلیت اعیاد شعبانیه ،خجسته میلاد حضرت امام حسین (ع) حضرت ابو الفضل العباس(ع) حضرت امام سجاد (ع) مبارکباد
به طور کلی سفر مربی انسان است و برای جسم و
حتی انسان میزان تحمل، مقاومت، کاردانی و تجربه خود را هم
آن جا که خداوند در سوره عنکبوت آیه 20 میفرماید: قل سیروا
با دقت در این آیه میتوان فهمید که جهانگردی، سیر و سفر مطالعه
در این میان بهتر است انسان، مسافرت به شهرهای مذهبی و زیارتگاهها
به فرموده حضرت رضا علیه السلام:
« هر امامی برگردن دوستان و پیروانش ، عهد و پیمانی دارد.
حال که به اهمیت سفر پی بردیم بهتر است که به بعضی از آداب آن اشاره نماییم .
امام صادق (ع) میفرماید: مسافرت خود را با صدقه آغاز کن و هرگاه
3- تهیه سوغات. پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «هرگاه یکی از شما به سفر رفت
4- انتخاب یک نفر به عنوان سرپرست یا راهنما . رسول اکرم (ص)
رسول خدا صلى اللّه علیه و اله فرمود:از بزرگوارى مرد است که وقت رفتن به
از امام صادق علیهالسلام است که فرمود:هرگاه مسافرت کردید، سفره اى همراه داشته
از حضرت علی (ع) منقول است که مروت و مردی در حضر، خواندن
از حضرت صادق (ع) منقول است که در حکمت آل داود نوشته است
By Ashoora.ir & Night Skin