سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

 

خجسته میلاد

     

منجی عالم بشریت

     

حضرت مهدی (عج)

 

مبارکباد

 



نوشته شده در سه شنبه 93 خرداد 20ساعت ساعت 11:47 صبح توسط مشتعلی| نظر

 

 

 

خلاصه ای از زندگی نامه حضرت فاطمه زهرا(س)

نام:  فاطمه (س)

نام پدر :  حضرت محمد (ص)

نام مادر : خدیجه

روز تولد : 20 جمادی الثانی سال پنجم بعثت

محل تولد : مکه

تاریخ ازدو اج : 9  سالگی

نام همسر : حضرت علی (ع)

تاریخ  شهادت : 3 جمادی الثانی 11 هجرت

علت  شهادت : بین در و دیوار ماندن و فرو رفتن میخ در سینه

محل دفن : نامعلوم

مدت عمر : 18

القاب  : زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه، مرضیه

 کنیه‌ها : ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه،سیدة النساء العالمین ام ابیها   و...

فرزندان : امام حسن(ع)،امام حسین (ع)، زینب،ام کلثوم و محسن

 فاطمه، در لغت به معنی بریده شده و جدا شده می‌باشد

 و علت این نامگذاری بر طبق احادیث نبوی، آنست که: پیروان

 فاطمه (س) به سبب او از آتش دوزخ بریده، جدا شده و برکنارند.

از القاب حضرت  " ام ابیها " یعنی " مادر پدرش " که نشان دهنده علاقه

 بسیار زیاد فاطمه (ع) است به پدر بزرگوارش و این که با همه کمی

 سن از آغاز کودکی پناهگاه معنوی و تکیه گاه روحی - بعد از

 خداوند متعال - مانند خدیجه برای پدر بزرگوارش بوده است.

لقب ام ابیها را پیغمبر (ص) به دختر عزیزش عنایت فرمودند.

بنابراین ام ابیها به معنی منشأ و اصل و مظهر نبوت و ولایت است

 

مادر و پدر : 

همانگونه که می‌دانیم، نام پدر فاطمه (س) 

حضرت محمد (ص) است که او رسول گرامی اسلام،

 خاتم پیامبران الهی و برترین مخلوق خداوند می‌باشد.

 مادر حضرتش خدیجه دختر خویلد، از زنان بزرگ و شریف

 قریش بوده است. او نخستین بانویی است که به اسلام

گرویده است و پس از پذیرش اسلام، تمامی ثروت و دارایی

 خود را در خدمت به اسلام و مسلمانان مصرف نمود.

خدیجه در دوران جاهلیت و دوران پیش از ظهور اسلام نیز

 به پاکدامنی مشهور بود؛ تا جایی که از او به طاهره (پاکیزه)

 یاد می‌شد و او را بزرگ زنان قریش می‌نامیدند.

 

ولادت : 

حضرت فاطمه (س) در سال پنجم پس از بعثت و

در روز 20 جمادی الثانی در مکه به دنیا آمد. چون به

دنیا پانهاد، به قدرت الهی لب به سخن گشود و گفت: 

"شهادت می‌دهم که جز خدا، الهی نیست و پدرم

 رسول خدا و آقای پیامبران است و شوهرم سرور اوصیاء

و فرزندانم (دو فرزندم) سرور نوادگان می‌باشند." اکثر

مفسران شیعی و عده‌ای از مفسران بزرگ اهل تسنن

 نظیر فخر رازی، آیه آغازین سوره کوثر را به فاطمه (س) 

تطبیق نموده‌اند و او را خیر کثیر و باعث بقا و گسترش

 نسل و ذریه پیامبر اکرم ذکر نموده‌اند.

 

مکارم اخلاق :

سراسر زندگانی صدیقه طاهره (س)، مملو از مکارم اخلاق

 و رفتارهای نمونه و انسانی است. که به یکی از آنها اشاره میکنیم : 

امام حسن مجتبی در ضمن بیانی، عبادت فاطمه (س)،

توجه او به مردم و مقدم داشتن آنان بر خویشتن، در عالی ترین

 ساعات راز و نیاز با پروردگار را این گونه توصیف می‌نمایند:

 "مادرم فاطمه را دیدم که در شب جمعه‌ای در محراب عبادت

 خویش ایستاده بود و تا صبحگاهان، پیوسته به رکوع و سجود

 می‌پرداخت. و شنیدم که بر مردان و زنان مؤمن دعا می‌کرد،

آنان را نام می‌برد و بسیار برایشان دعا می‌نمود اما برای

خویشتن هیچ دعایی نکرد. پس به او گفتم: ای مادر، چرا

 برای خویش همانگونه که برای غیر، دعا می‌نمودی، دعا

نکردی؟ فاطمه (س) گفت: پسرم ! اول همسایه و سپس خانه."

 



نوشته شده در سه شنبه 93 خرداد 20ساعت ساعت 11:24 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

مقام حضرت زهرا (علیها السلام) و جایگاه علمی ایشان :

فاطمه زهرا (س)در نزد شیعیان اگر چه امام نیست،

 اما مقام و منزلت او در نزد خداوند و در بین مسلمانان

 به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست،

 بلکه آن حضرت همتای امیر المؤمنین و دارای منزلتی

 عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین (علیهم السلام) می‌باشد.

مراجعه زنان و یا حتی مردان مدینه در مسائل دینی و

 اعتقادی به آن بزرگوار می‌باشد که در فرازهای گوناگون

 تاریخ نقل شده است. همچنین استدلالهای عمیق فقهی

 فاطمه (س) در جریان فدک، به روشنی بر احاطه فاطمه (س)

 بر سراسر قرآن کریم و شرایع اسلامی دلالت می‌نماید.

 

 دوران زندگی فاطمه زهرا ( ع )


فاطمه زهرا (س) وارث صفات بارز مادر بزرگوارش خدیجه بود .

 در جود و بخشش و بلندی نظر و حسن تربیت وارث مادر و

 در سجایای ملکوتی وارث پدر

 و همسری دلسوز و مهربان و فداکار برای شوهرش علی (ع) بود.

در لوح دلش جز خداپرستی و عبادت خالق متعال و دوستداری پیامبر (ص)

نقشی نبسته و از ناپاکی دوران جاهلیت و بت پرستی به دور بود.

نه سال در خانه پر صفای مادر و در کنار پدر و

 نه سال دیگر را در کنار شوهر گرانقدرش علی مرتضی (ع)

 دوش به دوش وی در نشر تعلیمات اسلام و خدمات اجتماعی و

کار طاقت فرسای خانه، زندگی کرد.

اوقاتش به تربیت فرزند و کار و نظافت خانه و ذکر و عبادت پروردگار می گذشت.

فاطمه (ع) دختری است که در مکتب تربیتی اسلام پرورش یافته و ایمان و تقوا در

ذرات وجودش جایگزین شده بود.

فاطمه در کنار مادر و آغوش پر مهر پدر تربیت شد و

 علوم و معارف الهی را از سرچشمه نبوت فراگرفت و

 آنچه را به سالها آموخته، در خانه شوهر به مرحله عمل گذاشت و

 همچون مادری سالخورده و کدبانویی آزموده که تمام دوره های زندگی را

گذرانده باشد - به اهل خانه و آسایش شوهر و تربیت فرزندان - توجه می کرد

 و نیز آنچه را در بیرون خانه می گذشت، مورد توجه قرار می داد و از حق خود

 و شوهرش دفاع می کرد .

مقام حضرت فاطمه (س) درقرآن وحدیث

درقرآن و سوره های مختلف آن ازدیدگاه برخی از مفسران شیعه،

 ‌سوره های گوناگونی درشأن و منزلت این بانوی محدثه نازل شده و

احادیث فراوانی از پیامبر نقل شده است که برخی ازآنها به شرح زیر می باشد:

 

آیه مباهله

سوره آل عمران آیه 61  :     فمن حاجک فیه من بعد ماجائک من العلم

     فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائکم و نسائنا و نسائکم و انفسنا و انفسکم

 ثم نبتهل     فنجعل لعنه الله علی الکاذبین    

     (پس ای رسول ما، بعد از آنکه تو به علم راه     یافتی،

هر کس با تو به محاجه برخاست، بگو فرزندان ما و شما و خود ما

و شما با هم به     مباهله برخیزیم و بر دروغگو لعنت کنیم.
حضرت     امام صادق علیه السلام    
می‌فرماید:«در روز مباهله

     پیامبر     اکرم     حضرت     امام حسین علیه السلام     را بغل گرفت و

 دست     امام     حسن     را گرفت،

 پشت سرشحضرتفاطمه و

 پشت او همامیرالمؤمنینعلی علیه السلام

 به سوی مسیحیان نجران رفتند

‌آیه تطهیر

 

سوره احزاب آیه 33

انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت

 و یطهرکم تطهیراً

 (خداوند فقطمی خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت

دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.

، ‌ازمستحکماتی هستند که مفسران آن را درباره این بانوی بزرگوار تفسیر می نمایند .

و...

 

حدیثی دیگر ازپیامبر نقل شده است که فرمود:

 ذرات وجود فاطمه (س) از ایمان به خداوند آکنده است.

 او هر لحظه در فکر خداست و هیچگاه ازیاد او غافل نمی باشد.

نقل است که هرگاه پیامبر ازسفر بازمی گشت نخست فاطمه را

می بوسید او رانوازش می کرد و می گفت: هرگاه ازسفر به خانه باز

می گردم با دیدن فاطمه خستگی راه ازتنم خارج می شود و

 هرگاه که می خواهم به مسافرت بروم با دیدار او جان تازه در قلبم

 در رگهایم جریان می یابد و با قوت قلب بیشتری ازخانه خارج می شوم.

 فاطمه (س) از زنان برگزیده و بزرگ عالم است که می توان آن ها

 رااین گونه نگارش نمود.



نوشته شده در سه شنبه 93 خرداد 20ساعت ساعت 11:23 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

فاطمه (علیها السلام) پس از پیامبر :

با وفات پیامبر اکرم (ص)، فاطمه(س) غرق در سوگ و

 ماتم شد. از یک طرف نه تنها پدر او بلکه آخرین فرستاده

خداوند و ممتازترین مخلوق او، از میان بندگان به سوی

خداوند، بار سفر بسته بود. هم او که در وجود خویش

 برترین مکارم اخلاقی را جمع نموده و با وصف صاحب

خلق عظیم، توسط خداوند ستوده شده بود.

 

بیماری فاطمه (علیها السلام) و عیادت از او :

سرانجام فاطمه بر اثر شدت ضربات و لطماتی که به

 او بر اثر هجوم به خانه‌اش و وقایع پس از آن وارد گشته

بود، بیمار گشت و در بستر بیماری افتاد . گاه به زحمت

از بستر برمی‌خاست و کارهای خانه را انجام می‌داد و گاه

 به سختی و با همراهی اطفال کوچکش، خود را کنار تربت

 پیامبر (ص)می‌رساند و یا کنار مزار حمزه عموی پیامبر (ص)

 و دیگر شهدای احد حاضر می‌گشت و غم و اندوه خود را

 بازگو می‌نمود.

 

در چنین روزهایی بود که ابابکر و عمر به عیادت حضرت آمدند.

 هر چند در ابتدا فاطمه (س) از آنان رویگردان بود و به آنان اذن

 عیادت نمی‌داد، اما سرانجام آنان بر بستر فاطمه (س) حاضر

 گشتند. فاطمه (س) در این هنگام، این کلام پیامبر اکرم (ص)

 را که فرموده بود: "هر کس فاطمه را به غصب در آورد من را

آزرده و هر که او را راضی نماید مرا راضی نموده"، به آنان یادآوری

 نمود. ابابکر و عمر نیز صدق این کلام و انتساب آن به پیامبر (ص)

 را تأیید نمودند. سرانجام فاطمه (س)، خدا و ملائکه را شاهد

گرفت فرمود: "شما من را به غضب آوردید و هرگز من را راضی

 ننمودید؛ در نزد پیامبر، شکایت شما دو نفر را خواهم نمود."

 

وصیت : 

در ایام بیماری، فاطمه (س) روزی امام علی (ع) را فراخواند

 و آن حضرت را وصی خویش قرار داد و به آن حضرت

وصیت نمود که پس از وفاتش، فاطمه (س) را شبانه

 غسل دهد و شبانه کفن نماید و شبانه دفن کند و

 احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته‌اند،

در مراسم تدفین و نماز خواندن بر جنازه او حاضر نباشند.

 

شهادت : 

 سرانجام روز سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری

 فرا رسید. فاطمه (س) آب طلب نموده و بوسیله آن

 بدن مطهر خویش را شستشو داد و غسل نمود.

 سپس جامه‌ای نو پوشید و در بستر خوابید و پارچه‌ای

 سفید به روی خود کشید؛ چیزی نگذشت که دخت

 پیامبر، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان،

 دنیا را ترک نموده و به شهادت رسید؛ در حالیکه از

عمر مبارکش بنا بر مشهور، 18 سال بیشتر نمی‌گذشت

 و بنا بر مشهور تنها 95 روز پس از رسول خدا در این

دنیا زندگی نمود.



نوشته شده در سه شنبه 93 خرداد 20ساعت ساعت 11:22 صبح توسط مشتعلی| نظر

 

خلاصه ای از زندگی حضرت محمد (ص)

 

نام :محمد

نام پدر: عبدالله

نام مادر : آمنه

کنیه :ابوالقاسم          و ابو ابراهیم

القاب : محمد امین ،رسول الله ، نبی الله ،

مصطفی ، محمود و..

منسب: آخرین پیامبر ، بنیانگذار حکومت اسلامی و

 نخستین معصوم در دین اسلام.

 روز تولد: 17 ربیع الاول

محل تولد:مکه معظمه (عربستان)

محل دفن :مدینه (مسجد النبی)

مدت نبوت : 23 سال

مدت عمر : 63 سال

 



نوشته شده در سه شنبه 93 خرداد 20ساعت ساعت 9:3 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

 


 

هزار و چهار صدو     سی و پنج سال پیش در 17 ربیع الاول

سال عام الفبل برابر با  سال570 میلادی (به روایت اکثر علمای شیعه)

(عام الفیل همان سالی است که ابرهه ، با چندین هزار مرد جنگی

از یمن به مکه یورش آورد تا خانه کعبه را ویران سازد

اما او و سپاهیانش در مکه با تهاجم پرندگانی به نام ابابیل

مواجه شده و به هدف شوم خود نایل نیامدند. آنان چون سوار

 بر فیل بودند ، آن سال به سال فیل (عام الفیل) معروف گشت.)

 کودکی در شهر مکه چشم به جهان گشود.

در تورات و برخی کتب آسمانی "احمد" نامیده شده است.

     آمنه ، دختر وهب مادر حضرت محمد (ص) پیش از نامگذاری

     فرزندش توسط عبدالمطلب به محمد ، وی  را احمد نامیده بود.

 پدرش عبد الله

(نسب پدری: عبدالله بن عبدالمطلب (شیبة الحمد) بن هاشم (عمرو)

 بن عبد مناف بن قصی بن کلاف بن مرة بن کعب بن لوی بن غالب بن فهر

 بن مالک بن نضر (قریش) بن کنانة بن خزیمة بن مدرکة بن الیاس

 بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان.

از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که هرگاه نسب من به عدنان رسید،

 همان جا نگهدارید و از آن بالاتر نروید.)

در بازگشت از شام در شهر یثرب

     چشم از جهان فروبست . بنابر رسم خانواده های  بزرگ

 مکه محمد (ص)  به دایه ای  به نام حلیمه     سپرده شد

 تا در بیابان و دور از آلودگی های شهر پرورش یابد.

حلیمه  محمد را که به سن پنج سالگی  رسیده بود     به

 مکه باز گرداند .  آمنه دو سال بعد که برای دیدن پدر و

 مادر و آرامگاه شوهرش     عبد الله به مدینه رفته بود ،

 بعد از یک ماه ، با کودکش (محمد) به مکه برگشت ،

 اما دربین راه ، در محلی بنام « ابواء » درگذشت.

 بعد از مرگ آمنه محمد در دامان پدر بزرگش « عبد المطلب »

 پرورش یافت  . دو سال بعد     بر اثر درگذشت عبد المطلب ، 

در سن هشت سالگی به خانه عموی خویش « ابوطالب »

 رفت و تحت سرپرستی وی قرار     گرفت .    

ابو طالب تا آخرین لحظه های عمرش ،

 یعنی تا چهل و چند سال با نهایت لطف و     مهربانی  ،

 از برادرزاده اش پرستاری و حمایت کرد .

 به طوری که حتی در سخت ترین و     ناگوارترین پیشامدها

 که همه اشراف قریش و گردنکشان سیه دل ، برای نابودی « محمد (ص)»

 دست     در دست یکدیگر نهاده بودند ، جان خود را برای حمایت

 برادرزاده اش سپر بلا کرد و از     هیچ چیز نهراسید .

در سن 12سالگی بود که عمویش ابو طالب او را همراه خود

 به سفر تجارتی  به شام برد .

درهمین سفر در محلی به نام " بصری " که از نواحی شام  بود ،

ابو طالب به  راهبی مسیحی که نام وی « بحیرا » بود برخوردکرد .

 بحیرا هنگام ملاقات محمد از روی نشانه هایی که در کتابهای مقدس

 خوانده بود ،با اطمینان دریافت که این کودک همان پیغمبر آخر الزمان است .

اما برایاطمینان بیشتر او را به لات و عزی که نام دو بت  معروف مکه بود ،

 سوگند داد که آنچه را که از وی  می پرسد بجز راستی نگوید.

 محمد (ص) با اضطراب و ناراحتیگفت ، من این دو بت را که نام بردی

 دشمن می دانم ، مرا به خدا سوگند بده !

بحیرامطمئن شد که این کودک همان پیامبر بزرگوار خداست

 که بجز خدا به کسی  و چیزی عقیدهندارد . برای همین بحیرا به ابو طالب

سفارش کرد تا او را از شر دشمنان مخصوصاً یهودیان محافظت  کند.

محمد دوران نوجوانی و جوانی را گذراند . از آلودگیهای  محیط آلوده

مکه کناربود و دامنش ازناپاکی بت پرستی پاک و پاکیزه بود ،

 تا حدی که موجب شگفتی همگان شده بود و به اندازه ای

مورد اعتماد بود که به " محمد امین " مشهور شد.

 



نوشته شده در سه شنبه 93 خرداد 20ساعت ساعت 9:2 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

 


 

ازدواج محمد ( ص)

وقتی امانت و درستی محمد ( ص ) زبانزد     همگان شد ،

 زن ثروتمندی از مردم مکه بنام خدیجه دختر خویلد که پیش از

 آن دوبار     ازدواج کرده بود و ثروتی زیاد و عفت و تقوایی  بی نظیر داشت ،

 خواست که محمد ( ص         )     را برای تجارت به شام بفرستد و از سود بازرگانی

خود سهمی به وی بدهد . محمد ( ص)      این پیشنهاد را پذیرفت .

خدیجه  غلام خود را همراه محمد ( ص ) فرستاد     .

وقتی غلامش و محمد (ص) از سفر پر سود شام برگشتند ،

 میسره  «غلام » گزارش سفر را جزء     به جزء به خدیجه داد و

 از امانت و درستی محمد ( ص ) برای خدیجه سخنها گفت .

خدیجه شیفته     امانت و صداقت محمد ( ص ) شد و مدتی بعد خواستار

 ازدواج با محمد شد . محمد ( ص)     نیز این پیشنهاد را قبول کرد .

« خدیجه چهل ساله وحضرت محمد ( ص ) بیست و     پنج ساله » .

خدیجه تمام ثروت خود را در اختیار محمد ( ص ) گذاشت  .

 محمد ا(ص) بیشتراوقات فراغت را به خارج مکه می رفت و

 مدتها در دامنه کوهها و میان غار می نشست و با خدای جهان به راز

 و نیازسرگرم می شد . سالها بدین منوال گذشت ، خدیجه نیز می دانست

 که هر وقت محمد ( ص ) درخانه نیست ، در «غار حرا» بسر می برد .

 ایننقطه دور از غوغای شهر و  آلودگیهای آن روز ، محل راز و نیازهای

 محمد ( ص ) بودهاست .

 پیامبر اکرم (ص) تا هنگامی که وی زنده بود با هیچ زن دیگری ازدواج نکرد.

رفتار  پیامبر ( ص)

رفتارپیامبر (ص )  بزرگوار و کردار آن حضرت ، سرمشق مسلمین و

 بلکه نمونه عالی همه انسانهاست . پیامبر (ص ) آن چنان ساده و

 بی پیرایه لباس می پوشید و بر روی زمین می نشستو در حلقه یاران

 قرار می گرفت که اگر ناشناسی وارد می شد، نمی دانست پیامبر(ص)

 کدام است . در عین سادگی ، به نظافت لباس و بدن خیلی اهمیت می داد.

 همیشه باپیر و جوان مؤدب بود. همیشه در سلام کردن پیش دستی می کرد.

 یتیمان و درماندگان را مورد لطف خاص قرارمی داد.  به عیادت بیماران و

 تشیع جنازهمسلمانان زیاد می رفت . مهمان نواز بود.

 دست مهر بر سر یتیمان می کشید.

 از خوابیدن روی بستر نرم پرهیز داشت ومی فرمود:

 «من در دنیا همچون سواری  هستم که ساعتی زیر سایه درختی

 استراحت کند وسپس کوچ کند» در جنگها هرگز هراسی به دل راه

 نمی داد و از همهمسلمانان در جنگ به دشمن نزدیکتر بود.

 از دشمنان سرسخت مانند کفار قریش در فتح مکهعفو فرمود

و آنها هم مجذوب اخلاق پیامبر (ص ) شدند و دسته دسته به

 اسلام رویآوردنداز زر و زیور دنیا دوری می کرد.

اموال عمومی را هرچه زودتر بین مردمتقسیم می کرد و

 با آن که فرمانروا و پیامبر خدا بود، هرگز سهمی بیشتر

 از دیگران برایخود برنمی داشت .

پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) در 40 سالگی (610 میلادی)

در غار حرا از طرف خداوند متعال به پیامبری برگزیده شد.



نوشته شده در سه شنبه 93 خرداد 20ساعت ساعت 9:1 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

 

فرزندان:

الف) پسران:

1-    قاسم: او بیش از بعثت پیامبر اکرم (ص) تولد یافت.

از این رو پیامبر را ابوالقاسم نامیدند.

2-    عبدالله: این کودک چون پس از بعثت به دنیا آمده بود

 وی را "طیب" و "طاهر" می گفتند

3-     ابراهیم: او در اواخر سال هشتم هجری به دنیا آمد

 و در رجب یاز دهم هجری وفات یافت.

قاسم و عبدالله از خدیجه کبری (س) و ابراهیم از همسر دیگر

 آن حضرت متولد شدند. هرسه آنان در کودکی از دنیا رفتند.

ب) دختران:

1-    زینب (س)

2-    رقیه (س)

3-    ام کلثوم (س)

4-    فاطمه زهرا (س)

دختران پیامبر، همگی از حضرت خدیجه (س) متولد شدند و

 تمام فرزندان رسول خدا (ص) جز فاطمه زهرا (س) پیش از

 رحلت آن حضرت از دنیا رفته بودند. تنها فرزندی که از آن حضرت

 در زمان رحلتش باقی مانده بود، فاطمه زهرا (س)، آخرین دختر

 وی بود. این بانوی مکرمه، افتخار بانوان عالم است. همو است که

 مادر سبطین (امام حسن(ع) و امام حسین (ع) و ام الائمة المعصومین (ع)

 است. گرچه پیامبر اسلام (ص) به تمام خاندان خویش علاقمند بود، اما در

 میان همسرانش بیش از همه به خدیجه کبری (س) و در میان فرزندانش

 علاقه استثنایی به حضرت فاطمه (س) داشت.

 

 

 

 

غزوه ها :

(غزوه به جنگ هایی گفته می شود که پیامبر شخصا در آن شرکت داشتند).

غزوه بدر

قریش برای انتقام جنگ بدر دست به تهیه لشگر و تجهیزات زد

 که منجر به جنگ دیگری به نام جنگ احد گردید که با شهادت

 بسیاری از مسمانان خاتمه یافت.

 در همین سال بلافاصله پس از غزوه احد،

 غزوه حمراء الاسد واقع شد و سپس

 غزوه ذی الامر، بحران،

غزوه بواط، عثیده،

 غزوه سفوان،

غزوه بنی قینقاع،

غزوه السویق، عبدالله بن جحش، عمیر بن عدی، سالم بن عمیر.

غزوه بنی نضیر با یهودیان بنی نضیر که به خروج آنها از مدینه منتهی شد

غزوه ذات الرقاع و غزوه بدر صغری

در سال پنجم هجرت، غزوه احزاب (خندق) و بنی قریظه با یهودیان بنی قریظه

و...

(سریه به لشگرهایی گفته می شود که ان حضرت به فرماندهی

 دیگران به نقاط مختلف گسیل می داشتند).

سریه های محمد بن مسلمه و زید بن حارثه کلبی.

سریه رجیع

سریه بئر معونه که با توطئه کفار به شهادت

گروهی از مسلمانان منتهی شد

سریه ابو مسلم

 و سریه عمربن امیه در سال چهارم هجرت واقع شد.

 و سریه ابوعبیده جراح واقع شد.

سخنان برگزیده از پیامبر اکرم (ص)

·          غافل ترین مردم کسی است که از دگرگونی دنیا از حالی به حال

 دیگر پند نگیرد .  

·          با دارایی خود نمی توانید دل مردم را به دست آورید ،

پس دلشان را با اخلاق نیک به دست اورید .  

·         بهترین مردم کسی است که مردم از او بهره مند شوند .  

·         به یکدیگر هدیه دهید که کینه را از بین می برد .  

·         نیکو کاری کامل آن است که در نهان همان کنی که در آشکارا می کنی .  

·         آغاز کننده سلام از تکبر بر کنار است      .

·         هر که نزد ثروتمندی برود و (به خاطر ثروتش ) برای او فروتنی کند ،

     دو سوم دینش بر باد رفته است . 

و....  



نوشته شده در سه شنبه 93 خرداد 20ساعت ساعت 8:59 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الفبای خط بریل (نابینایان)

این خط از 6 نقطه تشکیل شده است .

آموزش خط بریل و کاربرد آن در طراحی محصول

 

پس از جنگ جهانی دوم، افزایش قابل توجه معلولین آسیب

دیده از نبرد، باعث گردید که توجه به یونیورسال دیزاین، در

 بسیاری از کشورها علی الخصوص در کشور آلمان، بیش

از پیش مد نظر قرار گیرد و به طراحی محصولات و محیط هایی

 متناسب تر با نیازهای معلولین، سالخوردگان و سایر افرادی

که دارای محدودیت های جسمانی بودند منجر گردد که از

جمله این کاربران می توان به افراد نابینا اشاره نمود.

خط بریل، شیوه ای از نگارش است که به جای بهره گیری از

حس بینایی، از حس لامسه استفاده می نماید. در این

شیوه هر کاراکتر حرفی یا عددی، به صورت صفر و یک و

یا مسطح و غیر مسطح، در قالب ماتریسی که داری دو

ستون و سه سطر می باشد، تعریف می شود که در

 مجموع، با فراهم آمدن شصت و چهار حالت مختلف، طیف کامل

 حروف الفبا و اعداد، تحت پوشش قرار می گیرند.

این شیوه از نگارش، در زبان فارسی از چپ به راست و



نوشته شده در یکشنبه 93 خرداد 18ساعت ساعت 6:5 عصر توسط مشتعلی| نظر

در زبان انگلیسی از راست به چپ خوانده می شود. علایم

 مربوط به حروف فارسی، انگلیسی و اعداد به ترتیب در تصاویر ذیل قابل مشاهده اند.

 

 

به عنوان مثال، عبارت "خطر سقوط" با استفاده از علایم بریل

 فارسی، به صورت زیر نگاشته می شود.

 

سهولت درج این علایم در شیوه های مختلف ساخت وتولید

با مواد مختلف، آن را به عنوان ارزش افزوده قابل توجهی در

طراحی محصول مطرح نموده است. در زمینه تولید محصول با

ترموپلاست ها، ترموستینگ ها، فلزات، شیشه و پرسلان، تنها

 باید به این نکته توجه شود که این نقاط برجسته به عنوان عناصر

 میکرو، با فرم نیمکره ایجاد گردند. جهت سهولت جدایش محصول

از قالب، بهتر است این نقاط به شکل قسمت عرق چین مانندی از

 کره و با ارتفاعی در حدود چهار پنجم شعاع کره، طراحی گردند تا

 زاویه و شیب مناسب تری حاصل آید (شکل ذیل)، لیکن در مورد

 محصولات چوبی، سهل تر آن است که این نقاط را به صورت فرو

 رفته ایجاد نمود که به طرق مختلفی همچون استفاده از سنبه های

ضربه ای یا فرزهای ظریف، قابل حصولند.

استفاده از این علایم و سهولت ایجاد آن بر سطح محصول،

نه تنها در سبک یونیورسال دیزاین، که در اینتراکشن دیزاین و

طراحی اینترفیس نیز قابل توجه است؛ هرچند در مورد برخی

 محصولات، می توان به حداقل علایم بسنده نمود، چنان که

تنها با لمس نمودن برجستگی کوچک موجود بر روی کلید شماره



نوشته شده در یکشنبه 93 خرداد 18ساعت ساعت 6:4 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin