فرهنگی ،مذهبی
رشد علمی علی (ع) مرد با ایمانی را مخاطب ساخت و فرمود : علم و ادب ارزش وجود تو است . در تحصیل علم کوشش نما ، چه به هر مقداری که بر دانش و ادبت افزوده شود قدر و قیمتت افزایش می یابد. منبع : مشکوة الانوار ، ص 135 دشمن ترین دشمنان کوشش کن که بر آن غالب و پیروز گردی وگرنه هلاکت خواهد کرد. منبع : غررالحکم ،ص797 آنکس که بتواند این دو غریزه ی سرکش را مهار کند و آنها را به فرمان خود درآورد ، مقام عظیمی دارد و می تواند به اوج انسانیت برسد. منبع : غررالحکم ،ص 203 منبع : غررالحکم ،ص 33 انگیزه های دشمنی منبع تحف العقول ، ص85 غضب کننده به وی بسیار خواهد بود. منبع : نهج البلاغه ،کلمه ی 6 زمینه ی مساعدی برای شکست دین و حیرت زدگی خرد و جلب عداوت و دشمنی است. منبع : نهج البلغه ، کلمه ی 311 دوست مال اندیش یک دشمن برای آدمی البته زیاد است. منبع : امالی صدوق،ص397 آتش،خواب،بیماری و دشمنی. یعنی مقدار کم هر یک از این چهار را ناچیز تلقی نکنید بلکه مقدار کم آنها نیز بسیار است و میتواند منشاءِ آثار زیاد باشد. منبع : بحار جلد 14،ص264 آدمی را افسرده می کند و سرانجام همه چیزش را بر باد می دهد. منبع : غررالحکم، ص 29 فایده دشمن را درک کرد و در ایّام حکومت آن حضرت سخت فرسوده و پیر شده بود. موقعیکه امیر المومنین (ع) به نهروان آمد و از حال جمیل پرسش فرمود گفتند در قید حیات است. دستور داد احضارش کنند، وقتی شرفیاب شد حضرت در اوّلین برخورد دید که هوش و حواس و ذهن پیر مرد سالم است و تنها چشم خود را از دست داده است از او سؤال کرد : ای جمیل شایسته است انسان چگونه باشد ؟ جواب داد: باید دوستانش کم باشند و دشمنانش بسیار. فرمود ای جمیل سخن تازه و بیساقبه ای میگوئی. همه ی مردم در این نظریّه متّفقند که داشتن دوست زیاد بهتر است. عرض کرد : مطلب آن طور نیست که گمان کرده اند و سپس توضیح داد که : دوستان زیاد وقتی به انجام حاجت آدمی دست می زنند آنطور که باید و شاید به انجام وظیفه قیام نمی کنند و نتیجه ی معکوس عاید می گردد. مثل آنکه زیادی کشتی بان باعث غرق کشتی می شود. حضرت فرمود : اینکه میگوئی صحیح است چه آنکه من آنرا آزمایش کرده ام . پس از آن فرمود : بسیاری دشمن چه فایده دارد ؟ جواب داد وقتی دشمنان انسان زیاد باشند آدمی همواره مراقب کارهای خویشتن است، می کوشد تا سخنی نگوید که از وی خرده بگیرند ، یا لغزشی از او بروز نکند تا مورد موأخذه واقع شود و بر اثر مراقبتها و دقّتهای پی گیر برای همیشه از خطا و لغزش مصون خواهد ماند. علی (ع) گفته ی پیرمرد را پسندید و نیکو شمرد و مورد تأییدش قرار داد. بحار ،جلد 8، ص738 امانتهای الهی بارالها از تمام نعمتهای بزرگی که به من عطا فرموده ای ، جان مرا اولین نعمتی قرار ده که از من سلب می کنی ، و از تمام امانتهائی که به من سپرده ای حیات مرا اولین امانتی قرار ده که از من پس می گیری. منبع : نهج البلاغه فیض، ص 670 آغاز خلقت دنیا و درستی تلقی نماید ، خانه ی ایمنی و سلامت است برای کسی که آنرا به درستی درک کند ، جایگاه توانگری است برای کسیکه از آن توشه بردارد ، سرای موعظه است برای کسیکه از آن پند گیرد ، سجده گاه دوستان خدا و نماز خانه ی فرشتگان الهی است ، محل نزول وحی پروردگار و تجارتخانه ی دوستداران حضرت حق است ، در آن به کسب رحمت الهی پرداختند و سودی که نصیبشان گردید بهشت جاودان است. منبع : نهج البلاغه ، کلمه ی 126 ساعت گذشته است معدوم شده و لذّت و اَلَمی از آن احساس نمی کنید و آنچه هنوز از آن نیامده است نمی دانید چیست ، سرمایه ی موجود و پر ارزش عمر ، تنها همان لحظات نقدی است که اینک در اختیار شما است و در آن بسر می برید . مالک نفس خود باشید و در حال حاضر برای اصلاح و رستگاری خود بکوشید ، در مشکلات وظیفه شناسی و اطاعت از اوامر الهی و از آلودگی به گناه و نافرمانی خداوند ، خودداری کنید. منبع : کافی 2 ،ص454 و یک روز به ضرر تو و بر خلاف خواهش های تو است.روزی که به نفع تو است و نعم الهی را در اختیار داری طغیان و سرکشی منما، و روزی که به ضرر تو است و گرفتار ناملائماتی ،صابر و بردبار باش. منبع : نهج البلاغه ،کلمه ی 390 دنیا پرستها مطالب حکیمانه ناشنوا میسازد. منبع : فهرست غرر،ص111 مال و مقام تن به خواری بدهد با این عمل ، جامه ی تقوی و پاکی را از بر خود بدر آورده است. منبع : فهرس غرر ،ص126 بازار دنیا آن را نمی بیند. اما انسان بصیر و بینا آینده را هم می نگرد و می داند مقرّ ثابت و خانه ی دائمی انسان در وراءِ این جهان است. انسان بصیر از دیدگاه دنیا به عالم بعد از مرگ نیز توجه دارد و فاقد بصیرت ، تنها به دنیا چشم دوخته است . انسان بصیر از این منزل برای منازل بعد از مرگ ، ذخیره و زاد تهیه می کند و کوردل فقط برای دنیا توشه بر میدارد. منبع : نهج البلاغه ،خطبه 133 بشر دوستی را به خود جلب کنی این است که در باطن به همه ی مردم عطوف و مهربان باشی. منبع : غررالحکم ،ص212 و 271 و خیرخواه یکدیگر باشند. منبع : غررالحکم ،ص212 و 271 کسی است که علم و عملش، دوستی و دشمنیش، گرفتن و رها کردنش، سخن گفتن و سکوتش، رفتار و گفتارش تنها بر اساس رضای الهی استوار باشد و برخلاف امر پروردگار قدمی بر ندارد. منبع : تحف العقول ،ص91 محبوبیت در جامعه محبت وارد شود ،مردم دوستدار وی خواهند شد. منبع : غررالحکم ،ص622 انتخاب دوست جا می کند و در رفاقت وی خشنود نمی گردد مگر آنکه شخصیّت خود را نادیده انگارد و رفیق نادان را بر خود ترجیح دهد همواره در خشم و ناراحتی خواهد ماند زیرا هیچ رفیق عاقلی با این گذشت احمقانه تن نمی دهد. منبع : فهرست غرر ،ص204 منبع : غررالحکم،ص695 ناچار باید به رفاقت اشرار و افراد فاسد تن دهد. منبع : غررالحکم،ص695 آئین استوار را با ادب آموزی و تربیت محافظت نمائید و سرمایه ی گرانبهای دین خویشتن را با نیروی علم و دانش از دستبرد ناپاکان و خطرات گوناگون بر کنار نگاه دارید. منبع : تاریخ یعقوبی ،ص152 مگر آنکه نبیّ اکرم (ص) درباره ی او می فرمود دینش کامل شد. منبع : مستدرک 2،جلد2،ص530 چنانکه دین برای عقل خارجی است. منبع : مجمع البحرین ،(عقل) تفقه در دین خود ترک نمی گویند مگر آنکه خداوند بر اساس نظام تکوین یا تشریع ، دردی را که زیان بارتر است به روی آنان می گشاید. منبع : کافی ،جلد 2،ص147 در وجود خود پایدار و محکم سازد او را با آن یک خصلت خوب می پذیرم و از اینکه فاقد سایر صفات خوب است چشم می پوشم.ولی بی خردی و بی دینی برای من قابل گذشت نیست و از آن چشم پوشی نخواهم کرد چه آنکه بی دینی مایه ی ناامنی است و زندگی بدون امنیت ، تلخ و ناگوار است و بی خردی از دست دادن حیات انسانی است و انسان بی خرد ،جز با مردگان قابل مقایسه و سنجش نیست. منبع : کافی 1 ،ص27 دین و فقر مساعدی برای شکست دین و حیرت زدگی خرد و جلب عداوت و دشمنی است. منبع : نهج البلاغه ،کلمه 311 احساس ذلّت و زبونی کسیکه نسبت به مردم تکبّر نماید ذلیل و خوار خواهد شد. منبع : تحف العقول ، ص88 انداخته و چه بسا مردم پست و کوچکی که صفات پسندیده ، آنان را عزیز و محبوب ساخته است. منبع : سفینه ، خلق ص411 منبع : غرر الحکم ،ص499و765 منبع : غرر الحکم ،ص499و765 ذلت طمع و حرص منبع : غررالحکم ، ص96 منبع : فهرست غرر ،ص61 منبع : غررالحکم ،ص 629 منبع : فهرست غرر، ص63 و در قیامت به خواری و اهانت بیشتری گرفتار است. منبع : غررالحکم ، ص690 چه عجیب و حیرت آور است کار بشر ، اگر در موردی امیدوار شود طمع خوارش خواهد کرد ،اگر طمع او را به جنبش درآورد حرص هلاکش می کند ، اگر دچار ناامیدی شود غم و غصّه او را می کشد ، اگر به خوشبختی و سعادت رسد نگاهداری آن را فراموش می کند ، اگر دچار خوف و هراس شود از ترس حیرت زده می گردد ، اگر در گشایش امنیّت قرار گیرد غافل می شود، اگر نعمت بر او تجدید شود دچار گردن کشی و بلند پروازی می گردد ، اگر دچار مصیبتی شد تأثّر و حزن او را رسوا می کند ، اگر ثروتی بدست آورد دچار طغیان مالی می گردد ، اگر فقر گریبان گیرش شد غرق اندوه می شود ، اگر گرفتار تعب گرسنگی شد از ناتوانی زمین گیر می گردد ، و اگر در خوردن زیاده روی کند از فشار شکم ناراحت می شود ، پس کندرویها در زندگی بشر مضر است و تندرویها نیز مایه ی ویرانی و فساد ، هر خیری را شرّی و هر نوشی را نیشی است. منبع : آداب النفس جلد 2 ص 111- ارشاد مفید ص142 رستگاری منحرف می سازدو سرانجام باعث هلاکت و نابودی او می شود. منبع : غررالحکم ،ص781 ذلت سؤال منبع : غررالحکم ،ص89 منبع : فهرست غرر، ص125 منبع : غررالحکم ،ص96 پرهیز از ذلّت منبع : غررالحکم ، ص434 منبع : نهج البلاغه ، کلمه ی 390 گفتار و رفتر ذلت آمیز احترام، حضرت را سید ومولای خود خواندند. پیغمبر اکرم سخت خشمگین شد ، فرمود اینطور سخن نگویید و مرا سید و مولا نخوانید بلکه بگویید پیغمبر ما و فرستاده ی خدای ما ، سخن به راستی و حقیقت بگویید و در گفتار خود زیاده روی و غلونکنید که گرفتار ضلالت و گمراهی خواهید شد. منبع : جعفر پات ص184 منبع : تحف العقول ص209 ساسانیان کنار جاده زیر آفتاب به انتظار ایستاده بودند ، موقعیکه رئیس مملکت به صف مستقبلین رسید ، کدخدایان و تجار و بزرگان شهر یکباره به سوی آن حضرت هجوم بردند و در رکابش پیاده شروع کردند به دویدن . علی (ع) از مشاهده ی این حرکت وهن آور و ذلّت بار، که منافی با آزادگی و شرافت اسلامی بود،سخت ناراحت شد وپرسید این چه کاری بود که کردید ؟ گفتند : این رسم و روش ما است که به منظوربزرگداشت امراء و فرمانروایان خود انجام می دهیم . علی (ع) آن روش تحقیر آمیز را به شدت نکوهش کرد و فرمود امراء و زمامدارانتان از این کار بهره ای نمی برند ولی شما با این عمل موهن ، خویشتن را در دنیا به رنج و مشقت می اندازید و خود را حقیر و خوار می سازید . به علاوه در آخرت نیز عذاب و مشقت خواهید داشت و برای تن دادن به پستی و ذلت کیفر خواهید شد. سپس فرمود : چه زیان آور است مشقتی که آدمی از پی آن عذاب و کیفر بیند و چه پر منفعت است آسودگی و آرامشی که با آن ایمنی از عذاب الهی باشد. منبع : نهج البلاغه ،کلمه ی 36 ذلت ترس و جزع منبع : غررالحکم ، ص104 روزی ، وسائل معاش منبع : بحار 17،ص130 ننگ و بدنامی می شود ، و آنکس که عقلش مغلوب تمایلات نفسانیش باشد ، سرانجام رسوا و مفتضح می گردد. منبع : غررالحکم ،ص657 نمائید شما را کور و کر می کند و سرانجام مایه ی سقوط و هلاکت شما خواهد شد. منبع : غررالحکم ،ص292 منبع : غررالحکم ، ص 675 منبع : فهرست غرر ، ص358 ناپسندیده اش او را رسوا خواهد ساخت. منبع : غررالحکم ، ص719 منبع : غررالحکم ،ص650 رشد قامت انسان آخرین مرحله ی نموّ شرح داده و درباره ی رشد استخوان های طولی بدن که ملاک طول قامت انسان است فرموده : در سن 24 سالگی استخوان های دراز و قامت آدمی به رشد نهایی خود می رسند و سپس متوقّف می گردند. منبع : مستدرک 2 ص625 رفیق از رفاقت با کسانی که افکارشان خطا و اعمالشان ناپسند است بر حذر باش. چه آدمی به رویه و روش رفیقش خو می گیرد و با افکار و اعمال وی معتاد می شود. منبع : نهج البلاغه ،نامه ی 69 منبع : غهرست غرر،ص 83 شناسایی رفیق دنیا و آخرت هستند. مگر نشنیده اید که خداوند در قرآن شریف به تأثّر گمراهان در قیامت اشاره کرده که می گویند در این روز سخت نه شفیعی داریم نه دوستی که در کارمان همّت گمارد. منبع : مستدرک 2 ،ص62 رفاقت نمایی ولی مراقب باش که دربرخوردهای دوستانه تنها از فکر روشنش استفاده کنی و به دنائت و پستی اخلاقش متخلّق نگردی. منبع : وسائل 3، ص203 سزاوار است روز دیگر برای صفت بدی که از آن منزّهی مذمتت کند. منبع : مستدرک 2، ص65 کار ناروای خود را در نظرت زیبا می نماید و دوست دارد که تو نیز مانند وی باشی. منبع : غررالحکم ،ص811 به اتکاء روابط دوستانه و رفاقت صمیمانه ، حقّ برادرت را ضایع مکن چه درزمینه ی تضییع حقوق، روابط دوستی نابود می شود و آنکس که حقّش را تباه ساختی برای تو برادر نخواهد بود. منبع : نهج البلاغه ، نامه ی 31 داشته از دست بدهد مثل این است که شریف ترین اعضاء بدن خود را از دست داده است. منبع : غررالحکم ، ص723 که مورد سوء ظن است دوری کن و بدانکه رفیق بد ، دوست خود را فریب می دهد و میل او را به کارهای ناپسند تحریک می کند و سرانجام آلوده اش می سازد. منبع : بحار جلد 23،ص55 ارتباط نفس و بدن روح در جسد آدمی همانند معنی در لفظ است. منبع : سفینه ،((روح))،ص537 جان آدمی نیز دارای این شش حالت است : حیات جان علم است و مرگش جهل، مرض جان شک وتردید است و سلامتش یقین ، خواب جان غفلت و بی خبری است و بیداریش حفظ و مراقبت است. سعادت و خوشبختی نصیب کسی است که جانش به علم زنده و با یقین سالم وبا مراقبت بیدار باشد. اسلام تفکر و به کار انداختن عقل و مطالعه ی کتاب خلقت را بهترین و بزرگترین عبادت شناخته است و در این باره آیات و اخبار بسیاری رسیده است . منبع : بحار 14ص398 منبع : سفینه (فکر) ص382 روح نیز مانند بدن وامانده و خسته می شود جالب نیرو و نشاطش می بخشد. منبع : کافی 1،ص48 زمان منبع : غررالحکم ، ص342 است هرگز خویشتن را از تحولات و تغییرات اجتناب ناپذیرش در امان نداند. منبع : فهرست غرر، ص148 خانوادگی و خلقیات پدران آنها است. منبع : ناسخ ، حالات علی (ع) ، ص869 رسوم تحمیلی زیرا آنان برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند. منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 کلمه ی 1020، ص267 ستیزه با زمان منبع : تحف العقول ص85 منبع : غررالحکم جلد147،ص47 منبع : غررالحکم ،ص17 اندیشه گناه منبع : غررالحکم ص458 جمال طبیعی انسان منبع : غررالحکم ، ص379 که پیغمبر فرمود چنین پنداشتم که ماه شب چهارده به من نزدیک شده است. منبع : بحار 9 ،ص450 زیبایی های معنوی منبع : غررالحکم ،ص759 و 54 گفتار و رفتار نیک منبع : غررالحکم ، ص343 که کفّه ی سخنت سنگین شود و کاری کن که قیمت رفتارت بالا رود. منبع : فنرست غرر، ص331 سخن حق و باطل رهیزکاران را دوست بدار ، گناهکاران را ترک گوی ، با منافقین میامیز و با خیانتکاران رفاقت مکن. منبع : مستدرک 2 ، ص309 که علم و عملش ، دوستی و دشمنیش ، گرفتن و رها کردنش،سخن گفتن و سکوتش ، رفتار و گفتارش تنها بر اساس رضای الهی استوار باشد و بر خلاف امر پروردگار قدمی بر ندارد. منبع : تحف العقول ، ص91 گول بزند او حقایق را از تو پنهان داشته و درباره ات خیانت کرده است. منبع : غررالحکم ،ص508 شفا بخش است و اگر خطا و غیر واقعی باشد بیماری است. منبع : نهج البلاغه ، کلمه ی 275 منبع : شرح ابن ابی الحدید ،کلمه ی 908،ص341 تفریحات سالم و شادمانی می شمارند و از آن ها به نفع خوشبختی و سعادت خویش استفاده می کنند.( منبع : فهرست غرر ، ص 157 منبع : فهرست غرر، ص157 منبع : غررالحکم ، ص245 کوشش و جهد منبع : غررالحکم، ص 718 و 644 و سعی بلیغ نماید به سعادت و خوشبختی نائل می گردد. منبع : غررالحکم، ص 718 و 644 و کوشش های او همواره نیکو و پسندیده خواهد بود. منبع : غررالحکم ، ص645 منبع : غررالحکم ،ص732 زیرا چیزی سعی و کوشش تو را در این کار یاری نخواهد کرد. منبع : غررالحکم ،ص818 بیشتر می شود و سعی و کوشش خویش را در راه تخذیب اخلاق و اصلاح نفس خود به کار می بندد. منبع : مستدرک ،جلد2، ص310 را ترک گویید و پیوسته ملازم کوشش و مجاهده کنید. منبع : غررالحکم ، ص277 فوائد مسافرت برای نیل به تعالی وترقی ، از وطن های خود دور شوید و مسافرت کنید که درسفر پنج فایده است : سفر باعث تفریح و انساط روح است و اندوه و آزردگی ها را برطرف می کند، مسافرت یکی ازراه های تحصیل درآمد و تامین معاش است، مسافرت وسیله ی فراگرفتن علم و تجربه است، مسافرت به انسان آداب زندگی می آموزد و آدمی در سفر با افراد بافضیلت و خلیق برخورد می کند و با آنان دوست می شود. منبع : مستدرک 2 ، ص22 خلاصه مسافرت یکی از تفریحات سالم و نشاط آور است و با تسهیلاتی که صنایع ماشینی برای مسافرت فراهم آورده است جوانان می توانند قسمتی از ایام فراغت سالیانه ی خود را به مسافرت اختصاص دهند و از فوائد این تفریح ثمربخش برخوردار گردند. تحیة و سلام منبع : غررالحکم ، ص579 سنة الله شما . الکل، این سمّ مهلک روی نسجهای بدن ، روی مغز و اعصاب ، روی کلیه و کبد آثار نامطلوب و خطرناکی میگذارد. این خود قانون خلقت است. منبع : غرر ص 219 می و میگسار فرمودند بلی و سپس استدلال کرد که شارب الخمر وقتی می میخورد و مست می شود زنا می کند ، به سرقت دست می زند، آدم می کشد و فریضه ی نماز را ترک می نماید منبع : کافی6، ص403 بدی و پلیدی شرّشان از آنان پرهیز می کنند. منبع : مستدرک،جلد2،ص339 بازدارید که خودسر و بی قیدند. اگر خواسته های آن ها را پیروی نمایید و به تمنیات نامشروعشان جامه ی عمل بپوشید سرانجام شما را در بدترین پرتگاه می افکنند. منبع : غررالحکم، ص138 آدمی بر آن غلبه کند و طبع سرکش خود را مهار نماید تمایلات بد و مخرّب در پس پرده پنهان خواهد ماند، و اگر بر طبیعت خود غلبه نکند و به مهار کردن تمایلات ناروای خویش نائل نگردد، شرور و خطرات، آشکار خواهد شد. منبع : غررالحکم ،ص105 بلکه عاقل کسی است که وقتی در مقابل دو بدی قرار می گیرد ، آن را که خطرش کمتر و شرّش خفیفتر است بشناسد، و با تن داند به شرّ کوچکتر خود را از شرّ بزرگتر مصون نگاه دارد. منبع : بحار17، ص 116 می خواهی و با دیگران طوری رفتارکن که مایلی درباره ات آن چنان کنند. منبع : مستدرک2،ص309 ناخوشی دروغگویی از تمام ناخوشی ها قبیحتر و ناپسندتر است. منبع : مستدرک جلد2 ص100 شرک جلی و خفی منبع : سفینه1، (رأی)،ص499 فال بد بعضی از مواقع پیش می آید در نظام خلقت علل منظمی دارد و مربوط فال بد نیست، رفتار زشت و اخلاق ناپسند مردم است که باعث پدید آمدن پاره ای از حوادث نامطلوب می شود ، ولی جهال آنها را به حساب شومیها و فال های بد می گذارند. منبع : نهج البلاغه فیض ص1264 نحوست و شومی یکی از اصحاب آن حضرت گفت ای پیشوای مسلمین اگر در این ساعت حرکت کنی می ترسم به مراد خود نائل نشوی و در مقابل دشمن، دچار شکست گردی و ترس من براساس محاسبه ی نجومی است. علی (ع) در جواب فرمود : آیا گمانت این است که تو مردم را هدایت می کنی به ساعتی که هر کس در آن ساعت به مقصدخود حرکت کند از پیش آمد بد مصون خواهد بود؟ و می ترسانی از ساعتی که هر کس در آن ساعت حرکت کند دچار ضرر و خطر می شود؟ آنکس که تو را در این امر تأیید و تصدیق نماید، خدا را تکذیب کرده است و در استمداد از ذات الهی در رسیدن به مقصود خود بی نیازی به خرج داده است و به گفته ی تو ، سزاوار است کسیکه به دستورت عمل کند تو را حمد و سپاس گوید زیرا تو او را به ساعت منفعت و ایمنی ازضرر راهنمایی نموده ای. سپس حضرت به سربازان خود توجه کرد و فرمود به نام خدا به سوی جبهه ی جنگ حرکت کنید. منبع : نهج البلاغه ، خطبه 78 نگرانی ها، تاثیر ایمان به خدا او را مخذول و منکوب خواهد کرد. منبع : بحار جلد17ص138 منبع : فهرست غرر، ص91 و92 منبع : فهرست غرر، ص91 و92 حق شفاعت،علم خداوند ناشنوا استو صداهای شدید او را کر و ناشنوا می سازد و آواز های دور را نیز نمی شنود و هر بیننده ای جز خداوند از دیدن رنگهای پنهان و اجسام لطیف نابینا است. منبع : نهج البلاغه ،خطبه64 ناله ی حیوانات وحشی در بیابان ها و به گناهان پنهانی بندگان خود در خلوت ها آگاه است. خداوند به آمد و شد ماهیها در دریاهای بزرگ و به تلاطم امواج آبها که براثر وزش بادهای سخت پدید می آید عالم و خبیر است. منبع : نهج البلاغه،خطبه189 · علی (ع) می فرمایند : هر توانایی غیر از باریتعالی ناتوان است، و هر مالکی جز خداوند مملوک است، و هر عالمی غیر از پروردگار علم آموز است، و هر توانایی جز خداوند، قدرت و عجزش بهم آمیخته است. منبع : نهج البلاغه ،خطبه ی 64 محروم از شفاعت و عدم توبه *در روایات اسلامی میدان ترس و امید بسیار وسیع و دامنه دار است. گناهکاران هر قدر آلوده باشند نباید خویشتن را از فیض رحمت الهی ناامید بدانند . به خداوند آن چنان امیدوار باش که اگر با گناهان اهل زمین در پیشگاه او حاضر شوی تو را ببخشد. منبع : مجموعه ی ورّام جلد1 ص50 شقاوت و سعادت را به پاکی پرورش دهد و شقی و بدبخت کسی است که از تمایلات نامشروع و غرور خویشتن فریب خورد و به ناپاکی بگراید. منبع : نهج البلاغه ملا فتح الله ص149 منبع : غررالحکم ، ص96 دلیل بدی او گرفت و به آن استشهاد کرد. منبع : فهرست غرر، ص63 سودی نبرد و از ذخایری که به وی عطا شده است بهره ای برنگیرد. منبع : نهج البلاغه فیض ص 1073 صلاح و فسادش توجّه ننماید بدبخت و دور افتاده از فیض الهی خواهد شد. منبع : غررالحکم ،ص644 شیفته نفس اماره عقل بشر تیره و تار می شود و فروغ خود را از دست می دهد. منبع : مستدرک 2، ص287 منبع : مستدرک 2، ص287 مایه اصلی شهوات و در ضمن فرموده اند : آنکس که علاقه ی شدید به لذت دارد و مطیع شهوت خویشتن است یا آنکس که دچار حرص شده و عاشق جمع مال و ثروت است ، این دو مراعات عواطف دینی و اوامر مذهبی را در هیچ مورد نمی نمایند. شبیه ترین موجود به این دو طبقه ی منحرف چهارپایان چراگاهست. منبع : نهج ابلاغه ملا فتح الله ص550 مغلوب شهوت عملا به تباهی و هلاکت خویش کمک کرده است . منبع : غررالحکم ، ص 683 منبع : غررالحکمریا، ص498 خطرات شهوت نفسانی از میان می برد و آدمی را به وادی هلاکت و تباهی می کشاند. منبع : غررالحکم،ص507 و شهوت هایی که درد و رنج به بار می آورند فاقد خیر و خوبی هستند. منبع : فهرست غرر،ص358 به بار می آورد و غم و غصه فراوان در پی دارد. منبع : وسائل،جلد4، باب و جوب غلبه ی عقل، ص29 به بار می آورد و شهوتی که درد و ناراحتی در پی دارد. منبع : فهرست غرر، ص358 نیز با سرعت به سوی او می شتابد. منبع : فهرست غرر، ص188 تسلط بر نفس اماره پیدا کند و به تندروی عادت نماید. چه آنکه اگر شهوت در خودسری و تجاوز نیرومند گردد مالک و فرمانروای تو می شود و به هر سو که بخواهد می کشاندت و تو در مقابل نیروی آن، تاب مقاومت نخواهی داشت. منبع : غررالحکم، ص510 منبع : تحف العقول، ص97 منبع : غررالحکم ص203 منبع : غررالحکم، ص710 منبع : مستدرک2، ص186 منبع : فهرست غرر،ص186 منبع : مستدرک2، ص287 منبع : غررالحکم، ص775 منبع : غررالحکم، ص494 نفس شیطانی منبع : غررالحکم، ص220 شیطان صفت ها منبع : غررالحکم ص777 تضاد و نظم جهان منبع : نهج البلاغه ،خطبه ی 228 اگر تضاد گرسنگی و حیات نمی بود بشر برای بدست آوردن غذا این اندازه تلاش و کوشش نمی کرد و کشاورزی تا این پایه پیشرفت علمی نمی نمود. اگر تضاد سلامت و بیماری نمی بود بشر اینقدر در شناخت خواص مواد طبیعی و گیاهی تحقیق نمی کرد و تا این درجه در علم شیمی و ساخت ترکیبات شیمیایی پیروزی بدست نمی آورد. اگر تضاد تاریکی و فعالیت های زندگی نمی بود بشر به راز حیرت زای نیروی برق پی نمی برد و دنیای تاریک خود را این چنین روشن نمی ساخت . اگر تضاد افکار دانشمندان در مباحث علمی نمی بود و گروهی نظریه های علمی گروه دیگر را مورد نقد و رد قرار نمی داد هرگز دانش بشر این اندازه گسترش نمی یافت و علم انسان به این پایه ی رفیع نمی رسید. اگر تضاد غرائض حیوانی و کشش های وجدان اخلاقی نمی بود مردان با اراده که بر هوای نفس خود حاکم باشند پرورش نمی یافتند و به مقام شامخ تقوی اخلاق نائل نمی آمدند. منبع : فهرست غرر ، ص205 پروردگار توانا با اراده ی حکیمانه خود بین نیروهای متضاد جهان ، تعادل و موازنه ایجاد کرده است و موجودات متخالف عالم را با هم هم آهنگ ساخته و مکمل یکدیگر قرار داده است و در پرتو آن به جهان با عظمت سازمان بخشیده و نظام حکیمانه ی آن را استوار ساخته است. منبع : نهج البلاغه ،خطبه ی 90 رازهای درونی منبع : غرراحکم ص155 احیاء فطریات یکی از وظایف بزرگ پیامبران الهی بیدار کردن فطریات بشر و به کار انداختن سرمایه های الهامی انسانست. علی (ع) در این باره فرموده اند : منبع : نهج البلاغه ملا فتح الله ص37 پزشک آگاه و امین منبع : غررالحکم ص663 بهداشت غذا با داشتن اشتها از طعام دست می کشد ، و تخلیه ی روده را موقعیکه آماده می شود به تعویق نمی اندازد ، شایسته است همیشه سالم باشد و جز به مرض موت دچار بیماری دیگری نشود. منبع: مکارم الاخلاق ، ص76 بیماری ها را از آن می چیند. منبع : فهرست غرر، ص14 منبع : فهرست غرر، ص13و14 پیروزی و تجربه آزمودگی و تجارب بستگی دارد. منبع : فهرست غرر، ص41 را به گرانترین بها یعنی فدا کردن عمر خود تهیه کرده اند و تو آن متاع گرانقدر را با ارزانترین قیمت یعنی با صرف چند دقیقه وقت بدست می آوری. منبع : شرح ابی الحدید، جلد20، ص335،کلمه ی 846 که در طلب مکارم اخلاق باشیم، چه آنکه سجایای اخلاقی از وسایل دلالت ما به راههای کامیابی و پیروزی است. منبع : آداب النفس، جلد1، ص26 شکست و غلبه کسی است که دوست به دست آورده ی خود را از دست بدهد. منبع : نهج البلاغه ، کلمه ی 11 خود برگزین و از پیروزی و غلبه ای که دامنت را به ظلم و ستم لکه دار می کند اجتناب کن و خواهان آن مباش. منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20، ص358، کلمه ی 37 بدست می آورد و غلبه می کند در حقیقت مغلوب است. منبع : مشکوة الانوار، ص325 روش های آلوده اوامر الهی وادارش سازید و بار غرامتهای تخلفش را بر وی تحمیل نمایید ، با ارتکاب مکارم اخلاق زینتش کنید و از پلیدی های گنماه مصونش دارید. منبع : غررالحکم، ص407 و در راه نیل به آن روش ، مجاهده و از آن پیروی می نماید. اگر با روش های صحیح جان خود را از پلیدی پاک کرده باشد پاک است و اگر آلوده نموده آلوده خواهد بود. منبع : فهرست غرر، ص305 نفس خویش را به بردباری در مقابل ناملائمات عادت ده. منبع : نهج البلاغه، نامه ی 31 منبع : غررالحکم، ص33 عادات اکتسابی زیرا چیزی جز سعی و کوشش تو را در این کار یاری نخواهد کرد. منبع : غررالحکم، ص818 و از عادات ناپسندش باز گزدانید. منبع : نهج البلاغه ،کلمه ی 351 منبع : غررالحکم، ص26
By Ashoora.ir & Night Skin