فرهنگی ،مذهبی
ذلت طمع و حرص منبع : غررالحکم ، ص96 منبع : فهرست غرر ،ص61 منبع : غررالحکم ،ص 629 منبع : فهرست غرر، ص63 و در قیامت به خواری و اهانت بیشتری گرفتار است. منبع : غررالحکم ، ص690 چه عجیب و حیرت آور است کار بشر ، اگر در موردی امیدوار شود طمع خوارش خواهد کرد ،اگر طمع او را به جنبش درآورد حرص هلاکش می کند ، اگر دچار ناامیدی شود غم و غصّه او را می کشد ، اگر به خوشبختی و سعادت رسد نگاهداری آن را فراموش می کند ، اگر دچار خوف و هراس شود از ترس حیرت زده می گردد ، اگر در گشایش امنیّت قرار گیرد غافل می شود، اگر نعمت بر او تجدید شود دچار گردن کشی و بلند پروازی می گردد ، اگر دچار مصیبتی شد تأثّر و حزن او را رسوا می کند ، اگر ثروتی بدست آورد دچار طغیان مالی می گردد ، اگر فقر گریبان گیرش شد غرق اندوه می شود ، اگر گرفتار تعب گرسنگی شد از ناتوانی زمین گیر می گردد ، و اگر در خوردن زیاده روی کند از فشار شکم ناراحت می شود ، پس کندرویها در زندگی بشر مضر است و تندرویها نیز مایه ی ویرانی و فساد ، هر خیری را شرّی و هر نوشی را نیشی است. منبع : آداب النفس جلد 2 ص 111- ارشاد مفید ص142 رستگاری منحرف می سازدو سرانجام باعث هلاکت و نابودی او می شود. منبع : غررالحکم ،ص781 ذلت سؤال منبع : غررالحکم ،ص89 منبع : فهرست غرر، ص125 منبع : غررالحکم ،ص96 پرهیز از ذلّت منبع : غررالحکم ، ص434 منبع : نهج البلاغه ، کلمه ی 390 گفتار و رفتر ذلت آمیز احترام، حضرت را سید ومولای خود خواندند. پیغمبر اکرم سخت خشمگین شد ، فرمود اینطور سخن نگویید و مرا سید و مولا نخوانید بلکه بگویید پیغمبر ما و فرستاده ی خدای ما ، سخن به راستی و حقیقت بگویید و در گفتار خود زیاده روی و غلونکنید که گرفتار ضلالت و گمراهی خواهید شد. منبع : جعفر پات ص184 منبع : تحف العقول ص209 ساسانیان کنار جاده زیر آفتاب به انتظار ایستاده بودند ، موقعیکه رئیس مملکت به صف مستقبلین رسید ، کدخدایان و تجار و بزرگان شهر یکباره به سوی آن حضرت هجوم بردند و در رکابش پیاده شروع کردند به دویدن . علی (ع) از مشاهده ی این حرکت وهن آور و ذلّت بار، که منافی با آزادگی و شرافت اسلامی بود،سخت ناراحت شد وپرسید این چه کاری بود که کردید ؟ گفتند : این رسم و روش ما است که به منظوربزرگداشت امراء و فرمانروایان خود انجام می دهیم . علی (ع) آن روش تحقیر آمیز را به شدت نکوهش کرد و فرمود امراء و زمامدارانتان از این کار بهره ای نمی برند ولی شما با این عمل موهن ، خویشتن را در دنیا به رنج و مشقت می اندازید و خود را حقیر و خوار می سازید . به علاوه در آخرت نیز عذاب و مشقت خواهید داشت و برای تن دادن به پستی و ذلت کیفر خواهید شد. سپس فرمود : چه زیان آور است مشقتی که آدمی از پی آن عذاب و کیفر بیند و چه پر منفعت است آسودگی و آرامشی که با آن ایمنی از عذاب الهی باشد. منبع : نهج البلاغه ،کلمه ی 36 ذلت ترس و جزع منبع : غررالحکم ، ص104 روزی ، وسائل معاش منبع : بحار 17،ص130 ننگ و بدنامی می شود ، و آنکس که عقلش مغلوب تمایلات نفسانیش باشد ، سرانجام رسوا و مفتضح می گردد. منبع : غررالحکم ،ص657 نمائید شما را کور و کر می کند و سرانجام مایه ی سقوط و هلاکت شما خواهد شد. منبع : غررالحکم ،ص292 منبع : غررالحکم ، ص 675 منبع : فهرست غرر ، ص358 ناپسندیده اش او را رسوا خواهد ساخت. منبع : غررالحکم ، ص719 منبع : غررالحکم ،ص650 رشد قامت انسان آخرین مرحله ی نموّ شرح داده و درباره ی رشد استخوان های طولی بدن که ملاک طول قامت انسان است فرموده : در سن 24 سالگی استخوان های دراز و قامت آدمی به رشد نهایی خود می رسند و سپس متوقّف می گردند. منبع : مستدرک 2 ص625 رفیق از رفاقت با کسانی که افکارشان خطا و اعمالشان ناپسند است بر حذر باش. چه آدمی به رویه و روش رفیقش خو می گیرد و با افکار و اعمال وی معتاد می شود. منبع : نهج البلاغه ،نامه ی 69 منبع : غهرست غرر،ص 83
By Ashoora.ir & Night Skin