سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

 

می و میگسار

  • به علی (ع) گفته شد که : شما عقیده دارید شرب خمر بدتر از زنا و دزدی است،

فرمودند بلی و سپس استدلال کرد که شارب الخمر وقتی می  میخورد و مست می شود

زنا می کند ، به سرقت دست می زند، آدم می کشد و فریضه ی نماز را ترک می نماید

منبع : کافی6، ص403

بدی و پلیدی

  • علی (ع) فرموده اند: بدترین مردم کسانی هستند که دیگران از ترس

شرّشان از آنان پرهیز می کنند.

منبع : مستدرک،جلد2،ص339

  • علی (ع) فرموده اند: این نفوس سرکش را مقهور کنید و از خواهش های نادرستشان

بازدارید که خودسر و بی قیدند. اگر خواسته های آن ها را پیروی نمایید و به تمنیات نامشروعشان

جامه ی عمل بپوشید سرانجام شما را در بدترین پرتگاه می افکنند.

منبع : غررالحکم، ص138

  • علی (ع) فرموده اند: شر و بدی به طور طبیعی در سرشت هر انسانی وجود دارد، اگر

آدمی بر آن غلبه کند و طبع سرکش خود را مهار نماید تمایلات بد و مخرّب در پس پرده پنهان خواهد

ماند، و اگر بر طبیعت خود غلبه نکند و به مهار کردن تمایلات ناروای خویش نائل نگردد،

شرور و خطرات، آشکار خواهد شد.

منبع : غررالحکم ،ص105

  • علی (ع) فرموده اند: عاقل آن کسی نیست که تنها نیکی را از بدی تشخیص دهد،

 بلکه عاقل کسی است که وقتی در مقابل دو بدی قرار می گیرد ، آن را که خطرش کمتر و

شرّش خفیفتر است بشناسد، و با تن داند به شرّ کوچکتر خود را از شرّ بزرگتر مصون نگاه دارد.

منبع : بحار17، ص 116

  • علی (ع) به شیخ شامی می فرمود:  برای مردم آن را بخواه که برای خود

می خواهی و با دیگران طوری رفتارکن که مایلی درباره ات آن چنان کنند.

منبع : مستدرک2،ص309

  • از وصایای علی (ع) به فرزندش حضرت حسن این بود که می فرمودند :

ناخوشی دروغگویی از تمام ناخوشی ها قبیحتر و ناپسندتر است.

منبع : مستدرک جلد2 ص100

شرک جلی و خفی

  • علی (ع) می فرمودند: مراقبت در پاک واقع شدن عمل دشوارتر از خود عمل است.

منبع : سفینه1، (رأی)،ص499

فال بد

  • علی (ع) فرموده اند : فال بد یک امر واقعی و حقیقی نیست. حوادث ناگواری که در

بعضی از مواقع پیش می آید در نظام خلقت علل منظمی دارد و مربوط فال بد نیست، رفتار زشت

 و اخلاق  ناپسند مردم است که باعث پدید آمدن پاره ای از حوادث نامطلوب می شود ، ولی

 جهال آنها را به حساب شومیها و فال های بد می گذارند.

منبع : نهج البلاغه فیض ص1264

نحوست و شومی

  • موقعیکه علی (ع) سربازان خود را برای جنگ خوارج مهیا ساخته و آماده ی حرکت بود

یکی از اصحاب آن حضرت گفت ای پیشوای مسلمین اگر در این ساعت حرکت کنی می ترسم

به مراد خود نائل نشوی و در مقابل دشمن، دچار شکست گردی و ترس  من براساس محاسبه ی

 نجومی است.  علی (ع) در جواب فرمود : آیا گمانت این است که تو مردم را هدایت می کنی به ساعتی

 که هر کس در آن ساعت به مقصدخود حرکت کند از پیش آمد بد مصون خواهد بود؟ و می ترسانی از ساعتی

که هر کس در آن ساعت حرکت کند دچار ضرر و خطر می شود؟ آنکس که تو را در این امر تأیید و تصدیق نماید،

خدا را تکذیب کرده است و در استمداد از ذات الهی در رسیدن به مقصود خود بی نیازی به خرج داده است و به

گفته ی تو ، سزاوار است کسیکه به دستورت عمل کند تو را حمد و سپاس گوید زیرا تو او را به ساعت منفعت و

 ایمنی ازضرر راهنمایی نموده ای. سپس حضرت به سربازان خود توجه کرد و فرمود به نام خدا به سوی

جبهه ی جنگ حرکت کنید.

منبع : نهج البلاغه ، خطبه 78

نگرانی ها، تاثیر ایمان به خدا

  • علی (ع) می فرمودند: آن کس که راه خطا را وجهه ی عمل خود قرار دهد حیله و تزویر،

 او را مخذول و منکوب خواهد کرد.

منبع : بحار جلد17ص138

  • علی (ع) فرموده اند : قوام عبادت به خلوص نیت است.

منبع : فهرست غرر، ص91 و92

  • و نیز فرموده اند : هیچ عملی از تو در پیشگاه خداوند مورد قبول واقع
  • نمی شود مگر آن را که با خلوص انجام داده باشی.

منبع : فهرست غرر، ص91 و92

حق شفاعت،علم خداوند

  • علی (ع) می فرمایند : هر شنونده ای غیر از باریتعالی از شنیدن صداهای لطیف

ناشنوا استو صداهای شدید او را کر و ناشنوا می سازد و آواز های دور را نیز نمی شنود

و هر بیننده ای جز خداوند از دیدن رنگهای پنهان و اجسام لطیف نابینا است.

منبع : نهج البلاغه ،خطبه64

  • علی (ع) ضمن خطبه ای به چند مورد از علم الهی اشاره می کند : خداوند به آواز و

ناله ی حیوانات وحشی در بیابان ها و به گناهان پنهانی بندگان خود در خلوت ها آگاه است.

 خداوند به آمد و شد ماهیها در دریاهای بزرگ و به تلاطم امواج آبها که براثر وزش

بادهای سخت پدید می آید عالم و خبیر است.

منبع : نهج البلاغه،خطبه189

·       علی (ع) می فرمایند : هر توانایی غیر از باریتعالی ناتوان است، و هر مالکی جز خداوند

 مملوک است، و هر عالمی غیر از پروردگار علم آموز است، و هر توانایی جز خداوند،

 قدرت و عجزش بهم آمیخته است.

منبع : نهج البلاغه ،خطبه ی 64

 



نوشته شده در یکشنبه 93 اردیبهشت 21ساعت ساعت 7:55 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin