سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

 

محروم از شفاعت و عدم توبه

*در روایات اسلامی میدان ترس و امید بسیار وسیع و دامنه دار است. گناهکاران هر قدر آلوده

باشند نباید خویشتن را از فیض رحمت الهی ناامید بدانند . 

  • علی (ع) درباره ی امید به رحمت های بی حد و حصرالهی به فرزندش فرمودند :

به خداوند آن چنان امیدوار باش که اگر با گناهان اهل زمین در پیشگاه او حاضر شوی تو را ببخشد.

منبع : مجموعه ی ورّام جلد1 ص50

شقاوت و سعادت

  • علی (ع) می فرمودند: خوشبخت و سعادتمند کسی است که از دیگران پند پذیرد و خود

را به پاکی پرورش دهد و شقی و بدبخت کسی است که از تمایلات نامشروع و غرور

خویشتن فریب خورد و به ناپاکی بگراید.

منبع : نهج البلاغه ملا فتح الله ص149

  • و نیز فرموده اند :ذلّت و پستی و بدبختی ، درخوی ناپسند حرص و آز نهفته است.

منبع : غررالحکم ، ص96

  • علی (ع) فرموده اند : حرص فراوان و طمع شدید یک انسان را می توان

دلیل بدی او گرفت و به آن استشهاد کرد.

منبع : فهرست غرر، ص63

  • علی (ع) فرموده اند : بدبخت و زیانکار کسی است که از سرمایه های عقل و تجربه

 سودی نبرد و از ذخایری که به وی عطا شده است بهره ای برنگیرد.

منبع : نهج البلاغه فیض ص 1073

  • و نیز فرموده اند : کسیکه نفس خویش را در عرصه ی لذاتش آزاد بگذارد و به

صلاح و فسادش توجّه ننماید بدبخت و دور افتاده از فیض الهی خواهد شد.

منبع : غررالحکم ،ص644

شیفته نفس اماره

  • علی (ع) فرموده اند : در کشاکش انگیزه های شهوت و غضب ،

عقل بشر تیره و تار می شود و فروغ خود را از دست می دهد.

منبع : مستدرک 2، ص287

  • و نیز فرموده اند : کسیکه مالک شهوت خود نباشد مالک عقل خود نخواهد بود.

منبع : مستدرک 2، ص287

مایه اصلی شهوات

  • علی (ع) درباره ی بعضی از مردم راه گم کرده و منحرف با کمیل بن زیاد سخن گفته

و در ضمن فرموده اند : آنکس که علاقه ی شدید به لذت دارد و مطیع شهوت خویشتن است یا

آنکس که دچار حرص شده و عاشق جمع مال و ثروت است ، این دو مراعات عواطف دینی و اوامر

 مذهبی را در هیچ مورد نمی نمایند. شبیه ترین موجود به این دو طبقه ی منحرف چهارپایان چراگاهست.

منبع : نهج ابلاغه ملا فتح الله ص550

مغلوب شهوت

  • علی (ع) فرموده اند : آنکس که نفس خود را در شهوات ناروایش اطاعت نماید

عملا به تباهی و هلاکت خویش کمک کرده است .

منبع : غررالحکم ، ص 683

  • و نیز فرموده اند : بنده ی شهوت اسیری است که هرگز از بند اسارت رهایی نمی یابد.

منبع : غررالحکمریا، ص498

 

خطرات شهوت نفسانی

  • علی (ع) فرموده اند : غلبه و فرمانروایی شهوت ، مصونیت اخلاقی را

از میان می برد و آدمی را به وادی هلاکت و تباهی می کشاند.

منبع : غررالحکم،ص507

  • علی (ع) فرموده اند : لذت هایی که باعث ندامت و پشیمانی می شوند

و شهوت هایی که درد و رنج به بار می آورند فاقد خیر و خوبی هستند.

منبع : فهرست غرر،ص358

  •  و نیز فرموده اند : چه بسا یک ساعت کامروایی و شهوت ، اندوه طولانی

به بار می آورد و غم و غصه فراوان در پی دارد.

منبع : وسائل،جلد4، باب و جوب غلبه ی عقل، ص29

  •  و نیز فرموده اند : خیر و خوبی یافت نمی شود در لذتی که پشیمانی

 به بار می آورد و شهوتی که درد و ناراحتی در پی دارد.

منبع : فهرست غرر، ص358

  • علی (ع) فرموده اند : آنکس که در شهوات ، تند روی کند آفات و بلایا

نیز با سرعت به سوی او می شتابد.

منبع : فهرست غرر، ص188

تسلط بر نفس اماره

  • علی (ع) فرموده اند : بر شهوت خویش مسلط شو پیش از آنکه قدرت تجّری

 پیدا کند و به تندروی عادت نماید. چه آنکه اگر شهوت در خودسری و تجاوز نیرومند گردد

 مالک و فرمانروای تو می شود و به هر سو که بخواهد می کشاندت و تو در مقابل

 نیروی آن، تاب مقاومت نخواهی داشت.

منبع : غررالحکم، ص510



نوشته شده در یکشنبه 93 اردیبهشت 21ساعت ساعت 7:50 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin