سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

                          پیشگیری از گرما زدگی

 

·          حتی الامکان در ساعات گرم روز از محل سکونت خارج نشوید.

·          در بیرون از منزل از کلاه های نقابدار با لبه پهن استفاده کنید.

·          در هوای گرم از لباسهای نخی و روشن استفاده شود.

·          عینک آفتابی فراموش نشود.

·         به میزان کافی مایعات و میوه مصرف نمایید.

 

 

در صورت ابتلا به گرما زدگی

 

·          اگر دچار علائم سردرد ،سرگیجه ، ضعف یا

 ·               گرفتگی عضلا نی ، تهوع ، و استفراغ شدید

·          سر و گردن را کمی بالاتر نگه دارید.

·          ابتدا سعی شود فرد گرما زده را به پزشک برسانید.

·          فرد گرما زده را خیلی سریع خنک نمایید.

·         فورا به محل سایه و خنک بروید . لباسهایاضافی را

 در آورده با آب ولرم پاشویه کنید و به آهستگی آب

                یا سایر مایعات خنک بنوشید.



نوشته شده در یکشنبه 93 اردیبهشت 28ساعت ساعت 11:19 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

انوار هدایت

از بهاء الدین قهرمانی نژاد شایق

شامل مجموعه حکایتهایی از سیره معصومان علیهم السلام



نوشته شده در یکشنبه 93 اردیبهشت 28ساعت ساعت 11:0 صبح توسط مشتعلی| نظر

مقدمه    

نبوت     که به عنوان رشته     ارتباطی     انسان     با خالق یگانه می‌باشد

     با نظر به     ارتباطش با خدای متعال عالیترین درجه انسانی است

   فلذا کسی نیز که به عنوان نبیپیامبر حمل کننده نبوت می‌باشد

 نیز بایدنمونه عالی انسانیتبوده و می‌تواند بهعنوان نمونه یک

 انسان تکامل یافته، انسانهای دیگر را نیز به کمال و رشد برساند

کهاین مسئله درکلاموفلسفه ثابت شدهمی باشد‌،

 قرآن مجیدنیز به معرفی پیامبران برداخته وآنها را به عنوان

 انسانهای نمونه و برگزیده که دارای حسن خلق می باشند

 و خودشانهدایت یافته می‌باشند،

به بهترین و زیباترین ویژگیها که بالاتر از آن برای انسانقابل تصور نیست

 معرفی نموده است یعنی با هر صفت خوبی که لازمه عظمت و

قداست پیامبراست، ستوده و از هر ناپاکی و صفت زشتی که

 در مقابل و تعارض با مقام پیامبری الهیدارد را از آنها نهی

 کرده است که آیات زیر نشان دهنده جایگاه نبوت در قرآن می باشد.

آیات نبوت در قرآن

توحیدی بودن

در سوره زخرف آیه 27 و 26 توحیدی بودن

 حضرت ابراهیم علیه‌السلامرا نیز ویژگی ویدانسته

که به خاطر آن هدایت یافته است از زبان حضرت ابراهیم

 در قرآن چنین نقل شدهکه " به یاد آر زمانی را که ابراهیم

 به پدر و قوم خود چنین گفت من از آنچه شمامی‌پرستید

بیزارم مگر آنکس که مرا آفریده و هم او هدایتم خواهد کرد".

اهل یقین

از جمله ویژگیهای دیگر پیامبران اهل یقین بودنشان می‌باشد

 کهدر دلشان نسبت به خداوعده و وعیده‌های خداوندی

 کوچکترین شک وشبهه و تردیدی نداشتند چنانچه در آیه

 75 سوره انعام می‌خوانیم که:

 "و این چنینیملکوت آسمانها و زمین ]حکومت مطلقه خداوند

[ را به ابراهیم نشان دادیم

(تا به آناستدلال کند) و اهل یقین شود.



نوشته شده در شنبه 93 اردیبهشت 27ساعت ساعت 6:24 عصر توسط مشتعلی| نظر

پیامبران فرادی هدایت یافته    

در سوره آل‌عمران آیه 23 نیز ویژگی نبوت     را چنین معرفی می‌کند که    :
خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران     را بر جهانیان برتری

     داد که چرا اینها جون افرادی هدایت یافته بودند که در عملشان و

 رفتارشان، کردارشان تنها خود را ملاک عمل قرار نمی‌دادند بلکه

     به عنوان مثال در     مقام خیر و شر، خودشان را نمی‌دیدند بلکه

     حق و حقیقت را می‌دیدند هر کاری که می‌کردند خالص و در

راه خدا بوده و افراد صالح و درستکاری بودند و بر اساس

 اعمالشانشایستگی برگزیده شدن نسبت به سایر

 افراد را در خود ایجاد کردند.

و همچنینیدر آیات بین 87 تا 84 سوره انعام

 پیامبران را چنین معرفی می‌کند که:
"
برای وی (ابراهیم) اسحاق و یعقوب را بخشیدیم و

 همه آنان را هدایت کردیم و پیش از آن نوح راهدایت

 نمودیم و از فرزندان او داوود، سلیمان و اسماعیل و

 الیسع و یونس و لوط را وبرخی از پدرات و فرزندان و

 برادرنشان را بر جهانیان برتری دادیم و بر همگان

 برگزیدیم و به راه راست و مستقیم هدایتشان کردیم.

اخلاق پسندیده و خوش خلقی

درسوره قلم آیات 4و3 به صفاتی دیگر ازصفتهای پیامبر

 اشاره کرده که همان خلق پسندیده و خوش خلقی پیامبر

 می‌باشدمی‌فرماید:"و بر توست پاداش نیک و بی‌پایان و

تو دارای خلق عظیم و پسندیده‌ای هستی

" یعنی چون انسانها رابه سوی هدایتراهنمائیشان می‌کنی

 با آنها درنهایت عطوفت و مهربانی و مدارا هستی که

 این نیز یعنی خلق و خوی پسندیده

 یکی از لوازمتربیت می‌باشد.

 چون برای اینکه انسان کسی را به کار پسندیده

 دستور دهد باید خودشعامل به آن باشد.

شکرگذار و اهل علم می‌باشند.

و درسوره صاد آیه 48 چنین معرفی می‌کند:

که اسماعیل و السیع و ذوالکفل را یاد کن

 که همه آنان از نیکان بودند.
و همچنینیدر سوره نمل آیه 15 می‌خوانیم:
ما به داوود و سلیمان دانشی عظیم دادیم و

 آناننیز متقابلا گفتند سپاس از آن خداوندی است

 که ما را بر بسیاری از بندگان مومنشبرتری بخشید.

یعنی یکی از ویژگیهای پیامبران را داشتن دانش و آگاهی

 آنها معرفیکردیده و دیگر سپاسگزار بودنشان.



نوشته شده در شنبه 93 اردیبهشت 27ساعت ساعت 6:24 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

امر به معروف و نهی‌ از منکر    

خداوند متعال در آیه 157 سوره اعراف

     پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله     را چنین     معرفی می‌کند    :
"
پیامبری که آنها را به معروف (کارهای خوب) دستور می‌دهد

 و از     منکر (کارهای بد) بازشان می‌دارد پاکیزه‌ها را برای آنان

حلال می‌کند و ناپاکیها را     حرام می‌کند".

 بسیار پر واضح است که یک کسی که به چنین کاری انجام می‌دهد

     عقل     حکم می کند که باید ابتدا خودش به این     دستورات عمل کند،

یعنی اهل کار خیر باشد و از کار بد دوری کند و حلال و حرام را

     خودش نیز رعایت کند تا بتواند بر دیگران نیز دستور دهد

تاریخ نیز نشان دهد که حضرت   محمد به عنوان یک پیامبر نمونه

 اعلای یک انسان کامل در عصر جاهلی بود،

 به عنوانمثال در عصری که شراب خوردن یک کار عادی بوده

تاریخی گواهی ندارد مبنی بر اینکه اونیز دست به چنین کاری زده

 و تا حدی خودش را عاری از هر گونه ناپاکیها و حلال وحرام‌ها کرده بود

 که به عنوان امین شهرت یافته بود.
یا در سوره جمعه آیه دومپیامبر را چنین معرفی می‌نماید که:
"
اوست که از میان ملت امی و بیسواد پیامبریاز خودشان برانگیخت

 تاآیات خدارا برایشان تلاوت کند،

 از رزائل ومفاسد اخلاقی پاکشان سازد،

 کتاب را بر آنان بیاموزد،

 گر چه آنان پیش از آن در ضلالتو گمراهی آشکار به سر می‌بردند.

 به عبارت دیگر پیامبر یعنی کسی که بر اساس دستورخداوند،

جامعه را به عنوان یک اصلاحگر، ازمفاسد اخلاقی، اصلاح می‌کند

 و به وسیلهآموزش علم و دانش، آنها را از ضلالت و گمراهی که

 ریشه آْن از جهالت و نادانیها است،خارج ساخته و هدایتشان می‌گرداند.

و آخرین آیه‌ای که در این بخش بیانمی‌کنیم

 آیه 58 سوره مریم می‌باشد که

 در واقع جمع بندی مطالب بالاست و آن اینکه:
"
آنان پیامبرانی بودند که خداوند نعمتش را بر ایشان ارزانی داشت

 از فرزندان آدمو از کسانی بودند که با نوح سوار کشتی نمودیم،

 آنان از خاندان ابراهیم و اسماعیل واز هدایت شدگان و برگزیدگان بودند

که هر وقت آیات خدا بر ایشان تلاوت می‌شد

گریهکنان بر خاک مذلت و بندگی می‌افتادند.

این بود خلاصه‌ای از نظرات قرآن راجعبه پیامبران

و اینکه پیامبران قبل از پیامبری صاحب چه کارهایی بودند

 که لیاقتدریافت نبوت را در خود ایجاد نمودند و

 بیان کرده که همه آنها اهل نیکی بوده و ازکارهای زشت رویگران بودند

 و دارای علم و دانش بوده و قبل از اینکه اینها به هدایتدیگران بپردازند

 خود را هدایت کرده بودند.

 اما افسوس که انسان وقتی به تورات وانجیل می‌نگرد

 مسئله را عکس اینها می‌بیند

 زمانی نسبت زنا به پیامبر می‌دهند

 چرا کههر عقل سلیمی حکم می‌کند که

پیامبر که به عنوان هدایت و نجات دهنده نسل بشر است

 باید قبل از پرداخت به هدایت دیگران خودش به آن مسیر

 هدایت و راهنمایی کند بر ایناساس است که

 بزرگان دعا کنند خدایا ما را از شر اعمال نیکمان برحذر دار.

منبع

کتاب البیان نوشته آیت الله سید  ابوالقاسم خویی،  

 ترجمه هاشم‌زاده هریسی و محمد صادقنجمی،

 دانشگاه آزاد اسلامی خوی‌ چاپ سیزدهم.

 



نوشته شده در شنبه 93 اردیبهشت 27ساعت ساعت 6:22 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

زندگینامه مختصر حضرت زینب کبری (س)

 

        بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

حضرت زینب کبرى (س) در روز پنجم جمادى الاولى

 سال پنجم یا ششم هجرى قمرى در شهر

مدینه منوّره متولّد گردیده

 زینب (س) در دامان پرمهر و معنویت حضرت فاطمه (س)

 از سرچشمه معارف اسلامی و قرآنی سیراب گشت.

 



نوشته شده در پنج شنبه 93 اردیبهشت 25ساعت ساعت 11:57 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

و جهان را به قدوم خویش مزین فرمودند.

نام مبارک آن بزرگوار زینب، و کنیه گرامیشان

ام الحسن و ام کلثوم و القاب آن حضرت عبارتند از:

 صدّیقة الصغرى، عصمة الصغرى، ولیة اللّه العظمى،

 ناموس الکبرى، شریکة الحسین علیهالسّلام و

عالمه غیر معلّمه، فاضله، کامله و ...

پدر بزرگوار آن حضرت، اوّلین پیشواى شیعیان

حضرت امیرالمؤمنین على بن ابیطالب علیه السلام،

 و مادر گرامى آن بزرگوار، حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها می باشد.

در آن زمان که صدیقه کبری (س) به این گوهر دریای عصمت

 و طهارت باردار بود، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)

 در مدینه حضور نداشتند و به سفری رهسپار بودند.

 هنگامی که وجود مقدس زینب کبری (س) متولد گشت،

 صدیقه طاهره (س) به امیرالمؤمنین (ع) فرمود

که چون پدرم در سفر است و در مدینه حضور ندارد،

 شما این دختر را نام بگذارید. آن حضرت فرمود:

 من بر پدر شما سبقت نمی گیرم،

 صبر نما که به این زودی رسول خدا

 باز خواهد گشت و هر نامی که صلاح داند

 بر این کودک می نهد.

هنگامی که  سه روز گذشت،

 رسول خدا (ص) مراجعت نمود و و همانگونه که رسم و

 سیره رسول اکرم (ص) بود، نخست،

به منزل حضرت زهرا ( س) رفتند.

امام علی (ع) خدمت آن حضرت عرض کرد:

 یا رسول الله، خداوند متعال دختری به دخترت

 عطا فرموده است، نامش را معین فرمایید. فرمود:

 اگر چه فرزندان فاطمه اولاد من می باشند،

 لکن امر ایشان با پروردگار عالم است و

 من منتظر وحی میباشم.

در این حال جبرییل نازل شد عرض کرد:

یا رسول الله؛ حق تو را سلام می رساند و می فرماید:

 نام این مولود را « زینب »بگذار، چرا که 

 این را در لوح محفوظ نوشته ایم.

رسول اکرم (ص) قنداقه آن مولود گرامی را طلبید

 و به سینه چسبانید، ببوسید و نامش را زینب نهاد و فرمود: 

 به حاضرین و غایبین امت، وصیت می نمایم 

که حرمت این دختر را پاس بدارند.

 همانا که او به خدیجه کبری (علیها سلام) شبیه است.

 

هوش و ذکاوت:

 

صاحب کتاب اساور من ذهب درباره حافظه و

 ذکاوت آن بانوى بزرگوار چنین می نویسد:

در اهمیت هوش و ذکاوت آن بانوى بزرگوار همین بس

 که خطبه طولانى و بلندى را که حضرت صدیقه کبرى

فاطمه زهرا صلوات اللّه و سلامه علیها در دفاع از حق

 امیرالمؤمنین( ع) و غصب فدک در حضور اصحاب

 پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ایراد فرمودند،

 حضرت زینب علیها السلام روایت فرموده است.

و ابن عباس با آن جلالت قدر و علو مرتبه در حدیث و

 علم، از آن حضرت روایت نموده و از آن حضرت به

عقیلة العرب تعبیر می کند.

 چنانچه ابوالفرج اصفهانى در مقاتل می نویسد:

 ابن عباس خطبه حضرت فاطمه سلام اللّه علیها را

از حضرت زینب سلام اللّه علیها روایت کرده و می گوید:

 حدثتنى عقیلتنا زینب بنت على علیهالسّلام..»

دقت کنیم که حضرت زینب علیها السلام با اینکه

دخترى خردسال (یعنى هفت ساله و یا کمتر) بود،

این خطبه عجیب و غرّاء که محتوى معارف اسلامى

و فسلفه احکام و مطالب زیادى است را با یک مرتبه

شنیدن حفظ کرده، و خود یکى از راویان این خطبه

بلیغه و غراء می باشد.

 

فصاحت و بلاغت:

 

کلمات و فرمایشات گهربار آن حضرت در خطبه هایى

 که از آن حضرت روایت شده، خود قوی ترین دلیل

 بر کمال فصاحت و بلاغت آن بانوى بزرگوار می باشد.

همان بانویى که امام سجاد علیهالسّلام در حق ایشان فرمودند:

 «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة» یعنى:

«اى عمّه! شما الحمد للّه بانوى دانشمندى هستید

که تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده اى هستى

که بشرى تو را تفهیم ننموده است».

 

قسمتى از خطبه آن حضرت در مجلس یزید ،

 که دستگاه حکومت بنى امیه را به شدّت لرزاند:

«به خدا قسم اى یزید، هر چه کردى بازگشت آن به سوى

 خودت خواهد بود، چرا که تو جز پوست خود نشکافتى و

 جز گوشت خود ندریدى.

اى یزید! در آن روزى که خداوند بدنهاى پاک شهیدانمان را

 حاضر می کند تا حقوق خود را از ستمگر بستاند،

 تو بر رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم وارد

 خواهى شد، امّا می دانى در چه حالى؟

در حالیکه خون عزیزان او را ریخته و حرمت ذرّیه او را

 از بین برده اى. آرى اى یزید!

 از این پیروزى ظاهرى که به دست آورده اى، غرق شادى مشو،

 و آن عزیزان را که در کربلا به خاک و خون کشیده اى،

 مغلوب و مرده مپندار.

که خداوند می فرماید:

 (کسانى را که در راه خدا شهید شده اند مرده مپندارید.

 بلکه آنان زنده اند و در نزد خداى خود روزى می خورند).

سوره آل عمران: آیه  169

 



نوشته شده در پنج شنبه 93 اردیبهشت 25ساعت ساعت 11:56 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

و اى یزید! براى تو همین بس که حاکم در آن روز خداوند،

 و دشمن تو پیامبر خدا، و یاور و پشتیبان اهل بیت جبرئیل باشد.

 و به زودى کسى که این مقام را براى تو زینت داده و

تو را بر گردن مسلمین سوار کرده است (یعنى معاویه)،

 خواهد دانست که چه جانشین بدى براى خود تعیین کرده

 و در روز جزا درخواهید یافت که بدترین مکان از آنِ کیست؟

 و بدبختى و ضعف و زبونى شامل چه افرادى خواهد شد.

حضرت زینب (س) بزرگ بانوی جهان اسلام،

بیدادگر  و ادامه دهنده حادثه عاشورا

 

 

رسالت راستین زینب هنگامی آغاز گردید که

 پس از به شهادت رسیدن امام حسین (ع)

 و هفتاد و دو تن از یارانش با ایراد سخنان آتشین

به بیدارگری مردم کوفه و ستیز با ستمکاران و یزیدیان پرداخت.

پس از واقعه خونبار کربلا نقش ایشان روند تازه تری یافت.

 آن حضرت در این دوران ضمن حضور در کاروان اسرای کربلا

 در برابر حکام جور قرار گرفتند و به افشاگری ظلم و ستم وارد

بر آل طه از سوی خاندان امیه پرداختند.

آن حضرت در این دوران سخت با حضور در کاخ برخی

 حکمرانان جور زمان مانند یزید و ابن زیاد، با تاکید برحقانیت

 طریق آل محمد بر سخنان و تبلیغات مسموم خاندان امیه

درباره بنی هاشم خط بطلان کشیدند.

صدیقه توانا، عقلیه دودمان وحی، تربیت شده خاندان نبوت،

حضرت زینب کبری(س) است.

 همو که در بزرگواری و کرامتش بسیار سخن ها گفته و نوشته اند.

او نمودار حق و جهاد در راه خدا و نگهدارنده ایمان و

عقیده، قهرمان دلیری و شجاعت، جلوه فصاحت و بلاغت،

 شعله ستیزه جوی باطل و آتش افشان حق در

 برابر نیروهای ستمگر و

 کوبنده دژخیمان زورگو است.
زینب(س) تجسم زهد، ورع، علم، عفاف و شهامت

 و عقیله طاهره، متعلق به اخلاق الهی است.

 این بزرگوار (س) راه مقاومت در برابر باطل را به امت

 نشان داد و فداکاری در راه خدا و چشم پوشی از

همه چیز را در راه برافراشتن پرچم حق به همه یاد داد.

ایثار، فداکاری، صبر و بردباری، علم وسیع و دانش وافر،

 سخنان سنجیده و منطقی او در فرصت های حساس

 توأم با آن مظلومیت و ستم های جانکاهی که به او

 وارد آمده است، از او چهره یک شخصیت بی نظیر،

 رزم آور شجاع، جهادگر بی باک و سخنور توانا را

 در قلوب و اذهان ترسیم نموده است

که تا چرخ زمان حرکت دارد، تا نسل ها در روی

 زمین حیات دارند و تا زمین دور خورشید می گردد

 این چراغ فروزان، نورافکن جهانیان و نسل های آینده خواهد بود.

 

کرامات

 

به غیر از انوار مقدسه چهارده معصوم علیهمالسّلام،

در میان خاندان رسالت و اهل بیت گرامى پیامبر اکرم (ص)

 افرادى هستند که در نزد خداوند متعال داراى رتبه و منزلت

 رفیع و والایى می باشند و توسل به ایشان، موجب

 گشایش مشکلات و معضلات امور دیگران است.

 مانند حضرت عباس ( ع) که حتى در موارد زیادى مسیحیان

 به آن حضرت متوسل شده و به برکت توسل به آن حضرت

 مشکلاتشان حل گردیده و به حوائج و خواسته هاى

 خویش نائل گردیده اند.

حضرت زینب سلام اللّه علیها نیز بانویى بزرگوار

 از این دودمان پاک است که توسل به آن حضرت

 براى حل مشکلات بزرگ بسیار تجربه شده است

 و کرامات بسیارى از آن بانوى گرامى نقل شده است.

به عنوان مثال شبلنجى یکى از علماى اهل تسنّن

 در نورالابصار می نویسد:

«شیخ عبدالرحمن اجهورى مقرى در کتابش مشارق الانوار می گوید:

 در سال هزار و صد و هفتاد دجار مشکلى بسیار سختى شدم

 و به روضه (قبر مطهر و نوراین) حضرت زینب علیها السلام

متوسل شدم و قصیده اى در مدح آن حضرت

 سرودم که مطلع آن چنین بود:

آلِ طاها لَکُمْ عَلَینَا الْوِلاءُ لا سِواکُمْ بِما لَکُمْ آلآء

و خدا به برکت آن بانوى گرامى مشکل مرا حل کرد.

 

شهادت آن حضرت:

حضرت زینب سلام ا... علیها، شیرزن دشت کربلا

سرانجام پس از عمری دفاع از طریق حقه ولایت و امامت

 در 15 رجب سال 63 هجرى قمرى در ضمن سفرى که

به همراه همسر گرامیشان عبداللّه بن جعفر

به شام رفته بودند، به شهادت رسیده و

 بدن مطهر آن بانوى بزرگوار در همانجا دفن گردید.

مزار ملکوتى آن حضرت در ( کشور سوریه)،  شهر دمشق

بوده که  اینک زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان اهل بیت

عصمت و طهارت علیهم السّلام مى باشد.

 



نوشته شده در پنج شنبه 93 اردیبهشت 25ساعت ساعت 11:55 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

سه حدیث زیبا از حضرت زینب

 

حضرت زینب علیهاالسلام :

وسیله ارتباط خلق و خالق..

«ما وسیله‏ارتباط خدا بامخلوق‏هاى او هستیم.

 ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاکى‏ها، ما راهنماهاى

 روشن خداییم و وارث پیامبران اوهستیم‏».

 


بهشت جایگاه شیعیان

رسول خدا به‏على علیه‌السلام فرمود:

 «اى پسر ابوطالب! همانا تو و رهروان تو در

 بهشت‏اند و به زودى قومى مى‏آیند که از دوستى

 تو سخن مى‏گویند. آنگاه از اسلام فرار مى‏کنند.

 مانند پرت شدن تیر از کمان.»


دوستى آل محمد صلى الله علیه و آله و سلم

روایتى مشهور به «فاطمیات‏» در باب دوست داشتن آل محمد     )ص ):

«آگاه باشید هر کسى که ‏بر دوستى آل محمد بمیرد، شهید است.»

 



نوشته شده در پنج شنبه 93 اردیبهشت 25ساعت ساعت 10:39 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

53 آیه
 
 در مورد اولین اصل
 
 از اصول دین
 
 یعنی توحید در قرآن

ردیف

سوره

آیه

1

بقره

22

2

بقره

115

3

آل عمران

2

4

آل عمران

18

5

نساء

36

6

نساء

48

7

نساء

87

8

نساء

116



نوشته شده در چهارشنبه 93 اردیبهشت 24ساعت ساعت 12:51 عصر توسط مشتعلی| نظر

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin