سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

امر به معروف و نهی‌ از منکر    

خداوند متعال در آیه 157 سوره اعراف

     پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله     را چنین     معرفی می‌کند    :
"
پیامبری که آنها را به معروف (کارهای خوب) دستور می‌دهد

 و از     منکر (کارهای بد) بازشان می‌دارد پاکیزه‌ها را برای آنان

حلال می‌کند و ناپاکیها را     حرام می‌کند".

 بسیار پر واضح است که یک کسی که به چنین کاری انجام می‌دهد

     عقل     حکم می کند که باید ابتدا خودش به این     دستورات عمل کند،

یعنی اهل کار خیر باشد و از کار بد دوری کند و حلال و حرام را

     خودش نیز رعایت کند تا بتواند بر دیگران نیز دستور دهد

تاریخ نیز نشان دهد که حضرت   محمد به عنوان یک پیامبر نمونه

 اعلای یک انسان کامل در عصر جاهلی بود،

 به عنوانمثال در عصری که شراب خوردن یک کار عادی بوده

تاریخی گواهی ندارد مبنی بر اینکه اونیز دست به چنین کاری زده

 و تا حدی خودش را عاری از هر گونه ناپاکیها و حلال وحرام‌ها کرده بود

 که به عنوان امین شهرت یافته بود.
یا در سوره جمعه آیه دومپیامبر را چنین معرفی می‌نماید که:
"
اوست که از میان ملت امی و بیسواد پیامبریاز خودشان برانگیخت

 تاآیات خدارا برایشان تلاوت کند،

 از رزائل ومفاسد اخلاقی پاکشان سازد،

 کتاب را بر آنان بیاموزد،

 گر چه آنان پیش از آن در ضلالتو گمراهی آشکار به سر می‌بردند.

 به عبارت دیگر پیامبر یعنی کسی که بر اساس دستورخداوند،

جامعه را به عنوان یک اصلاحگر، ازمفاسد اخلاقی، اصلاح می‌کند

 و به وسیلهآموزش علم و دانش، آنها را از ضلالت و گمراهی که

 ریشه آْن از جهالت و نادانیها است،خارج ساخته و هدایتشان می‌گرداند.

و آخرین آیه‌ای که در این بخش بیانمی‌کنیم

 آیه 58 سوره مریم می‌باشد که

 در واقع جمع بندی مطالب بالاست و آن اینکه:
"
آنان پیامبرانی بودند که خداوند نعمتش را بر ایشان ارزانی داشت

 از فرزندان آدمو از کسانی بودند که با نوح سوار کشتی نمودیم،

 آنان از خاندان ابراهیم و اسماعیل واز هدایت شدگان و برگزیدگان بودند

که هر وقت آیات خدا بر ایشان تلاوت می‌شد

گریهکنان بر خاک مذلت و بندگی می‌افتادند.

این بود خلاصه‌ای از نظرات قرآن راجعبه پیامبران

و اینکه پیامبران قبل از پیامبری صاحب چه کارهایی بودند

 که لیاقتدریافت نبوت را در خود ایجاد نمودند و

 بیان کرده که همه آنها اهل نیکی بوده و ازکارهای زشت رویگران بودند

 و دارای علم و دانش بوده و قبل از اینکه اینها به هدایتدیگران بپردازند

 خود را هدایت کرده بودند.

 اما افسوس که انسان وقتی به تورات وانجیل می‌نگرد

 مسئله را عکس اینها می‌بیند

 زمانی نسبت زنا به پیامبر می‌دهند

 چرا کههر عقل سلیمی حکم می‌کند که

پیامبر که به عنوان هدایت و نجات دهنده نسل بشر است

 باید قبل از پرداخت به هدایت دیگران خودش به آن مسیر

 هدایت و راهنمایی کند بر ایناساس است که

 بزرگان دعا کنند خدایا ما را از شر اعمال نیکمان برحذر دار.

منبع

کتاب البیان نوشته آیت الله سید  ابوالقاسم خویی،  

 ترجمه هاشم‌زاده هریسی و محمد صادقنجمی،

 دانشگاه آزاد اسلامی خوی‌ چاپ سیزدهم.

 



نوشته شده در شنبه 93 اردیبهشت 27ساعت ساعت 6:22 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin