فرهنگی ،مذهبی

 

و جهان را به قدوم خویش مزین فرمودند.

نام مبارک آن بزرگوار زینب، و کنیه گرامیشان

ام الحسن و ام کلثوم و القاب آن حضرت عبارتند از:

 صدّیقة الصغرى، عصمة الصغرى، ولیة اللّه العظمى،

 ناموس الکبرى، شریکة الحسین علیهالسّلام و

عالمه غیر معلّمه، فاضله، کامله و ...

پدر بزرگوار آن حضرت، اوّلین پیشواى شیعیان

حضرت امیرالمؤمنین على بن ابیطالب علیه السلام،

 و مادر گرامى آن بزرگوار، حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها می باشد.

در آن زمان که صدیقه کبری (س) به این گوهر دریای عصمت

 و طهارت باردار بود، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)

 در مدینه حضور نداشتند و به سفری رهسپار بودند.

 هنگامی که وجود مقدس زینب کبری (س) متولد گشت،

 صدیقه طاهره (س) به امیرالمؤمنین (ع) فرمود

که چون پدرم در سفر است و در مدینه حضور ندارد،

 شما این دختر را نام بگذارید. آن حضرت فرمود:

 من بر پدر شما سبقت نمی گیرم،

 صبر نما که به این زودی رسول خدا

 باز خواهد گشت و هر نامی که صلاح داند

 بر این کودک می نهد.

هنگامی که  سه روز گذشت،

 رسول خدا (ص) مراجعت نمود و و همانگونه که رسم و

 سیره رسول اکرم (ص) بود، نخست،

به منزل حضرت زهرا ( س) رفتند.

امام علی (ع) خدمت آن حضرت عرض کرد:

 یا رسول الله، خداوند متعال دختری به دخترت

 عطا فرموده است، نامش را معین فرمایید. فرمود:

 اگر چه فرزندان فاطمه اولاد من می باشند،

 لکن امر ایشان با پروردگار عالم است و

 من منتظر وحی میباشم.

در این حال جبرییل نازل شد عرض کرد:

یا رسول الله؛ حق تو را سلام می رساند و می فرماید:

 نام این مولود را « زینب »بگذار، چرا که 

 این را در لوح محفوظ نوشته ایم.

رسول اکرم (ص) قنداقه آن مولود گرامی را طلبید

 و به سینه چسبانید، ببوسید و نامش را زینب نهاد و فرمود: 

 به حاضرین و غایبین امت، وصیت می نمایم 

که حرمت این دختر را پاس بدارند.

 همانا که او به خدیجه کبری (علیها سلام) شبیه است.

 

هوش و ذکاوت:

 

صاحب کتاب اساور من ذهب درباره حافظه و

 ذکاوت آن بانوى بزرگوار چنین می نویسد:

در اهمیت هوش و ذکاوت آن بانوى بزرگوار همین بس

 که خطبه طولانى و بلندى را که حضرت صدیقه کبرى

فاطمه زهرا صلوات اللّه و سلامه علیها در دفاع از حق

 امیرالمؤمنین( ع) و غصب فدک در حضور اصحاب

 پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ایراد فرمودند،

 حضرت زینب علیها السلام روایت فرموده است.

و ابن عباس با آن جلالت قدر و علو مرتبه در حدیث و

 علم، از آن حضرت روایت نموده و از آن حضرت به

عقیلة العرب تعبیر می کند.

 چنانچه ابوالفرج اصفهانى در مقاتل می نویسد:

 ابن عباس خطبه حضرت فاطمه سلام اللّه علیها را

از حضرت زینب سلام اللّه علیها روایت کرده و می گوید:

 حدثتنى عقیلتنا زینب بنت على علیهالسّلام..»

دقت کنیم که حضرت زینب علیها السلام با اینکه

دخترى خردسال (یعنى هفت ساله و یا کمتر) بود،

این خطبه عجیب و غرّاء که محتوى معارف اسلامى

و فسلفه احکام و مطالب زیادى است را با یک مرتبه

شنیدن حفظ کرده، و خود یکى از راویان این خطبه

بلیغه و غراء می باشد.

 

فصاحت و بلاغت:

 

کلمات و فرمایشات گهربار آن حضرت در خطبه هایى

 که از آن حضرت روایت شده، خود قوی ترین دلیل

 بر کمال فصاحت و بلاغت آن بانوى بزرگوار می باشد.

همان بانویى که امام سجاد علیهالسّلام در حق ایشان فرمودند:

 «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة» یعنى:

«اى عمّه! شما الحمد للّه بانوى دانشمندى هستید

که تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده اى هستى

که بشرى تو را تفهیم ننموده است».

 

قسمتى از خطبه آن حضرت در مجلس یزید ،

 که دستگاه حکومت بنى امیه را به شدّت لرزاند:

«به خدا قسم اى یزید، هر چه کردى بازگشت آن به سوى

 خودت خواهد بود، چرا که تو جز پوست خود نشکافتى و

 جز گوشت خود ندریدى.

اى یزید! در آن روزى که خداوند بدنهاى پاک شهیدانمان را

 حاضر می کند تا حقوق خود را از ستمگر بستاند،

 تو بر رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم وارد

 خواهى شد، امّا می دانى در چه حالى؟

در حالیکه خون عزیزان او را ریخته و حرمت ذرّیه او را

 از بین برده اى. آرى اى یزید!

 از این پیروزى ظاهرى که به دست آورده اى، غرق شادى مشو،

 و آن عزیزان را که در کربلا به خاک و خون کشیده اى،

 مغلوب و مرده مپندار.

که خداوند می فرماید:

 (کسانى را که در راه خدا شهید شده اند مرده مپندارید.

 بلکه آنان زنده اند و در نزد خداى خود روزى می خورند).

سوره آل عمران: آیه  169

 



نوشته شده در پنج شنبه 93 اردیبهشت 25ساعت ساعت 11:56 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin