سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

 

  • خشم وغضب صاحبش را هلاک می کند و زشتی های او را آشکار می سازد.

منبع : غرر الحکم ج 1/فصل1حدیث 1738.

  • کسی که نهان و آشکار، کردار وگفتارش تفاوتی نکند،    

 به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص نکرده است.

منبع : نهج البلاغه فیض الاسلام ص884 نامه 26.

  • زبان عاقل در پشت قلب او جای دارد و قلب احمق پشت زبان اوست.

منبع : نهج البلاغه فیض الاسلام-ص1106 -کلمات قصار- شماره39.

  • هیچ بنده ای مزه ی ایمان را نمی چشد،تا دروغ را-

شوخی باشدیا جدّی

 مطلقاً ترک کند.

منبع : اصول کافی-ج2/ص340 - حدیث 11.

  • بد ترین شما کسانی هستند که سخن چینی می کنند 

و میان دوستان جدائی می افکنند وبرای افراد پاکدا من عیب جوئی می کنند.

منبع : اصول کافی-ج2/ص 369 -حدیث3.

  • از مجادله و ستیزه جویی بپرهیزید،زیرا این دو دل ها را نسبت

     به برادران دینی بیمار [و مکدّر] می کند وبذر نفاق،بر این دو پرورش می دهد.

منبع : اصول کافی-ج2/ص 300 -حدیث1.

  • بدترین مردم کسی است که عیوب مردم را دنبال کند-    

 در حالی که نابینای عیوب خود است.

منبع : غررالحکم ج1 /فصل41 (شرّ) حدیث67.

  • از گمان بد دوری کن، زیرا بد گمانی عبادت را از بین می برد

و  دوری از گناه [انسان ]را بزرگ می سازد.

منبع : غررالحکم ج1 /فصل 5(ایاک)حدیث

  • مسائل مربوط به برادر دینی خود را بر بهترین وجهه حمل ،

     نگر آنکه حجت ودلیلی برای تو پیدا شود که راه توجیه را بر تو ببندد.

منبع : اصول کافی-ج2/ص362 -حدیث3.

  • ای مردم؛از دو چیز بیشتر از هر چیز بر شما بیمناکم:

متابعت از هوای نفس   و    آرزو های دور و دراز .

پیروی از هوای نفس? انسان را از مسیر حقّ باز می دارد

 وآرزوی دور ودراز آخرت را از یاد می برد.

منبع : نهج البلاغه فیض الاسلام-ص 127 - خطبه42.

 

  • آن کسی که نهی ازمنکر را با دل و زبان و دست ترک کند،

     پس او مرده ای است در میان زندگان.

منبع : وسائل الشیعه-جلد11.

  • شجاعترین مردم کسی است که بر تمایلات نفسانی خویش پیروز شود.

منبع : سفینه البحرجلد2.

  • ریاکار ظاهرش زیبا وباطنش بیمار است.

منبع : غررالحکم

  • بزرگترین مبارزه این است که آدمی با نفس سرکش خود پیکار نماید.

منبع : غررالحکم(ص220)

  • قسم به کسی که جان فرزند ابی طالب در دست اوست     

از هزارضربه شمشیر بر من آسانتر از مرگ در بستر است.

منبع : بحارالانوار(ج97حدیث44)

  • بالاترین عبادت تفکر و تعقل است.

فهرست غررالحکم(ص214)

  • موذن ها در روز قیامت با سربلندی برانگیخته می شوند.

منبع : بحار الانوار (ج81ص149)

  • به وسیله ی علم است که خداوند اطاعت و عبادت می شود. 

     باعلم معرفت خداوند و توحید او حاصل می شود،

 به وسیله ی علم صله ی رحم 

 و حلال از حرام شناخته می شود و

علم پیشوای عقل تابع آن است

 و سعادتمندان بدان الهام می یابند

 و تیره بختان محروم می شوند.

منبع : البحار 1/166

  • خدا محمد (ص) را نشانه ای ساخت برای قیامت

و مژده دهنده به بهشت

      و ترساننده از عقوبت.

 از دنیا برون رفت و ار نعمت آن سیره نخورد؛

     به آخرت در شد و گناهی با خود نبرد؛

سنگی بر سنگی ننهاد تا جهان را ترک گفت

و دعوت پروردگارش را پذیرفت.

پس چه بزرگ است منتی که خدا بر ما نهاده.

و چنین نعمتی به ما داده

پیشوایی که باید او را پیروی کنیم و

 پیشروی که پا

     بر جای پای او نهیم.

منبع : نهج البلاغه الخطبه 160

 



نوشته شده در دوشنبه 93 اردیبهشت 22ساعت ساعت 12:39 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

  • زادگاه او [پیامبر] مکه است و هجرت او به مدینه ی طیبه.

در مدینه نام او باند گردید و دعوتش به همه جا کشید.

 [خداوند] او را فرستاد با حجتی بسنده-

که قرآن است-

و موعظتی که درمان است-

 و دعوتی که جبران کننده ی زیان.

بدو حکم های نا دانسته را آشکار کرد

و بدعتها را که در آن راه یافته بود 

کوفت و به کنار کرد و

 حکم های گونه گون را پدیدار.

پس هرکه جز اسلام دینی را پیروی کند

      به یقین بدبخت است و پیوند او با خدا بریده

و به سر در افتادن او سخت.

پایان کارش اندوهی است دراز و

     عذابی دشوار و جانگدار.

منبع : نهج البلاغه الخطبه 161

  • دیگر اینکه این اسلام دین خداست که آن را برای خود گزید...  

   پس اسلام نزد خدا استوار پایه است و افراشته بنیان

 برهانش روشن است

   و روشنی اش تابان

قدرتش ارجمند است و نشانه هایش بلند

و در افتادن با آن ناممکن-

 و مایه ی ریشخند-

پس آن را بزرگ بشمارید و

پیروی اش کنید و حق را آن را بگذارید

 و در جایی که شایسته آن

     است فرودش آورید.

منبع : نهج البلاغه الخطبه 198

  • کسی که به رعیت خود ستم ورزد،

خداوند حکومتش را زایل سازد

 و در هلاکت و نابودی وی تعجیل کند.

منبع : شرح غررالحکم 5/358

  • بپرهیز از خونها و ریختن آن بناروا 

که چیزی چون ریختن خون بناحق

      آدمی را به کیفر نرساند و گناه را بزرگ نگرداند

     و نعمت را نبرد و رشته ی عمر را نبرد.

منبع : نهج البلاغه الکتاب 53

  • به خدا قسم طلیعه ی مرگ برای من نامطلوب ناگهانی و

     ناشناس نبود من همچون تشنه ای بودم که به آب رسیده و

     جوینده ای که به مقصود نایل شده

    .((و آنچه نزد خداست نیکوکاران را بهتر است.))

منبع : نهج البلاغه الکتاب 23

  • به خدا سوگند پدرم (ابوطالب) و جدّم عبدالمطّلب و هاشم

     و عبد مناف هرگز بتی را نپرستیدند... آنها بر آیین ابراهیم

     و با تمسک بدان به جانب کعبه نماز می گزاردند.

منبع : البحار 15/144

  • نفس خود را از هر پستی گرامی دار  

هر چند تو را بدانچه خواهانی رساند،

 چه آنچه را از خود بر سر اینکار می نهی

     هرگز به تو برنگرداند.

 بنده ی دیگری مباش

 حالی که خدایت آزاد آفریده.

منبع : نهج البلاغه الکتاب 31

  • پس سپاهیان به خواست خدا

مردم را دژ های استواراند

 و والیان را زیور. دین به آنان ارجمند است و راهها بی گزند

 و کار مردم جز به سپاهیان بر پا نگردد.

منبع : نهج البلاغه الکتاب 53

  • بردباری پرده ای است پوشاننده

و عقل شمشیری برنده

 پس کمبود های اخلاقی خود را بردباری بپوشان

 و هوای نفس خود را با شمشیر عقل بکش.

منبع : نهجالبلاغه الحکمه 424

  • از سعید بن سکینه روایت شده است که گفت :

شنیدم علیّ بن ابی طالب مردی را دید که

 ((بسم الله الرحمن الرحیم)) می نویسد فرمود :

 آن را زیبا بنویس،

 چرا که مردی به خاطر زیبا نوشتن

آن آمرزیده شده است.

منبع : کنزالعمال 10/311

 



نوشته شده در دوشنبه 93 اردیبهشت 22ساعت ساعت 12:37 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

صَدَقَ  وَ نَجی



نوشته شده در دوشنبه 93 اردیبهشت 22ساعت ساعت 12:34 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

  • و آن که بر بندگان خدا ستم کند خدا به جای بندگانش دشمن او بُوَد ..

    .وهیچ چیز چون بنیاد ستم نهادن نعمت خدا را دگرگون ندارد وکیفر

     او را نزدیک نیارد که خدا شنوای دعای ستمدیدگان است ودر کمین ستمکاران.

منبع: نهج البلاغه الکتاب53

  • با خردمندان مشورت کن تا از لغزش و پشیمانی در امان باشی.

منبع : شرح غرر الحکم 4/179

  • خداوند قرآن را مایه ی سیرابی دانشمندان کرده است و بهار

     دلهای فقیهان و مقصد راه های پارسایان و دارویی که پس از آن

     بیماری نیست و ریسمانی که گرفتنگاه آن استوار است و پناهگاهی

     که قله ی آن پناهنده را نگاهدار است و ارجمندی هر که با او دوستی بندد.

منبع : نهج البلاغه الخطبه 198

  • خداوند مردم را به آبادانی زمین دستور داده تا به وسیله ی آنچه از

     زمین بیرون می آید- از حبوبات و میوه ها و مانند آن- معاش

زندگانی مردم را تامین گردد.

منبع : المستدرک 2/426

  • هر چه دانش آدمی زیادتر گردد توجهش به نفس خویش فزونی

     می یابد و در راه تربیت و اصلاح آن کوشش خود را به کار می گیرد.

منبع : المستردک 2/310

  • از جمله حقوق واجبی که خدا بر بندگان خود قرار داده است نصیحت

     و خیرخواهی تا حد توان و همکاری در جهت بر پایی حق در میان آنان است.

منبع : نهج البلاغه الخطبه 216

  • خویشتن را به فضایل اخلاقی آراسته سازید از ستم خودداری کنید

     به حق و درستی عمل نمایید و میان خود و مردم انصاف داشته باشید.

منبع : شرح غرر الحکم 3/300

  • خدای رحمت کند آن کس را که حقی را زنده کند و باطلی را از میان

بردارد ستمی را نابود کند و عدالت را بر پا دارد.

منبع : شرح غررالحکم 4/45

  • غایت و هدف نهائی دین امر به معروف و نهی از منکر و اجرای

     حدود [الهی] است.

منبع : شرح غررالحکم 4/374

  • آگاه باشید که دنیا خانه ی فریبنده ی گول زننده ای است

در هر روز شوهری می گیرد و هر شب اهلی را یه قتل

     می رساند و در هر ساعت جماعتی را پراکنده می کند.

منبع : البحار 77/374

  • شیطان گمراه کننده و نفسهای به بدی فرمان دهنده

     آنان را فریفته ی آرزوها ساخت و راه را برای نافرمانی شان

     بپرداخت به پیروز کردنشان وعده کرد آنگاه به آتششان در آورد.

منبع : نهج البلاغه الحکمه 323

  • در راه خدا با دستتان جهاد کنیداگر نتوانستید به وسیله ی

زبان و گفتار جهاد کنید و اگر قدرت وتوان نداشتید پس با دلهایتان جهاد کنید.

منبع : البحار 100/49

  • ای مردم!شما را از دنیا و فریفتگی به آن هشدار می دهم؛

     که دنیا به زودی از دستتان رود آن سان که از دست پیشینیان

 شما برفت. پس در دنیا تلاش خویش را در راه توشه گرافتن از

عمر کوتاه آن برای عمر دراز آخرت قرار دهید که دنیا سرای

عمل است وآخرت سرای بقا و سزا.

منبع : مجموعه ورام 2/149

  • خدا را واپایید در حق بندگانش وبلادش که شما مسئوولید

     حتی از سرزمینها وچهارپایان خدا را فرمان برید واو را نافرمانی

 مکنید. اگر خیری دیدید آن را دریابید واگر شرّی دیدید روی از آن بتابید.

منبع: نهج البلاغه الخطبه 167

  • ظاهر قرآن زیباست باطن آن ژرف نا پیداست .عجایب آن سپری نگردد

غرایب آن به پایان نرسد ؛وتاریکیها جز بدان زدوده نشود.

منبع: نهج البلاغه? الخطبه 18

  • هر روزی که بر انسان وارد شود گوید :من روز جدیدی هستم .

من بر اعمال وگفتار تو شاهد هستم سعی کن سخن خوب و

مفید بگویی. کار خوب ونیک انجام دهی من در روز قیامت شاهد

 اعمال وگفتار تو خواهم بود وبدان امروز که پایان یابد دیگر مرا نخواهی دید.

منبع: الکافی -2 ⁄523

 



نوشته شده در دوشنبه 93 اردیبهشت 22ساعت ساعت 12:31 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

  • دلهای خود را از دنیا بیرون کنید پیش از آنکه بدنهای شما از آن خارج

شودزیرا در دنیا برای امتحان آمده اید وخلقت شما برای غیر

[ یعنی بهشت] بوده است.

منبع:البحار78 ⁄67

  • هر کس می خواهد بداند که منزلت او نزد خداوند چگونه است

بنگرد که در هنگام رو به رو شدن با گناهان منزلت خداوند نزد

 او چگونه است ،منزلت وی در پیشگاه خداوند تبارک وتعالی نیز چنین است.

منبع:الخصال617

  • عدالت متضمن پیروی کردن از سنت خدا ویاری دولتهاست.

منبع:شرح غرر الحکم4 ⁄403

  • کارگزارانت را از کسانی انتخاب کن که اهل تجربه وحیا هستند و

از خاندانهای صالح وپیشگام در اسلام می باشند ؛زیرا اخلاق آنان

 گرامی تر است وآبروشان محفوظ وطمعشان کمتر وعاقبت

نگری شان فزون تر. پس روزی اینان را فراخ دار! که فراخی روزی

نیروشان دهد تادر پی اصلاح خود برایندو بی نیازی شان بَود تا

 دست به مالی که در اختیار دارند نگشایند.

منبع:نهج البلاغه الکتاب53

  • واز نشانه های یکی از آنان ( پرهیزگاران ) این است که در کار دین

     نیرومندش بینی و پایدار  نرمخوی هشیار ودر ایمان استوار ودر

 طلب دانش حریص وبا داشتن علم بردبار ودر توانگری میانه

روش بینی ودر عبادت فروتن  وبه درویشی نکو حالی نمودن 

ودر سختی شکیبایی کردن وجستجو کردن آنچه رواست وشادمان

 بودن به رفتن راه راست .ودوری گزیدن از طمع -که خوارکننده انسانهاست .

منبع: نهج البلاغه الخطبه193

  •  [پرهیزگاران] از کردار اندک خود خرسندی ندارند وطاعتهای بسیار

     را فراوان نشمارند .پس آنان خود را متهم شمارند واز کرده های خویش

 بیم دارند .اگر یکی از ایشان را بستایند از آنچه - درباره او- گویند

 بترسد وگوید(( من خود را بهتر از دیگران می شناسم وخدای من

 مرا بهتر از خودم می شناسد .بار خدایا !مرا مگیر بدانچه بر زبان

می آرند وبهتر از آنم کن که می پندارند وبر من ببخشای آن را که نمی دانند.))

منبع:نهج البلاغه الخطبه193

  • هر یک از شما همان گونه که خود را برای غریبه ای که دوست

دارد وی را در بهترین حالت ببیند آراسته ومرتب می کند برای

 رفتن نزد برادر مسلمانش نیز خود را بیاراید.

منبع: البحار79 ⁄ 289 

  • بهترین دانش آن است که به کار هدایت ورستگاری تو آید

وبدترین دانش آن است که آخرت خویش را با آن تباه گردانی.

منبع:شرح غرر الحکم3 ⁄ 434

  • سه روز از هر ماه را روزی بگیرید که آن برابر است با همه عمر

     [با : همه ی سال] روزه گرفتن؛ و ما دو پنجشنبه [اول و آخر ماه]

 و چهارشنبه میان آن دو را روزه می گیریم چرا که خداوند دوزخ را

 در روز چهارشنبه آفرید. پس از آن به خداوند بزرگ پناه برید.

منبع : تحف العقول 113

  • پسرم! هر چند من به اندازه ی همه ی آنان که پیش از من بوده اند

     نزیسته ام اما در کارهایشان نگریسته ام و در سرگذشتهاشان

اندیشیده و در آنچه از آنان مانده رفته و دیده ام تا چون یکی از

 ایشان گردیده ام بلکه با آگاهی که از کارهاشان به دست آورده ام

 گویی چنان است که با نخستین تا پسینشان به سر برده ام.

منبع : نهج البلاغه الکتاب 31

  • روزه ی دل بهتر از روزه ی زبان است و روزه ی زبان بهتر از روزه ی شکم است.

منبع : شرح غررالحکم 4/223

 

  • اخلاق والای انسانی در پیش گیرید که مایه ی سربلندی اند

و از خلق و خوی های پست دوری کنید که این خصلتها انسان

شریف را پست می گردانند و بزرگی و ارجمندی را از بین می برند.

منبع : البحار 78/53

 



نوشته شده در دوشنبه 93 اردیبهشت 22ساعت ساعت 12:30 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

  • روزه ی بدن خویشتنداری با اراده و اختیار از خوردن غذاهاست

به خاطر ترس از کیفر و رغبت به ثواب و اجر[ الهی] و روزه ی

 نفس نگهداشتن حواس پنج گانه است از دیگر گناهان و تهی

 شدن دل از همه ی اسباب شر و بدی.

منبع : شرح غررالحکم 4/223

  • خوشخویی در سه چیز است :

           دوری کردن از کارهای حرام

           طلب حلال

          وفراهم آوردن آسایش و رفاه برای خانواده.

منبع : البحار 71/394

  • اگر صبر کنی مقدّرات الهی بر تو جاری می شود .

            و اگر بی تابی کنی باز هم مقدّرات خداوند

            بر تو جاری می شود

           ولی گناهکار خواهی بود.

منبع : البحار 68/92

  • جانهای خویش را با حکمت های نو [لطیفه های پند آموز] بیاسایید؛

               زیرا جانها نیز همانند بدنها خسته می شوند.

منبع : الکافی 1/48

  • به کارهای تجاری پردازید که بازرگانی شما را از مال دیگران

             بی نیاز می کند. خداوند عزّوجلّ پیشه ور درستکار را دوست دارد.

منبع : وسائل الشیعه 12/4

  • هیچ عملی نزد خداوند عزّوجلّ محبوب تر از نماز نیست؛ پس

           مبادا چیزی از کارهای دنیا شما را از گزاردن بهنگام نماز باز دارد؛

           چه خداوند عزّوجلّ مردمانی را نکوهیده فرموده است :

((آنان که از نمازهایشان غافلند)) یعنی به اوقات نماز بها نمی دهند.

منبع : الخصال 2/621

  • دوراندیش کسی است که در هنگام چیره شدن خشم

             کیفر دادن را به تاخیر اندارد

           و به محض فراهم شدن فرصت ممکن

            برای جبران کردن احسان بشتابد.

مبع : شرح غررالحکم

 

  • هر کس پدر و مادر خویش را اندوهگین سازد در واقع آن دو را

           نافرمانی کرده است.با صدقه دادن روزی را فرود آورید. موجهای

           بلا را پیش از در رسیدن بلا با دعا از خود بگردانید.

منبع : الخصال 2/621

  • دور اندیش کسی است که فریبندگی دنیا او را از کار برای آخرتش باز ندارد.

منبع : شرح غررالحکم 2/104

  • بهترین مطالبی که شایسته است نوجوانان بیاموزند

       چیزهایی     است که در بزرگسالی مورد نیازشان باشد

      [ تا از آموخته های دوران جوانی بهره گیرند].

منبع : البحار 71/94

  • در دگرگونی احوال است که جوهر افراد شناخته می شود

             و گذشت ایام اسرار نهفته ای را بر تو آشکار می سازد.

منبع : تحف العقول 97

  • من و رسول خدا نشسته بودیم و حضرت سرش را در دامنم نهاد

             و در خواب فرو رفت. وقت نماز عصر رسید و من دلم نیامد پیامبر

             را بیدار کنم تا اینکه وقت [فضیلت] نماز گذشت و در این هنگام

             پیامبر خدا (ص) بیدار شد فرمود :ای علی نماز خوانده ای  عرض

                           کردم خیر. فرمود : چرا؟ عرض کردم: دوست نداشتم شما را اذیت کنم .

                           علی (ع) فرمود : پس رسول خدا برخاست و رو به قبله ایستاد و      

                           دو  دست خود را رو به آسمان برداشت و گفت : بارخدایا! خورشید را به

                           زمان قبلی اش برگردان تا علی نماز خواند. پس خورشید به وقت

                           [فضیلت] نماز برگشت و من نماز عصر را خواندم و آنگاه

                            خورشید چون ستاره غروب کرد.

 

منبع : الکافی4/562 ? البحار 41/183  والغدیر 3/126-141



نوشته شده در دوشنبه 93 اردیبهشت 22ساعت ساعت 12:27 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

  • روزه ی بدن خویشتنداری با اراده و اختیار از خوردن غذاهاست

به خاطر ترس از کیفر و رغبت به ثواب و اجر[ الهی]? و روزه ی

 نفس? نگهداشتن حواس پنج گانه است از دیگر گناهان? و تهی

 شدن دل از همه ی اسباب شر و بدی.

منبع : شرح غررالحکم 4/223

  • خوشخویی در سه چیز است : دوری کردن از کارهای حرام?

     طلب حلال ?وفراهم آوردن آسایش و رفاه برای خانواده.

منبع : البحار 71/394

  • اگر صبر کنی مقدّرات الهی بر تو جاری می شود . ما?جور خواهی

     بود. و اگر بی تابی? کنی باز هم مقدّرات خداوند بر تو جاری

 می شود? ولی گناهکار خواهی بود.

منبع : البحار 68/92

:

  • جانهای خویش را با حکمت های نو [لطیفه های پند آموز] بیاسایید؛

زیرا جانها نیز همانند بدنها خسته می شوند.

منبع : الکافی 1/48

  • به کارهای تجاری پردازید که بازرگانی? شما را از مال دیگران

بی نیاز می کند. خداوند عزّوجلّ پیشه ور درستکار را دوست دارد.

منبع : وسائل الشیعه 12/4

  • هیچ عملی نزد خداوند عزّوجلّ محبوب تر از نماز نیست؛ پس

     مبادا چیزی از کارهای دنیا شما را از گزاردن بهنگام نماز باز دارد؛

 چه? خداوند عزّوجلّ مردمانی را نکوهیده? فرموده است :

((آنان که از نمازهایشان غافلند)) یعنی به اوقات نماز بها نمی دهند.

منبع : الخصال 2/621

  • دوراندیش کسی است که در هنگام چیره شدن خشم? کیفر دادن

     را به تا?خیر اندارد? و به محض فراهم شدن فرصت ممکن

 برای جبران کردن احسان? بشتابد.

مبع : شرح غررالحکم

 

  • هر کس پدر و مادر خویش را اندوهگین سازد در واقع آن دو را

نافرمانی کرده است.با صدقه دادن روزی را فرود آورید. موجهای

 بلا را? پیش از در رسیدن بلا? با دعا از خود بگردانید.

منبع : الخصال 2/621

  • دور اندیش کسی است که فریبندگی دنیا او را از کار برای آخرتش باز ندارد.

منبع : شرح غررالحکم 2/104

  • بهترین مطالبی که شایسته است نوجوانان بیاموزند? چیزهایی

     است که در بزرگسالی مورد نیازشان باشد

[ تا از آموخته های دوران جوانی بهره گیرند].

منبع : البحار 71/94

  • در دگرگونی احوال است که جوهر افراد شناخته می شود?

و گذشت ایام اسرار نهفته ای را بر تو آشکار می سازد.

منبع : تحف العقول 97

  • من و رسول خدا نشسته بودیم و حضرت سرش را در دامنم نهاد

     و در خواب فرو رفت. وقت نماز عصر رسید و من دلم نیامد پیامبر

را بیدار کنم تا اینکه وقت [فضیلت] نماز گذشت و در این هنگام

 پیامبر خدا (ص) بیدار شد فرمود :ای علی نماز خوانده ای ؟ عرض

 کردم خیر. فرمود : چرا؟ عرض کردم: دوست نداشتم شما را اذیت کنم .

 علی (ع) فرمود : پس رسول خدا برخاست و رو به قبله ایستاد و دو

 دست خود را رو به آسمان برداشت و گفت : بارخدایا! خورشید را به

 زمان قبلی اش برگردان تا علی نماز خواند. پس خورشید به وقت

 [فضیلت] نماز برگشت و من نماز عصر را خواندم و آنگاه

خورشید چون ستاره غروب کرد.

 



نوشته شده در دوشنبه 93 اردیبهشت 22ساعت ساعت 12:23 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

  • حضرت على علیه السلام روزى گذرش از کربلا افتاد و فرمود: اینجا قربانگاه عاشقان

و مشهد شهیدان است. شهیدانى که نه شهداى گذشته و نه شهداى آینده به پاى آنها نمى‏رسند.

منبع : تهذیب، ج 6، ص73 / بحارالانوار، ج 98، ص 116.

  • امیرالمومنین علیه السلام خطاب به خاک کربلا فرمود: چه خوش‌بویى

اى خاک! در روز قیامت قومى از تو به پا خیزند که بدون حساب و بى‌درنگ به بهشت روند.

منبع : شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 4، ص 169.

  • در پی سرعت عمل مباش? بلکه به دنبال خوب انجام دادن آن باش؛

زیرا مردم سو?ال نمی کنند که در چه مدت کار را انجام داد? بلکه از خوبی

 و کیفیت کار سو?ال می کنند.

منبع : شرح نهج البلاغه لابن ا?بی الحدید 20/267

  • اهل بصیرت کسی است که بشنود وبنگرد وببیند وازحوادث عبرت گیرد?

سپس به راهی روشن قدم نهد? ازفروغلتیدن در پرتگاهها وگم شدن در کوره راهها دوری گزیند.

منبع : نهج البلاغه? الخطبه153

  • یتیمان را عهده دار باش وکهنسالانی که چاره ای ندارند ودست سوال پیش

نمی آورند? واین کار بر والیان گرانبار است وگزراندن حق همه جا دشوار? وبوَدکه

 خدا آن راسبک گرداند برمردمی که طالب فرجام [خوب]هستند.

منبع : نهج البلاغه?الکتاب53

  • انسان نباید در نمازش با ریش خود یا هرچیزی که حواس اورا ازنمازش پرت سازد

بازی کند. به انجام کار نیک مبادرت ورزید پیش از آنکه کار دیگری برایتان پیش آید وشما را از آن باز دارد.

منبع:الخلاص? 2⁄620

  • به قصد یادگرفتن بپرس? نه برای آزردن وخطاگرفتن ؛زیراجاهلی که درصدد آموختن

باشد? همانند عالم است وعالمی که بیراهه رود ?همچون جاهلی است که به قصد خطاگرفتن می پرسد.

منبع : نهج البلاغه?الحکمه320

  • خداوند بزرگ?مومنی را که دانشمند وفقیه وپارسا وفروتن وباحیا ودانا وخوش

 اخلاق ومیانه رو وبا انصاف است دوست می دارد .

منبع : البحار78⁄6

  • دور اندیشی آینده نگری است ورایزنی با خردمندان.

منبع : شرح غرر الحکم 2⁄80

  • کسی که با کتابها خود را آرامش دهد?هیچ آرامشی را از دست ندهد.

منبع: شرح غرر الحکم5⁄233

  • برتو باد به استفاده از حلال? ونیکی کردن به خانواده ?وبه یاد خدابودن در همه حال.

منبع: شرح غرر الحکم4⁄294

  • سخاوت زیاد دوستان را می افزاید ودشمنان را به دوستی می کشاند.

منبع: شرح غرر الحکم4⁄592

  • مردانگی مرد کامل نشود? مگر آن گاه که در دینش فقیه ودانا شود ?در زندگی اش

میانه روی پیشه کند? در برابر پیشامد های سختی که به او روی ِ آورد شکیبا باشد

و[سخن]تلخی که از سوی برادرانش به او می رسدگوارا یابد.

منبع:تحف العقول223

  •  [امیر المومنین (ع)در خطبه روز عید قربان فرمود:]..... وحرمت امروز زیاد وآروزی بهره وری

 از برکات آن بجا وامید آمرزش الهی در آن?پسندیده است.پس خدای بزرگ را بسیار یادکنید

 واز او آمرزش طلبید وتوبه کنید که او توبه پذیر مهربان است.

منبع:من لا یحضره الفقیه1⁄250

  • عالم کسی است که علمش اورا به پارسایی وخداترسی وبی رغبتی

به جهان فانی وشوق به بهشت جاودان فراخواند.

منبع: شرح غرر الحکم3⁄94

  • سر آمد فضیلتها علم است.نقطه پایان فضیلتها علم است.

منبع: شرح غرر الحکم4⁄49و357

  • وبدانید!که این پوست نازک را بر آتش سوزان شکیبایی نیست?پس بر

 خویشتن رحم کنید?شما-توان-خود را برمصیبتهای این جهان آزمودید ?آیاندیدید

ازخاری که بریکی از شما خَلَد ?چگونه زاری کند؛ ویا به سردرافتادن ?که خون آلودش

 گرداند ؛ویاریگ تفته که اورا بسوزاند؟تا چه رسد که میان دو طبقه از آتش بُوَد

سوزان ?همخوانه اوسنگ ?وهمنشین ِ شیطان؟

منبع: نهج البلاغه? الخطبه183

  • من شبان وروزان ? آشکارا ونهان? شما را به رزم این مردم خواندم وگفتم :با

 آنان بستیزید ?پیش از آنکه برشما حمله برند .زیرا به خدا سوگند بامردمی در میان خانه شان

 نجنگیدند? جزآنکه جامه خواری برآنان پوشیدند .اما هر یک از شما کار رابه دیگری حوالت داد

 واز یاری یکدیگر بازایستادید؛ تا آنکه ازهرسوبر شما تاخت وشهرها را یکی پس

ازدیگری ازدستتان برون کردند.

منبع: نهج البلاغه? الخطبه27

  • ای مردم خداوند شما را پناه داده است که بر شما ستم روا ندارد? اما پناهتان

 نداده است که آزمایشتان نکند .آن گوینده بزرگوار (خداوند)فرموده است :

((هر آینه در این داستان نشانه هایی است وما تنها آزمایندگانی بودیم))

منبع:شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید7⁄110

  • از کمال سعادت? تلاش در راه مصلحت عموم مردم است.

منبع: شرح غرر الحکم6⁄30

  • وبا اکثریت همراه باشید ?که دست خدا با جماعت است ؛واز تفرقه بپرهیزید

 زیرا آن که از جمعِ مسلمانان به یک سو شود ?بهره شیطان است ?چنان که گوسفند

جدا افتاده از رَمه نصیبِ گرگ بیابان است.

منبع: نهج البلاغه? الخطبه127

  • مردم چیزی از امور دینی شان را برای بهبود دنیای خود وانگذارند ?

جز آنکه خداوند برایشان وضعی پیش آورد که زیانش از سودش بیشتر باشد.

منبع: نهج البلاغه?الحکمه106

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­توبه بر چهار پایه استوار است : پشیمانی در دل? آمرزش خواهی به زبان? عمل کردن

 با اعضای بدن و تصمیم بر بازنگشتن [به گناه]

منبع : البحار 87/81

 



نوشته شده در دوشنبه 93 اردیبهشت 22ساعت ساعت 11:31 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

  • بسیاری دیون? راستگو را به دروغ وا می دارد و شخص خوش قول را به خلف وعده.

منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید 20/327

  • کجایند عمالقه و فرزندان عمالقه؟ کجایند فرعونیان و فرزندان فرعونیان؟ کجایند مردمی که

در شهر های رَسّ بودند؟ پیامبران را کشتند? وسنت فرستادگان خدا را می راندند. و راه و رسم

جباران را زنده کردند. کجایند آنان که با سپاهیان به راه افتادند و هزاران تن را شکست دادند.

سپاه ها را به راه انداختند? و شهرها ساختند؟!

منبع : نهج البلاغه الخطبه 182

  • نیکوکاری زکات نعمت هاست? و وساطت کردن [و کار گشایی] زکات مقام? و بیماری ها

زکات بدن ها? و بخشودن زکات پیروزی? و هر آنچه زکاتش داده شود از نابودی بیمه گردد.

منبع : تحف العقول 381

  • با آب نظفت کنید و بو های آزار دهنده را از خود دور نمایید. به خودتان برسید؛ زیرا

خداوند عزّوجلّ از بنده کثیفی که هر کس در کنارش ینشینید مشمئز می شود نفرت دارد.

منبع : الخصال 2/620

  • با این همه? بدان که بسیاری از آنان- بازرگانان- [در داد وستد] بیش از اندازه سختگیرند

و بخل ورزی ناپسندی دارند؛ و برای سود بیشتر کالا را احتکار می کنند? و آن را به هر بها که خواهند

 می فروشند? و این سودجویی و گرانفروشی برای توده ی مردم زیانبار و برای حکمرانان عیب و ننگ

است. پس? از احتکار جلوگیری کن؛ زیرا رسول خدا (ص) از آن منع فرموده است.

منبع : نهج البلاغه الکتاب 53

  • آن کس که واجد بزرگواری و کرامت نفس باشد. تمایلات شهوانیش در نظر او خوار می نماید.

منبع : نهج البلاغه، (فیض الاسلام)، ص1283.

  • دو چیز است که قدر و قیمتش را نمی شناسد مگر کسی که آن دو را از دست داده باشد،

یکی «جوانی» و دیگری «تندرستی و عافیت».

منبع : آمدی، عبد الواحد، غرر الحکم و دررالکلم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1369، ص 449.
دل جوان نوخاسته مانند زمین آماده ایست که از هر سبزه و گیاه خالی است،

 هر بذری که در آن افشانده شود، می پذیرد و در خود می پرورد.

منبع : فیض الاسلام، نهج البلاغه، ص 903.
کسی که برای خود شخصیت قایل است و عزت و کرامت نفس دارد، تمایلات

 پست جوانی و شهوات در پیش او خوار و ذلیل است.

منبع : همان، دشتی، حکمت 449.

ارزش دانشمند ودانش

  • علی (ع) درباره ی ارزش علم و تفاوت افراد عالم و غیر عالم فرموده است :

کاش میدانستم کسیکه از علم بی نصیب مانده چه چیز بدست آورده است.

و آنکس که از علم بهره مند شده چه چیز بدست نیاورده است.

منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 ، ص289، کلمه ی 299

 

  • علی (ع)فرموده است :در علم و ادب بکوشید چه آنکه عالم ، عزیز و

گرانقدر است ، اگر چه خاندان بزرگی منتسب نباشد ، اگر چه فقیر بی بضاعت

 باشد ، و اگرچه جوان باشد.

منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 ، ص 332،کلمه ی 814

  • علی (ع)فرموده است :شایسته ی مرد عاقل آنست که نظر صائب خردمند

را بر اندیشه خود بیفزاید و دانش خویش را بعلم دانشمندان پیوند دهد.

منبع : غررالحکم ،ص384

  • علی (ع)فرموده است :بهر نسبت که دانش آدمی زیادتر میشود توجه خود

 را بنفس خویش افزون میکند و برای نیل بسعادت و صلاح سعی و کوشش خود را بکار میاندازد.

منبع : مستدرک 2،ص310

  • علی (ع) در ضمن وصایای خود به حضرت حسین (ع) فرموده : خوشبخت و

 رستگار کسی است که علم وعملش ،دوستی و دشمنیش ،گرفتن و رها کردنش ،

 سخن گفتن و سکوتش ،رفتار و گفتارش تنها بر اساس رضای الهی استوار باشد

 و بر خلاف امر پروردگار قدمی برندارد.

منبع : تحف العقول ،ص91

عقل و علم

  •  علی (ع) فرموده است : عقل که غریزه ی اختصاصی انسان و از سرمایه های

 طبیعی بشر است با علم آموزی و تجربه اندوزی افزایش می یابد.

منبع : غررالحکم ،ص67

  •  و نیز فرموده است : که تحصیل علم و دانش مایه ی تقویت و تأیید عقل آدمی است.

منبع : مستدرک 2،ص287

  • علی (ع) فرموده است : هر آن علمی که مورد تأیید و امضاء عقل نباشد گمراهی و ضلالت است.

منبع : غررالحکم ،ص546

  • علی (ع) فرموده است : چه بسا مردم عالمی که عملشان باعث قتل و نابودی آنان شد.

منبع : فهرست غرر،ص269

  • علی (ع) فرموده است : علمی که با آنان هدایت خود را فاسد و تباه سازی بدترین علم است.

منبع : غررالحکم ،ص444



نوشته شده در دوشنبه 93 اردیبهشت 22ساعت ساعت 11:28 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

غرور علم

  • علی (ع) فرموده است : شایسته است انسان عاقل ، خویشتن را از مستی ثروت ،

از مستی علم ودانش ، از مستی تمجید و تملّق ، از مستی جوانی مصون نگاه دارد .

زیرا هر یک از این مستی ها مسموم و پلیدی دارد که عقل را زائل می کند و

 آدمی را خفیف و بی شخصیّت مینماید.

منبع : غررالحکم،ص862

تجربه و علم

  • علی (ع) فرموده است : هر کس از وقایع گذشتگان عبرت بگیرد بینا میشود ،

کسی که بصیرت و بینائی پیدا کرد می فهمد ، و آنکس گه فهمید عالم میشود.

منبع : سفینه ((عبر))ص146

  • علی (ع) فرموده است : تجربه های زندگی ، دانش مفید و ثمر بخشی است.

منبع : غررالحکم، ص35

  • و نیز فرموده است : تجربیّات ، به مردم دانش تازه می آموزد.

منبع : بحار 1،ص43

تعلیم و تعلّم

  • علی (ع) فرموده است : ای گروه جوانان، شرف انسانی و سجایای اخلاقی خود

را با ادب آموزی و تربیت محافظت نمائید و سرمایه ی گرانبها ی دین خویشتن را با نیروی

علم و دانش از دستبرد ناپاکان و خطرات گوناگون بر کنار نگاه دارید.

منبع : تاریخ یعقوبی ،ص152

  • علی (ع) فرموده است : سزاوار است انسان عاقل رأی خردمندان را به رأی

خود بیفزاید و دانش علماء را بر دانش خویش اضافه نماید.

منبع : غررالحکم ،ص384

  • علی (ع) فرموده است : کسیکه در آموخته های خود بسیار بیندیشد

 دانش خود را استوار ساخته و بفهم مطالبی که نمی فهمد نائل میگردد.

منبع : فهرست غرر، ص 316

طالبان علم

  • تملّق گفتن و حسد بردن از خلقیات مردم با ایمان نیست مگر در راه فرا گرفتن علم و دانش.

منبع : تحف العقول ص207

سواد آموزی

  • علی (ع) فرموده است :کسیکه چیزی را نمی داند حیا نکند از اینکه آن را بیاموزد.

منبع : بحار، جلد 1 ،ص57

  • علی (ع) فرموده است :البته هیچ کس حیا نکند از اینکه اگر چیزی را نمیداند یاد بگیرد.

منبع : نهج البلاغه فیض ص 1113

  •  علی (ع) فرموده است : هیچ کس حیا نکند وقتی از او بپرسند  چیزی را که نمیداند صریحاً بگوید

 نمیدانم. اولیاء اسلام در مواردی بسیاری مردم را از حیاء احمقانه و حجالت کشیدن های بی مورد بر حذر داشته اند.

منبع : : نهج البلاغه فیض ص 1113

تغذیه جان

  • علی (ع) میفرمود : چرا مردم موقع غذا خوردن در شب چراغ روشن میکنند تا با چشم خود ببینند

چه طعامی می خورند ولی در تغذیه ی روانی خود همت ندارند که چراغ عقل را با شعله ی علم روشن

 کنند تا از غذای آلوده مصون بمانند و دچار عوارض نادانی و گناه در عقاید و اعمال خود نشوند.

منبع : سفینه (طعم) ص84

اجتماع و تحصیل علم

  • علی (ع) فرموده است :در خردسالی علم بیاموزید تا در بزرگسالی به برتری و سیادت نائل آئید.

منبع : شرح بن ابی الحدید 20، کلمه ی 98 ، ص 267

  • و نیز فرموده است : کسیکه در کوچکی تحصیل علم نکند در بزرگی تقدّم اجتمکاعی نخواهد داشت .

منبع : غررالحکم ، ص 697

  • علی (ع) فرموده است :علم و دانش بیش از مقداری است که قابل احاطه باشد و یک فرد

نمی تواند بر همه ی آنها واقف گردد پس از هر علمی بهتر و شایسته ترش را فرا گیرید.

منبع : فهرست غررالحکم، ص 265

  • و نیز فرموده است : بهترین مطالبی که شایسته است جوانان یاد گیرند چیز هایی است

 که در بزرگسالی مورد نیاز باشد و بتوانند در زندگی اجتماعی از آموخته های دوران نو جوانی خود استفاده نمایند.

منبع : : شرح بن ابی الحدید 20، کلمه ی 817



نوشته شده در دوشنبه 93 اردیبهشت 22ساعت ساعت 11:23 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin