سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی


رنگ آبی حالت خنک کنندگی سیستم انرژی را دارد و به طور کلی رنگی است که حالت

رنگ لاجوردی:
این رنگ در رفع بیماریهای روحی و فیزیکی بسیار مفید می باشد. مهمترین تاثیر این رنگ در

 منطقه مربوط به چاکرای ابروها است. به تناسبی همین رنگ به جهت ارتباط با مراکز چاکرای

عصبی باعث می شود که حالت متعادلی در سیستم عصبی پدید آید و واکنشهای مثبت را موجب

 می شود. از طرفی نیروی بخشش و عفو را در بدن افزایش داده و تقویت می بخشد. نیروی خالی

 این رنگ به خوبی خون را تمیز کرده و شستشو می دهد. از این جهت بسیاری از توکسینها

(سمومی که به وسیله میکروبها تولید می شوند) از طریق این رنگ از بدن و گردش خون خارج

می شوند و این رنگ تعادل و توازن لازم را در میان دو نیم کره مغز ایجاد کرده و تاثیرات مثبتی

 می گذارد. این رنگ در رابطه با چهره انسان نیز بسیار موثر و مفید است و تمامی سینوسهای

 صورت را تحت تاثیر نهاده و اگر در بخشهای مختلف صورت از جمله اطراف چشم،گوش، بینی ،

 دهان، گونه ها و ناراحتی هایی مشاهده گردد، می توان از رنگ لاجوردی استفاده کرد

 و بیماری را بهبود بخشید. 

با تمام این اوصاف، نبایستی از خاصیت آرام بخشی و ساکن و ساکت سازی آن چشم پوشید.

 به طور مثال کسانی که با تمرکز حواس و یا مدیتاسیون مشغول فعالیت هستند، در بین

مراحل مختلف تمرینات خویش جایگاه ویژه ای را به رنگ لاجوردی اختصاص می دهند. زیرا

این رنگ احساسات ذی شعور را به همراه قوه تخیل و حدس و گمان را پیش فرض تقویت می کند. 

در محیطی که زندگی کرده و یا کار می کنید باید توجه داشته باشید که رنگ لاجوردی

حالت افسردگی و بی قیدی در برابر دیگران و حالت عدم مسوولیت را در انسان افزایش می دهد. 

رنگ کبود:
رنگ کبود بسی متفاوت تر از سایر رنگها، بخش اسکلت و استخوان بندی بدن را تحت تاثیر

 قرار می دهد. از لحاظ دیگر باعث می‌شود که توکسینهای موجود در بدن از بین بروند و تاثیرات

شگرفی در سیستم فیزیکی و روحی بدن دارد. این رنگ از طرفی حالت گندزدایی و یا

 آنتی سپتیک را دارد. به همین جهت در میان ساختار فیزیکی و روحی انسان تعادل شگرفی

 ایجاد می نماید. انرژی رنگ کبود در درمان انواع بیماریهای سرطانی موثر است. مخصوصا

التهاب و عفونت دنده های قفسه سینه و یا جراحیهای استخوانی بسیار مفید واقع می شود.

 از سویی استفاده از رنگ کبود در رفع مشکلات سیستم گوارشی و هضم و جذب مواد معدنی

 و ویتامینها در بدن بسیار مفید است. رنگ کبود باعث می شود که انسانها رویاهای زیادی

مشاهده نمایند و به خاطر اینکه سیستم عصبی و مغز را نیز تحت تاثیر قرار می دهند، باعث

می شود که انسانها در تداعی خاطرات گذشته موفق گردند و در درمان رفع بیماری

 فراموشی نیز مفید واقع می شود. 

رنگ صورتی:
رنگ صورتی مطمئن ترین و مناسب ترین رنگی است که می تواند با انرژی خود، احساسات

 مربوط به مهربانی، شفقت، حامی، یکرنگی، صراحت، عشق، اعتماد و ایمان به آنچه که لازم

است را تقویت می کند. رنگ صورتی بواسطه داشتن نیروی خاص غده تیموس را تحت تاثیر قرار

 داده و انسان را دارای روحیه بخشندگی و با عاطفه می سازد. در تداعی معانی و خاطرات نیز

وجود این رنگ مفید واقع می گردد. به طور خلاصه رنگ صورتی در رفع کدورت، ناراحتی های

عصبی، خشم، آرامش بسیار مفید بوده و حالت موثری دارد. 

رنگ زرد لیمویی:
این رنگ در افزایش قدرت فعالیتهای مغزی بسیار مفید است و خصوصیت سرعت بخشی به انتقالات

 مغزی را دارد. یعنی این رنگ باعث می شود که فرد آنچه را که فرا گرفته سریعا حلاجی کرده و

تحلیل و تجزیه را انجام دهد و به نتیجه برسد. 

رنگ زرد طلایی:
این رنگ سیستم رفع کدورت و بخشندگی را در وجود آدمی پرورش داده و تقویت می بخشد.

 روح آرامش و عفو را در انسان ایجاد می نماید. این رنگ نیز مانند رنگ سرخ (قرمز) در

 انسان هیجانات زیادی را ایجاد می نماید.
 
رنگ آبی آسمانی:
این رنگ با میزان استفاده اکسیژن در بدن در ارتباط است. این رنگ به شدت حالت

گندزدایی و میکروب کشی داشته

آرام بخشی و استراحت دهندگی را دارد. این رنگ انرژیهای موجود در بدن را متعادل ساخته

 و حالت آنتی سیتیک (گندزدایی) را در بدن نشان می دهد. این رنگ در انتظام بخشی سیستم

 تنفسی نیز مفید واقع می شود. از طرفی رنگ آبی باعث می شود که فشار خون بالا کاهش یابد

 و در رفع ناراحتی ها و بیماریهای گلو و حنجره نیز مفید واقع می شود. 

استفاده از رنگ آبی در درمان بیماریهای مربوط به آسم، آبله مرغان، زردی و یرقان رماتیسم و

بیماریهای شایع کودکان بیسار مفید بوده و حتی مانع از بروز بیماری می شود از طرفی این رنگ

 منجر به افزایش قدرت پیش بینی می شود و حدس را در افراد افزایش می دهد و از این جهت

رنگ آبی مناسب ترین رنگ برشمرده می شود. اگر می خواهید بیشتر از هر رنگی از رنگ آبی

 استفاده کنید، همیشه آن را رنگهای گرم به طور مشترک مورد استفاده قرار دهید. در کنار

لباس آبی از رنگهای قرمز و نارنجی بهره بگیرید. 

استفاده از رنگ آبی در کنار رنگهای گرم باعث می شود که احساسات هنری – فکری فرد

 افزایش می یابد و منبع مربوط به آن به طرز بسیار وسیعی به حرکت در می آید. 



نوشته شده در دوشنبه 92 دی 16ساعت ساعت 1:2 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

و بدن انسان به کمک این رنگ می تواند تمامی ناراحتیهای مربوط به آشفتگی روحی،

ناملایمات روانی،

 افسردگی و ناراحتی های ذهنی را از بین ببرد. رنگ آبی آسمانی و انرژی موجود در

 آن باعث می شود

 که تمامی شرایط موثر و منفی که که مغز را دچار خود می سازد، از بین بروند. 

رنگ آبی نیلی:
این رنگ مهمترین رنگی است که با انرژی خود تمامی بدن را تحت تاثیر خود قرار داده

و آرامش و تسکین

 لازم را به آن می بخشاید و در واقع بدن را سراپا نگه می دارد. این رنگ در رفع

 

تب شدید بسیار مفید بوده و حالت آرامش بخشی دارد. 

رنگ سرمه ای روشن:
این رنگ که از دو رنگ آبی و سبز ایجاد می شود، بهترین انرژی را در رفع

بحران ها و ناراحتی های

روحی دارد. این رنگ روح نشاط و فعالیت را به انسان بخشیده و میکروبها را

از بدن و حتی توکسینها

را نیز دفع می نماید. این رنگ در حفظ سلامتی پوست بیمار مفید است و در

 رفع خستگی های جسمانی و ناراحتی های مربوط به گوش نیز بسیار

 مفید می باشد. 

 

رنگ افلاطونی (کبود روشن):
این رنگ دارای انرژی بسیار نیرومندی می باشد و استفاده زیاد و افراطی از آن باعث

 می گردد که فرددچار ناراحتی های روحی و روانی شود این رنگ به واسطه داشتن تُن

  زیادی از رنگ و قرمز موجبات سر درد، ناراحتیهای میگرنی و واکنش های عصبی

 را فراهم می آورد. اما با تمام این خصوصیات در درمان

 بیماریهای سرطانی و کوچک کردن و مانع شدن از رشد تومورها، بسیار

مفید واقع می گردد و از طرفی تب شدید را دفع می کند.

 
رنگ نقره ای:
این رنگ در درمان بیماریهایی که ریشه متافیزیکی دارند، استفاده از انرژی رنگ

 نقره ای بسیار شایسته خواهد بود. از طرفی انرژی این رنگ قدرت نبوغ،

 خلاقیت و تفکر را در انسان افزایش می دهد. 

رنگ قهوه ای:
این رنگ فرد را از بسیاری از جهات و مخصوصا از حیث ذهنی و احساسی تحت

تاثیر قرار می دهد. این رنگ بواسطه داشتن انرژی خاص خود باعث می شود

  که انسان تحت تاثیر آن قرار گرفته و فردی اجتماعی شود

 و بینش و رفتار فرد را در قبال جامعه متعادل می نماید. 

در قسمت بالا اشاره ای به خواص تعدادی از رنگها (رنگهای اصلی) شد که قابل ذکر است

همانطور که در ابتدانیز اشاره شد این خواص رنگها که در برخی از آنها خاصیت درمانی ذکر شد

  نبایستی بصورت نسخع در نظر گرفته شود بلکه طبق نظر کارشناسان

 و روان شناسان رنگ می تواند در کنار سایر راههای درمانی پزشکی

کاربرد و تاثیری مثبت بر روند درمان داشته باشد و در ادامه باید به این نکته اشاره کرد

 که رنگها جز لاینفک زندگی ما هستند و ما هر چه در اطراف خود می بینیم دارای رنگ است

 و از این خواص رنگها در جاها واستفاده های مختلف می توانیم بهره گیریم از جمله مراکز درمانی،

  بیمارستانها، مدارس، محیط کار، ورنگهایی که در تزئین شهر استفاده می شود و... حال باید

  از تاثیرات رنگ که شاید در بعضی از موارد به

 آن توجه کمی می شود توجه بیشتر و بهره ای بیشتر جست و استفاده بهتری برد. 

حتی کارفرمایان نیز می توانند از تنوع رنگی و خواص رنگها در تولید بیشتر و بازده کاری در

محیط کارشان بهره گیرند. بر اساس یک تحقیق انجام گرفته تمامی محیط کار کارگران در یک

 کارخانه در تهران از رنگهای شاد ومناسب استفاده شد و مشخص شد که استفاده از رنگهای شاد

 و مناسب در محیط کار کارگران، نقش مضاعفی در تولید و کیفیت محصولات کارخانه داشته است

. زیرا استفاده از رنگ مناسب در محیط کار باعث افزایش روحیه و حوصله برای کارگران می شود.

 و ما اینجا مشاهده می کنیم که با صرف هزینه اندکی وقدرت ابتکار و خلاقیت در رنگ آمیزی محیط کار

  به چه میزان می توانیم بهره گیریم. و این یکی از هزاران

 مواردی است که از رنگ می توان بهره جست.

خواص درمانی رنگ‌ها

فروردین 15م, 1390ملیکا بینا  پــرینت    

دنیای ما پر از انرژی‌های مختلف است که با فرکانس‌های متفاوت رنگ، نور و صدا در اطراف ما

 وجود دارند. معمولاً جذب رنگ‌هایی می‌شویم که تعادل بیشتری در زندگی ایجاد می‌کنند. استفاده از

رنگ برای درمان برخی از بیماری‌ها را رنگ‌درمانی می‌گویند   . رنگ‌درمانی روشی جدید نیست و

از زمان‌های بسیار قدیم وجود داشته است. نخستین بار مصری‌ها و یونانی‌ها از رنگ‌ها برای درمان

 استفاده کردند. نفوذ رنگ‌ها و تاثیر آنها روی بدن انسان به طرق گوناگون ثابت شده است. پژوهش‌های

 مختلفی در موردعلل ترجیح یک رنگ به رنگ دیگر، آثار رنگ‌ها بر ذهن آدمی ایجاد شادی یا

 افسردگی در آنها و تعادل فکری و جسمی، انجام شده است.

محبوب‌ترین رنگ بین عامه مردم، رنگ آبی و بعد از آن رنگ قرمز است. انرژی رنگ‌ها روی

 تمام سلول‌های زنده تأثیر می‌گذارد. رنگ‌درمانی با هدف ایجاد تعادل و افزایش انرژی فیزیکی

 انسان‌ها با استفاده از هفت رنگ طیف نوری، به کار

 



نوشته شده در دوشنبه 92 دی 16ساعت ساعت 12:35 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

گرفته می‌شود. رنگ‌ها در همه جا وجود دارند و ما آنها را نه فقط از طریق چشم‌ها، بلکه از

 راه پوست و جریان‌های الکترومغناطیسی نیز جذب می‌کنیم. انتخاب رنگ‌ها از سوی افراد

 نشان می‌دهد که در کجای بدن عدم تعادل رنگ وجود دارد. همچنین نشان‌دهنده جنبه‌های عاطفی،

 جسمی و ذهنی فرد می‌باشد. همه ما برای خود رنگی دلخواه داریم؛ یعنی رنگ خاصی را بیشتر

 از سایر رنگ‌ها می‌پسندیم و سعی می‌کنیم لباس‌ها و وسایل خود را به آن رنگ انتخاب کنیم. به

هر حال رنگ مورد علاقه ما هر چه باشد، نمی‌توان تأثیرات متفاوت آن را بر روحیه، جسم و

 احساسات نادیده گرفت    .

رنگ‌ها معانی مختلفی دارند و تنها نگاه کردن به هر کدام از آنها هورمون‌های خاصی را در

 بدن ترشح می‌کند که می‌تواند موجب آرامش، انرژی بخشیدن، افزایش خلاقیت، خواب راحت

 یا کاهش اضطراب و استرس‌هایمان شد. به این ترتیب بود که رنگ‌درمانی به وجود آمد. بدن

 انسان نور حاصل از طیف‌های رنگی را جذب می‌کند. هر رنگ دارای یک فرکانس، طول موج

و انرژی است که با آن ترکیب شده است. رنگ‌هایی که جذب می‌کنیم قادرند روی سیستم عصبی،

 غدد و خصوصاً ترشح هورمون‌ها و ارگانیسم بدن ما تأثیر بگذارند. علامت بیماری نشانه‌ای از

 کمبود و یا استفاده ناکافی از رنگ و نور در سلول‌ها و ارگان‌های بدن انسان است. در نخستین

جلسات رنگ‌درمانی، درمانگر پی به فرکانس رنگ مورد نیاز فرد برده و در مراحل بعدی از

 آن رنگ برای درمان استفاده می‌کند. اگر هنوز هم در انتخاب رنگ مورد علاقه خود تردید دارید،

 می‌توانید یک بروشور رنگ را تهیه و با دقت به آن نگاه کنید و رنگ مورد علاقه‌تان را بیابید.

 رنگ‌ها به راحتی روی سیستم عصبی، قدرت بینایی، سیستم گوارشی و کلیه سیستم فیزیکی بدن

 تأثیر می‌گذارند. رنگ‌ها همانند موسیقی گاهی اوقات خوشایند و گاهی اوقات ناخوشایند هستند.

 اگر آنها را آگاهانه بشناسیم، تأثیر آنها را بیشتر درک خواهیم کرد    .

رنگ لباس‌ها، به‌خصوص لباس‌های زیر، تأثیر بسیار زیادی در درمان دارند. به‌طور کلی رنگ‌های

 گرم ایجاد جنبش و تکاپو، هیجان و برانگیختگی می‌کنند و رنگ‌های سرد موجب آرامش، سکوت،

صلح و آسودگی می‌شوند و برای تسکین دردها، رنگ‌های سردتر مناسب هستند، زیرا التهابات و

 ناراحتی‌ها و کوفتگی‌ها را کاهش می‌‌دهند. رنگ‌های گرم برای دردهای پراکنده (وقتی که درد اصلی

 برطرف شده است) مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که برای کاهش درد همیشه

می‌گویند اول از کیسه آب سرد استفاده کنید و بعد از کیسه آب گرم. برای شرایط و ناراحتی‌های

 روحی، رنگ‌های گرم ایجاد خوشبینی و رنگ‌های سرد موجب آرامش ذهنی و تعمق و اندیشه

 در آسودگی و سکوت می‌شوند    .

رنگ زرد
رنگ زرد تحریک‌کننده سیستم اعصاب و نیروی عضلات است؛ بنابراین به هنگام فلج و نیز

در معالجه اگزما مفید است. از آنجائی که این رنگ می‌تواند رسوبات کلسیم تجمع‌یافته در مفاصل

 را بشکند، برای درمان روماتیسم و آرتریت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای رفع یبوست،

 ضعف کیسه صفرا، سوءهاضمه و سردردهای شدید از این رنگ استفاده می‌شود. زرد رنگ جدایی

 و سردی است؛ پس دقت داشته باشید از آن به اندازه استفاده کنید تا این حس را در خود و افراد پیرامون‌تان ایجاد نکنید.

رنگ بنفش
بنفش را رنگ روحانیت، وقار و  عزت می‌دانند. برای اختلالات روانی، مثل شیزوفرنی و جنون ادواری

 از این رنگ استفاده می‌شود. این رنگ اثر آرام‌کننده قلب دارد و موجب تصفیه خون نیز می‌شود و می‌تواند

 سموم بدن را دفع کند. از نظر روحی در کاهش نفرت و خشم و هیجانات افسارگسیخته بسیار موثر است و

 به‌طور کلی برای بهبود بیماری‌های طحال، ناراحتی‌های مثانه، راشیتیسم، دردهای شدید کمر، سیاتیک،

 ریزش مو، صرع، ذات‌الریه، سرفه خشک و آسم، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ سبز
رنگ سبز یکی از رنگ‌های میانه و به همین دلیل رنگ تعادل و توازن است. خاصیت ضدعفونی دارد؛

 بنابراین بدن را از سموم پاک می‌کند و باعث ایجاد هماهنگی جسمی، ذهنی و روحی می‌شود. این رنگ

 فشارخون را کاهش می‌دهد و برای درمان بیخوابی، دردهای شدید کمر و بواسیر مفید است. رنگ سبز

 هیچ‌گونه اثر منفی روی محیط و سایر افراد ندارد و می‌توانید به‌طور نامحدود از آن استفاده کنید؛ فقط

 دقت داشته باشید که ایجاد دلزدگی نکند.

رنگ قرمز
قرمز مناسب‌ترین رنگ برای رفع کم‌خونی و کمبود آهن است. اعصاب و خون را تحریک و با اثرات

 مضر سرما مبارزه می‌کند. از تأثیر نور قرمز، حرارت بدن بالا می‌رود و گردش خون بهتر می‌شود.

 این رنگ انرژی‌زا است و می‌تواند در درمان زکام، برونشیت، کم‌خونی، روماتیسم، یبوست و مقابله

 با عفونت‌ها، به کار رود؛ اما افراد عصبی و آنهایی که فشار خون بالایی دارند، نباید از این رنگ زیاد استفاده کنند.

رنگ نارنجی
نارنجی سمبل انرژی است. این رنگ را رنگ ضدخستگی می‌دانند و از آن برای افرادی که دچار

 افسردگی هستند، استفاده می‌کنند. رنگ نارنجی برای درمان بیماری‌های کلیوی و سنگ صفرا، آسم،

 برونشیت، پرکاری تیروئید، کمبود ترشح شیر پس از وضع حمل، افتادگی مقعد، ضعف ریوی

 و برخی بیماری‌های دیگر مناسب است.

رنگ آبی:

رنگ آبی برای رفع تنش‌ها، ترس‌ها، تپش قلب و بی‌خوابی به کار می‌رود. همچنین باعث افزایش

 قدرت دفاعی بدن می‌شود، تأثر مثبتی در جذب و هضم غذا و تقویت خون و سیستم عصبی دارد.

 از طرفی، آرامش‌دهنده است و برای رفع سردرد نیز موثر می‌باشد.

به‌طور کلی افرادی که با استفاده از رنگ‌ها، برخی بیماری‌ها را درمان می‌کنند، معتقدند که:
بیماری‌های مربوط به مغز با رنگ نیلی
بیماری‌های مربوط به قلب با رنگ بنفش
بیماری‌های مربوط به کلیه با رنگ سرخ
بیماری‌های مربوط به ریه با رنگ بنفش
و بیماری‌های مربوط به غدد درون‌ریز را می‌توان با رنگ نارنجی درمان کرد. روش درمانی از

 طریق رنگ‌ها با ارتباط آگاهانه با رنگ‌ها صورت می‌گیرد و این ارتباط به میزان درک ما از

 احساسات قلبی و روحی‌مان بستگی دارد. برای درک رنگ‌ها باید پا به دنیای رنگ‌ها بگذاریم و

 به آنها به‌طور عمیق بیندیشیم. هنگام ابتلا به یکی از بیماری‌ها، باتوجه به رنگ مورد نیاز برای

 درمان آن، باید روی آن رنگ خاص توجه و تمرکز بیشتری کرد.

قرمز: آرزوهای بسیار، شور و شوق زندگی، قدرت و اراده بسیار
قهوه‌ای: نیاز به ‌آسایش جسمی و روحی، علاقه‌مند به خانواده
بنفش: شاعرانه و رمانتیک، دوستدار هنر و زیبایی و متکی به دیگران
آبی: نیاز به آرامش و خشنودی خاطر، علاقه‌مند به دوستان و نزدیکان
خاکستری: گوشه‌گیری، عدم فعالیت و بی‌تفاوتی
آبی تیره (سرمه‌ای): عمق کمال و آرامش اعصاب. افرادی که کمی اضافه وزن دارند، به این

 رنگ بیشتر علاقه‌مند هستند و به‌طور کلی نشانگر خشنودی و کامیابی است.
زرد: امید به حل مشکلات سبز: پشتکار، قدرت اراده، مغرور و با استقامت.

منبع :مجله دنیای سلامت



نوشته شده در دوشنبه 92 دی 16ساعت ساعت 12:26 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

رنگ های اصلی    :

 

ترکیب رنگها

 

 آبی- قرمز- زرد

رنگ های  روشن     :

رنگ اصلی + سفید

رنگ های تیره     :

رنگ اصلی+ سیاه

ترکیب رنگها     

قرمز + زرد = نارنجی

آبی + قرمز = بنفش

آبی+ زرد = سبز     

سبز + مشکی  =  سبز لجنی

آبی  + سفید    =  آبی آسمانی

قرمز + مشکی  =  زرشکی

( قرمز+ صورتی سیر= زرشکی     )

زرد(کم) + آبی +سفید = فیروزه ای

نارنجی +قهوه ای = حنائی

سبز + آبی   = فیروزه ای پر رنگ

آبی + کمی مشکی  = سورمه ای

سفید + سیاه = خاکستری

قرمز + سفید = صورتی

مشکی + قرمز +زرذ = قهوه ای روشن

 صورتی + زرد = کرم

سیاه + زرد = قهوه‌ای مایل به سبز

قهوهای + قرمز = گلبه ای

نارنجی + زرد = خردلی

سیاه+ نارنجی = قهوه ای

سفید+ آبی تیره= آبی روشن

قرمز+ بنفش= بنفش مایل به صورتی

زرد+ سفید= لیمویی     

رنگ های گرم

قرمز  - زرد  -  نارنجی

رنگ های سرد

آبی  -  سبز  -  بنفش

 

ترکیب قرمز با رنگ های دیگر

قرمز کم + آبی  = نیلی

قرمز زیاد + آبی = سرخابی

قرمز + سفید = صورتی

قرمز + سیاه = جگری

قرمز زیاد + زرد + آبی = خرمایی

قرمز کم + زرد + آبی = قهوه ای

 

ترکیب آبی با رنگ های دیگر

آبی + زرد = سبز

آبی + قرمز =بنفش

آبی+ سیاه =سرمه ای

آبی + سفید آسمانی

آبی + سیاه +سفید =طوسی

 

 

ترکیب زرد با رنگ های دیگر

زرد+قرمز= نارنجی

زرد+آبی=سبز

زرد+ سفید = نخودی

زردکم + آبی + سفید = فیروزه ای

زرد +  آبی کم + سفید = لیمویی

زرد زیاد  + + آبی + سفید کم = مغز پسته ای

 

ترکیب های رنگ

صورتی + زرد = کرمی

آسمانی + سیاه + طوسی

قهوه ای + زرد + سفید = اکر

زرد + سفید + قهوه ای + اکر = طلایی

آبی + زرد + سفید = ارغوانی

سبز + قرمز = بلوطی ( شکلاتی )

زرد + سیاه کم + سفید = سیر

سیاه کم + زرد + آبی = یشمی

زرد + آبی کم + قرمز کم = رنگ گونه

سیاه + سفید = انواع خاکستری

زرد + سفید + آبی = ارغوانی

آبی + زرد + سفید = سبز روشن

آبی + زرد = سبز روشن خنثی

سفید + قرمز + زرد + قهوه ای = رنگ معمولی صورت

                                                        

                                                    با تشکر کلیه برادران و خواهران زحمتکش



نوشته شده در دوشنبه 92 دی 16ساعت ساعت 12:25 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

) لیمو: خوردن یک "قاچ لیمو" معجزه می کند. می توانید از لیمو به عنوان

"چاشنی غذا" استفاده کنید یا حتی به لیوان آب خود مقداری آب لیموی تازه

بیفزایید، "آب نبات های لیمویی" نیز همان خاصیت را دارند با این مزیت که

همیشه می توانید با خود همراه داشته باشید.

 

2) جعفری یا سایر چاشنی های سبز: وقتی در "رستوران" 

سیر یا "همبرگر پر پیاز" سفارش می دهید، کنار غذای اصلی چند "

برگ جعفری" می گذارند که در عین

تزیین ظرف غذا، بوی بد دهان ناشی از سیر و پیاز نیز رفع شود.

جویدن برگ های تازه جعفری موجب "آزادسازی روغن" های آن

 می شود که حس تازگی به دهان می دهد. "ریحان" و "رزماری"

 اثری مشابه دارند.

 

3) سیب: علاوه بر سیب می توان به "گلابی" و هویج هم اشاره کرد.

 این خوراکی ها دارای "فیبر" زیادی هستند که جویدن آنها باعث ترشح

بیشتر "بزاق دهان" شده مانند یک اسکراب دهان را تمیز می کند.

 

4) ادویه های قابل جویدن: هل، "گشنیز" یا رازیانه را به راحتی می توانید

 از عطاری محل خود تهیه کنید. به میزان مساوی از هر یک داخل یک کاسه

دردار بریزید و روی میز غذاخوری کنار نمک و "فلفل" بگذارید. جویدن فقط چند دانه

 باعث تازه و خوشبو شدن دهان خصوصا پس از صرف غذای حاوی "ادویه کاری"

یا نوشیدن قهوه می شود.

 

5) برگ نعناع یا چوب دارچین: هر یک از این دو طعم بوی شبه گوگردی

 پیاز و سیر را رفع می کند. علاوه بر آن، وجود یک سری روغن های اساسی

 در دارچین با نوعی میکروب دهانی مبارزه می کند. آدامس های نعناعی

 یا دارچینی تأثیری مشابه دارند. رعایت طولانی مدت "بهداشت دهان" شما

را شش سال جوان تر از سن واقعی تان نشان می دهد.

 

6) انواع توت و ماست: گاهی به خاطر میل زیاد به خوردن غذاهای سیردار

 یا در نظر گرفتن سلامتی و بهداشت تغذیه نمی توان از آنها چشم پوشید اما

 می توان با رعایت نوعی رژیم غذایی پیشگیرانه، ضمن برخورداری از فواید سلامتی

 سیر و امثال آن، دهانی خوشبو نیز داشت. خوردن نیم فنجان ماست ساده دو بار

 در روز، سطح سولفید هیدروژن (همان بوی تخم مرغ گندیده) دهان را کاهش می دهد.

 انواع توت و البته خربزه، "هندوانه"، پرتقال و سایر میوه های سرشار از "ویتامین C    "

 مانع از فعالیت میکروب مولد بوی بد دهان می شوند. صبح ها پس از بیدار شدن از

 خواب و شب ها قبل از خوابیدن، پیاله ای پر از میوه با "سس ماست"نوش جان کنید

تا دیگر نگران بوی بد دهان خود نباشید



نوشته شده در دوشنبه 92 دی 16ساعت ساعت 12:19 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّیقَةِ فاطِمَةَ الزَّکِیَّةِ حَبیبَةِ حَبیبِکَ وَنَبِیِّکَ وَاُمِّ

خدایا درود فرست بر صدیقه (طاهره ) فاطمه آن بانوى پاکیزه محبوب دوست و پیامبرتو مادر

اَحِبّآئِکَ وَاَصْفِیآئِکَ الَّتِى انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَهاعَلى نِسآءِ

دوستان و برگزیدگانت آن بانویى که او را برگزیدى و فضیلت و برتریش دادى برزنان

الْعالَمینَ اَللّهُمَّ کُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّبِ حَقِّها وَکُنِ

جهانیان خدایا تو انتقامش را بگیر از کسانى که به او ستم کردند و حرمتش راسبک

الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها اَللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَها اُمَّاَئِمَّةِ الْهُدى

شمردند و تو اى خدا خونخواهى فرزندانش را بکن خدایا همچنانکه او را بدین مقامرساندى که مادر امامان راهنما

وَحَلیلَةَ صاحِبِ اللِّوآءِ وَالْکَریمَةَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الاَْعْلى فَصَلِّ عَلَیْها

و همسر پرچمدار محشر و گرامى در عالم بالا قرارش دادى پس درود فرست براو

وَعَلى اُمِّها صَلوةً تُکْرِمُ بِها وَجْهَ اَبیها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها

و بر مادرش (خدیجه ) درودى که گرامى دارى بدان آبروى پدرش محمد صلى الله علیه وآله را و روشن گردانى

اَعْیُنَ ذُرِّیَّتِها وَاَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَالسَّلامِ

بدان دیده فرزندانش را و برسان بدیشان از من در این ساعت بهترین تحیت و سلامرا



نوشته شده در یکشنبه 92 دی 15ساعت ساعت 9:40 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

     

1.   ره آورد خلوص در عبادت

قالت فاطمة الزهراء سلام الله علیها: من أصعد إلی الله خالص عبادته، أهبط الله عزوجل إلیه أفضل مصلحته.

فرمود: کسی که عبادت خالص خود را به خداوند متعال تقدیم می‌کند (و فقط برای رضای او عمل می‌کند? خداوند نیز بهترین مصلحت خود را بر او نازل می‌کند.

تحف العقول ص960

2.   مرگ محبان شهادت است

عَنْ فَاطِمَةُ بِنْتَ مذوسَى بْن ر جَعْفَر (ع)... عَنْ فَاطِمَةَ بِنْت ِرَسُول ِاللّهِ صَلَّى اللّه عَلَیه ِوَ آلِهِ وِ سَلَّمَ ، قالَتْ (سلام الله علیها): قَالَ رَسُولُ اللّه ِصَلَّى اللّه ِعَلَیه ِوَ آلِه ِوَ سَلَّمَ : «ألا مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آل ِمُحَمَّد ماتَ شَهِیداً.

فاطمه معصومه(س)، از دختر امام صادق (ع) روایتى نقل می‌کند که سلسله سندش به حضرت فاطمه زهرا (س) مى‌رسد که آن حضرت مى‌فرماید: حضرت رسول اکرم (ص) فرمود: «آگاه باشید! هرکس با محبّت آل محمّد ازدنیا برود شهید از دنیا رفته است.»

عوالم العلوم، ج 21، ص 353

3.   دوستدار علی (ع? سعادتمند است

 قالَتْ (سلام الله علیها): ان السعید، کل السعید، حق السعید من أحب علیا فی حیاته و بعد موته

فرمود: همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.

شرح نهج البلاغه ج 2، ص 449 مجمع الزّوائد: ج 9، ص 132

4.   معرفی خاندان پیامبر

قالَتْ (سلام الله علیها): نحن وسیلته فی خلقه و نحن خاصته و محل قدسه و نحن حجته فی غیبه و نحن ورثه أنبیائه

فرمود: ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان خداییم و جایگاه نیکی‌ها، ما دلیل‌های روشن خداییم و وارث پیامران الهی.

(شرح‌ نهج‌ البلاغه‌ ج‌ 16 ، ص‌ 211)

5.   ثواب قرائت سوره‌های قرآن حدیث

قالَتْ (سلام الله علیها): قاریءُ الحدید، و اذا وقعت، و الرحمن، یدعی فی السموات و الارض، ساکن الفردوس

فرمود: تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می‌شوند.

(کنزالعمال ، ج‌ 1 ، ص582)

6.   بهترین و ارزشمندترین کسان 

قالَتْ (سلام الله علیها): خیارکم الینکم مناکبة و اکرمهم لنسائهم

فرمود: بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرمتر و مهربان‌تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.

(دلال الامامه ص76 و کنزالعمال ، ج‌ 7، ص225) 

7.   خداوند در دنیا برای مؤمنین سه چیز پسندید

قالَتْ (سلام الله علیها): حبب الی من دنیاکم ثلاث: تلاوة کتاب الله و النظر فی وجه رسول و الانفاق فی سبیل الله

فرمود: از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره رسول خدا 3-انفاق در راه خدا .

(وقایع الایام خیابانی، جلد صیام، ص295) 

8.   ره آورد‌های اطاعت و امامت اهل بیت (ع?

قالَتْ (سلام الله علیها): فجعل الله...اطاعتنا نظاما للملة و امامتنا أمانا للفرقة

فرمود: خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه‌ها قرار داده است.

(بحار الانوار، ج 43، ص 158) 

9.   ره آورده‌های ایمان و نماز

قالَتْ (سلام الله علیها): فجعل الله الایمان تطهیرا لکم من الشرک ، و الصلاة تنزیها لکم عن الکبر



نوشته شده در یکشنبه 92 دی 8ساعت ساعت 11:29 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

فرمود: خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی.

(احتجاج طبرسی،ج1،ص258)

10.              امام مانند کعبه است

قالَتْ (سلام الله علیها): مَثَلُ الإمام مَثل الکَعبة إذ تُؤتی وَ لا تَأتی

از حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) روایت شده که رسول خدا فرمودند: امام همچون کعبه است که باید به سویش روند، نه آنکه (منتظر باشند تا) او به سوی آنها بیاید.

(بحار الانوار ، ج 36 ، ص 353)

11.              ره آوردهای جهاد و صبر:

قالَتْ (سلام الله علیها): جعل الله ... الجهاد عز للإسلام، و الصبر معونة علی استیجاب الأجر

فرمود: خداوند جهاد را موجب عزت و هیبت اسلام، و صبر را وسیله استحقاق و شایستگی پاداش حق تعالی قرار داد.

(احتجاج طبرسی، ج 1، ص 258)

12.              ره آوردهای ایمان و عدل

قالَتْ (سلام الله علیها): فَفَرَضَ اللّه‏ُ الایمانَ تَطهیرا مِنَ الشِّرکِ... وَ العَدلَ تَسکینا لِلقُلوبِ

فرمود: خداوند ایمان را براى پاکى از شرک... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود.

(من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 568)

13.              داور فرشتگان

عن عَبْدُ اللّهِ بْنِ مَسْعُود، فالَ: أتَیْتُ فاطِمَةَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْها، فَقُلْتُ: أیْنَ بَعْلُکِ؟ فَقالَتْ (علیها السلام): عَرَجَ بِهِ جِبْرئیلُ إلَى السَّماءِ، فَقُلْتُ: فیما ذا؟ فَقالَتْ: إنَّ نَفَراً مِنَ الْمَلائِکَةِ تَشاجَرُوا فى شَیْىء، فَسَألُوا حَکَماً مِنَ الاْدَمِیّینَ، فَأَوْحىَ اللّهُ إلَیْهِمْ أنْ تَتَخَیَّرُوا، فَاخْتارُوا عَلیِّ بْنِ أبی طالِب (علیه السلام).

عبد اللّه بن مسعود گوید: روزى بر فاطمه زهراء(علیها السلام)وارد شدم و عرضه داشتم: همسرت کجا است؟ فرمود: همراه جبرائیل به آسمان عروج نموده است، گفتم: براى چه موضوعى؟ فرمود: بین عدّه اى از ملائکه الهى مشاجره اى شده است؛ و تقاضا کرده اند یک نفر از آدم‌ها بین ایشان حکم و قضاوت نماید؛ و خداوند به ملائکه وحى فرستاد: خودتان یک نفر را انتخاب نمائید؛ و آن‌ها هم حضرت علىّ بن ابى طالب (علیه السلام) را برگزیدند.

اختصاص شیخ مفید: ص 213، س 7، بحارالأنوار: ج 37، ص 150، ح 15.

14.               معرفی امام علی علیه السلام

قالَتْ (علیها السلام): وَهُوَ الإمامُ الرَبّانى، وَالْهَیْکَلُ النُّورانى، قُطْبُ الأقْطابِ، وَسُلالَةُ الاْطْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دائِرَةِ الإمامَةِ.

فرمود: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در تعریف امام علىّ (علیه السلام) فرمود : او پیشوائى الهى و ربّانى است، تجسّم نور و روشنائى است، مرکز توجّه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاک از خانواده پاکان مى باشد، گوینده اى حقّ گو و هدایتگر است، او مرکز و محور امامت و رهبریت است.

ریاحین الشّریعة: ج 1، ص 93.

15.              محمد و علی پدران امت

فرمود: قالَتْ (علیها السلام): أبَوا هِذِهِ الاْمَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلىٌّ، یُقْیمانِ أَودَّهُمْ، وَ یُنْقِذانِ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ إنْ أطاعُوهُما، وَ یُبیحانِهِمُ النَّعیمَ الدّائم إنْ واقَفُوهُما.

فرمود: حضرت محمّد (صلى الله علیه وآله) و علىّ (علیه السلام)، والِدَین این امّت هستند، چنانچه از آن دو پیروى کنند آن‌ها را از انحرافات دنیوى و عذاب همیشگى آخرت نجات مى دهند؛ و از نعمت‌هاى متنوّع و وافر بهشتى بهره مندشان مى سازند.

تفسیر الإمام العسکرى (علیه السلام): ص 330، ح 191، بحارالأنوار: ج 23، ص 259، ح 8.

16.دعای حضرت در حق شیعیان

قالَتْ (سلام الله علیها): إلهى وَ سَیِّدى، أسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدَیَّ فى مُفارِقَتى أَنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتى، وَشیعَةِ ذُرّیتَى.

فرمود: خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانى که آن‌ها را برگزیده اى، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائى من با ایشان، از تو مى خواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان ما را ببخشى.

کوکب الدّرىّ: ج 1، ص 254.

17.              شیعه کیست؟

قالَتْ (سلام الله علیها): شیعَتُنا مِنْ خِیارِ أهْلِ الْجَنَّةِ وَکُلُّ مُحِبّینا وَ مَوالى اَوْلیائِنا وَ مُعادى أعْدائِنا وَ الْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا.

فرمود: شیعیان و پیروان ما، و همچنین دوستداران اولیاء ما و آنان که دشمن دشمنان ما باشند، نیز آن‌هائى که با قلب و زبان تسلیم ما هستند بهترین افراد بهشتیان خواهند بود.

بحارالأنوار: ج 68، ص 155، س 20، ضمن ح 11.

18.              اگر بیگناهان مبتلا نمی‌شدند نفرین می‌کردم

قالَتْ (سلام الله علیها): وَاللّهِ یَابْنَ الْخَطّابِ لَوْلا أنّى أکْرَهُ أنْ یُصیبَ الْبَلاءُ مَنْ لا ذَنْبَ لَهُ، لَعَلِمْتَ أنّى سَأُقْسِمُ عَلَى اللّهِ ثُمَّ أجِدُهُ سَریعَ الاْجابَةِ.

فرمود: ای پسر خطّاب! سوگند به خداوند، اگر ناپسند نمی‌داشتم که عذاب الهى بر بى گناهى، نازل گردد؛ متوجّه مى شدى که خدا را قسم مى دادم و نفرین مى کردم. و مى دیدى چگونه دعایم سریع مستجاب مى گردید.

اصول کافى: ج 1، ص 460، بیت الأحزان: ص 104، بحارالأنوار: ج 28، ص 250، ح 30

19.              هرگز با تو سخن نخواهم گفت

قالَتْ (سلام الله علیها): وَاللّهِ! لا کَلَّمْتُکَ أبَداً، وَاللّهِ! لاَدْعُوَنَّ اللّهَ عَلَیْکَ فى کُلِّ صَلوة.

فرمود: پس از ماجراى هجوم به خانه حضرت، خطاب به ابوبکر کرد و فرمود: به خدا سوگند، دیگر با تو سخن نخواهم گفت، سوگند به خدا، در هر نمازى تو را نفرین خواهم کرد.

صحیح مسلم: ج 2، ص 72، صحیح بخارى: ج 6، ص 176.

20. بعد از یادآوری حدیث من اسخط فاطمة فقد اسخطنی فرمود:


قالَتْ (سلام الله علیها): إنّى أُشْهِدُ اللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ، أنَّکُما اَسْخَطْتُمانى، وَ ما رَضیتُمانى، وَ لَئِنْ لَقیتُ النَبِیَّ لأشْکُوَنَّکُما إلَیْهِ.

فرمود: هنگامى که ابوبکر و عمر به ملاقات حضرت آمدند فرمود: خدا و ملائکه را گواه مى گیرم که شما مرا خشمناک کرده و آزرده اید، و مرا راضى نکردید، و چنانچه رسول خدا را ملاقات کنم شکایت شما دو نفر را خواهم کرد.

بحارالأنوار: ج 28، ص 303، صحیح مسلم: ج 2، ص 72، بخارى: ج 5، ص 5.

21. عهدشکنان برمن نماز نگزارند

قالَتْ (سلام الله علیها): لا تُصَلّى عَلَیَّ اُمَّةٌ نَقَضَتْ عَهْدَ اللّهِ وَ عَهْدَ أبى رَسُولِ اللّهِ فى أمیر الْمُؤمنینَ عَلیّ، وَ ظَلَمُوا لى حَقىّ، وَ أخَذُوا إرْثى، وَ خَرقُوا صَحیفَتى اللّتى کَتَبها لى أبى بِمُلْکِ فَدَک.



نوشته شده در یکشنبه 92 دی 8ساعت ساعت 11:28 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

فرمود: افرادى که عهد خدا و پیامبر خدا را درباره امیرالمؤمنین علىّ (علیه السلام) شکستند، و در حقّ من ظلم کرده و ارثیه ام را گرفتند و نامه پدرم را نسبت به فدک پاره کردند، نباید بر جنازه من نماز بگذارند.

بیت الأحزان: ص 113، کشف الغمّة: ج 2، ص 494.

22. بعد از غدیر عذری نمانده است

قالَتْ (سلام الله علیها): إلَیْکُمْ عَنّی، فَلا عُذْرَ بَعْدَ غَدیرِکُمْ، وَ الاَْمْرُ بعد تقْصیرکُمْ، هَلْ تَرَکَ أبى یَوْمَ غَدیرِ خُمّ لاِحَد عُذْراٌ.

فرمود: خطاب به مهاجرین و انصار کرد و فرمود: از من دور شوید و مرا به حال خود رها کنید، با آن همه بى تفاوتى و سهل انگارى‌هایتان، عذرى براى شما باقى نمانده است. آیا پدرم در روز غدیر خم براى کسى جاى عذرى باقى گذاشت؟

خصال: ج 1، ص 173، احتجاج: ج 1، ص 146.

23. ره آورد‌های ایمان و نماز و زکات و صیام و حج

قالَتْ (سلام الله علیها): جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشّـِرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِى الرِّزقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلاْخْلاصِ، وَ الْحَّجَ تَشْییداً لِلدّینِ

فرمود: خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را براى طهارت از شرک و نجات از گمراهى‌ها و شقاوت‌ها قرار داد. و نماز را براى خضوع و فروتنى و پاکى از هر نوع تکبر، مقرّر نمود. و زکات (و خمس) را براى تزکیه نفس و توسعه روزى تعیین نمود. و روزه را براى استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست. و حجّ را براى استحکام أساس شریعت و بناء دین اسلام واجب نمود.

ریاحین الشّریعة: ج 1، ص 312، فاطمة الزّهراء (س) ص 360، خطبه آنحضرت. احتجاج طبرسی، ج 1.

24. من اولین کسی هستم که به پدرم رسول الله (ص) ملحق می‌شوم

قالَتْ (سلام الله علیها): یا أبَا الْحَسَنِ! إنَّ رَسُولَ اللّهِ (صلى الله علیه وآله وسلم) عَهِدَ إلَىَّ وَ حَدَّثَنى أنّى اَوَّلُ أهْلِهِ لُحُوقاً بِهِ وَ لا بُدَّ مِنْهُ، فَاصْبِرْ لاِمْرِاللّهِ تَعالى وَ ارْضَ بِقَضائِهِ.

فرمود: اى ابا الحسن! ـ همسرم ـ ، همانا رسول خدا با من عهد بست و اظهار نمود: من اوّل کسى هستم از اهل بیتش که به او ملحق مى شوم و چاره اى از آن نیست، پس تو صبر نما و به قضا و مقدّرات الهى خوشنود باش.

بحارالأنوار: ج 43، ص 200، ح 30.

25. ره آورد سه روز سلام بر آنحضرت و پدر بزرگوارش (ص)

قالَتْ (سلام الله علیها): مَنْ سَلَّمَ عَلَیْهِ اَوْ عَلَیَّ ثَلاثَةَ أیّام أوْجَبَ اللّهُ لَهُ الجَنَّةَ، قُلْتُ لَها: فى حَیاتِهِ وَ حَیاتِکِ؟ قالَتْ: نعَمْ وَ بَعْدَ مَوْتِنا.

فرمود: هر که بر پدرم ـ رسول خدا ـ و بر من به مدّت سه روز سلام کند خداوند بهشت را براى او واجب مى گرداند. راوى گوید: عرضه داشتم: آیا در زمان حیات و زنده بودن؟ فرمود: چه در زمان حیات ما باشد؛ و یا پس از مرگ.

بحارالأنوار: ج 43، ص 185، ح 17.

26. علی علیه السلام به وظیفه الهی عمل کرد

قالَتْ (سلام الله علیها): ما صَنَعَ أبُو الْحَسَنِ إلاّ ما کانَ یَنْبَغى لَهُ، وَ لَقَدْ صَنَعُوا ما اللّهُ حَسیبُهُمْ وَ طالِب2ُهُمْ.

فرمود: آنچه را امام علىّ (علیه السلام) ـ نسبت به دفن رسول خدا و جریان بیعت ـ انجام داد، وظیفه الهى او بوده است، و آنچه را دیگران انجام دادند خداوند آن‌ها را محاسبه و مجازات مى نماید.

الإمامة والسّیاسة: ص 30، بحارالأنوار: ج 28، ص 355، ح 69.

27. جه چیزی برای بانوان بهتر است 

قالَتْ (سلام الله علیها): خَیْرٌ لِلِنّساءِ أنْ لا یَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لا یَراهُنَّ الرِّجالُ.

فرمود: بهترین چیز براى حفظ شخصیت زن آن است که مردى را نبیند و نیز مورد مشاهده مردان قرار نگیرد.

بحارالأنوار: ج 43، ص 54، ح 48.

28. یاعلی مرا فراموش مکن

قالَتْ (سلام الله علیها): أوُصیکَ یا أبَا الْحَسنِ أنْ لا تَنْسانى، وَ تَزُورَنى بَعْدَ مَماتى.

فرمود: ضمن وصیتى به همسرش اظهار داشت: مرا پس از مرگم فراموش نکن؛ و به زیارت و دیدار من ـ بر سر قبرم ـ بیا.

زهرة الرّیاض ـ کوکب الدّرى: ج 1، ص 253.

29. برجستگی اندام زنان حتی در حین تشییع جنازه نباید دیده شود

قالَتْ (سلام الله علیها): إنّى قَدِاسْتَقْبَحْتُ ما یُصْنَعُ بِالنِّساءِ، إنّهُ یُطْرَحُ عَلىَ الْمَرْئَةِ الثَّوبَ فَیَصِفُها لِمَنْ رَأى، فَلا تَحْمِلینى عَلى سَریر ظاهِر، اُسْتُرینى، سَتَرَکِ اللّهُ مِنَ النّارِ.

فرمود: در آخرین روزهاى عمر پر برکتش ضمن وصیتى به اسماء فرمود: من بسیار زشت و زننده مى دانم که جنازه زنان را پس از مرگ با انداختن پارچه اى روى بدنش تشییع مى کنند. و افرادى اندام و حجم بدن او را مشاهده کرده و براى دیگران تعریف مى نمایند. مرا بر تخت ـ و بلانکاردى ـ که اطرافش پوشیده نیست و مانع مشاهده دیگران نباشد قرار مده ـ بلکه مرا با پوشش کامل تشییع کن ـ ، خداوند تو را از آتش جهنّم مستور و محفوظ نماید.

تهذیب الأحکام: ج1، ص 429، کشف الغمّه: ج 2، ص 67، بحار:ج 43، ص 189،ح 19.

30. حجاب حتی در برابر مرد نابینا

قالَتْ (سلام الله علیها): ... إنْ لَمْ یَکُنْ یَرانى فَإنّى أراهُ، وَ هُوَ یَشُمُّ الریح. 

فرمود: مرد نابینائى وارد منزل شد و حضرت زهراء (علیها السلام)پنهان گشت، وقتى رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) علّت آن را جویا شد؟ در پاسخ پدر اظهار داشت: اگر آن نابینا مرا نمى بیند، من او را مى بینم، دیگر آن که مرد، حسّاس است و بوى زن را استشمام مى کند.

بحارالأنوار: ج 43، ص 91، ح 16، إحقاق الحقّ: ج 10، ص 258.

31. ترک دنیا و مخالفت با غاصبان و...

قالَتْ (سلام الله علیها): أصْبَحْتُ وَ اللهِ! عاتِقَةً لِدُنْیاکُمْ، قالِیَةً لِرِجالِکُمْ.

فرمود: بعد از جریان غصب فدک و احتجاج حضرت، بعضى از زنان مهاجر و انصار به منزل حضرت آمدند و احوال وى را جویا شدند، حضرت در پاسخ فرمود: به خداوند سوگند، دنیا را آزاد کردم و هیچ علاقه اى به آن ندارم، همچنین دشمن و مخالف مردان شما خواهم بود.

دلائل الإمامة: ص 128، ح 38، معانى الأخبار: ص 355، ح 2.

32. شیعه اهل بیت کیست؟

قالَتْ (سلام الله علیها): إنْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِما أمَرْناکَ وَ تَنْتَهى عَمّا زَجَرْناکَ عَنْهُ، قَأنْتَ مِنْ شیعَتِنا، وَ إلاّ فَلا.

فرمود: اگر آنچه را که ما ـ اهل بیت عصمت و طهارت ـ دستور داده ایم عمل کنى و از آنچه نهى کرده ایم خوددارى نمائى، تو از شیعیان ما هستى وگرنه، خیر.

تفسیر الإمام العسکرى (علیه السلام): ص 320، ح 191.

33. وصیت به علی در مورد ازدواج مجدد

قالَتْ (سلام الله علیها): أُوصیکَ اَوّلاً أنْ تَتَزَوَّجَ بَعْدى بِإبْنَةِ اُخْتى أمامَةَ، فَإنَّها تَکُونُ لِوُلْدى مِثْلى، فَإنَّ الرِّجالَ لابُدَّ لَهُمْ مِنَ النِّساءِ.

فرمود: در آخرین لحظات عمرش به همسر خود چنین سفارش نمود: پس از من با دختر خواهرم أمامه ازدواج نما، چون که او نسبت به فرزندانم مانند خودم دلسوز و متدین است. همانا مردان در هر حال، نیازمند به زن مى باشند.

بحارالأنوار: ج 43، ص 192، ح 20، أعیان الشّیعة: ج 1، ص 321.

34. خدمت به مادر و ره آورد آن

قالَتْ (سلام الله علیها): الْزَمْ عجْلَها فَإنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ أقْدامِها و الْزَمْ رِجْلَها فَثَمَّ الْجَنَّةَ.

فرمود: همیشه در خدمت مادر و پاى‌بند او باش، چون بهشت زیر پاى مادران است؛ و نتیجه آن نعمت‌هاى بهشتى خواهد بود.

کنزل العمّال: ج 16، ص 462، ح 45443.

35. روزه چگونه باید باشد؟

قالَتْ (سلام الله علیها): ما یَصَنَعُ الصّائِمُ بِصِیامِهِ إذا لَمْ یَصُنْ لِسانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوارِحَهُ.

فرمود: روزه دارى که زبان و گوش و چشم و دیگر اعضاء و جوارح خود را کنترل ننماید هیچ سودى از روزه خود نمى برد.

مستدرک الوسائل: ج 7، ص 336، ح 2، بحارالأنوار: ج 93، ص 294، ح 25.

36. خوشرویی و ره آورد آن

قالَتْ (سلام الله علیها): اَلْبُشْرى فى وَجْهِ الْمُؤْمِنِ یُوجِبُ لِصاحِبهِ الْجَنَّةَ، وَ بُشْرى فى وَجْهِ الْمُعانِدِ یَقى صاحِبَهُ عَذابَ النّارِ.

فرمود: تبسّم و شادمانى در برابر مؤمن موجب دخول در بهشت خواهد گشت، و نتیجه تبسّم در مقابل دشمنان و مخالفان سبب ایمنى از عذاب خواهد بود.

تفسیر الإمام العسکرى (ع) ص 354، ح 243، مستدرک الوسائل: ج 12، ص 262، بحار: ج 72، ص 401، ح 43.

37. دست شستن بعد از غذا

قالَتْ (سلام الله علیها): لا یَلُومَنَّ امْرُءٌ إلاّ نَفْسَهُ، یَبیتُ وَ فى یَدِهِ ریحُ غَمَر. 

فرمود: کسى که بعد از خوردن غذا، دست‌هاى خود را نشوید دست‌هایش آلوده باشد، ـ چنانچه



نوشته شده در یکشنبه 92 دی 8ساعت ساعت 11:25 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

ناراحتى برایش بوجود آید ـ کسى جز خودش را سرزنش نکند.

کنزل العمّال: ج 15، ص 242، ح 40759.

38. بهترین موقع دعا در روز جمعه

قالَتْ (سلام الله علیها): اصْعَدْ عَلَى السَّطْحِ، فَإنْ رَأیْتَ نِصْفَ عَیْنِ الشَّمْسِ قَدْ تَدَلّى لِلْغُرُوبِ فَأعْلِمْنى حَتّى أدْعُو.

فرمود: روز جمعه نزدیک غروب آفتاب به غلام خود مى فرمود: بالاى پشت بام برو، هر موقع نصف خورشید غروب کرد مرا خبر کن تا براى خود ـ و دیگران ـ دعا کنم.

دلائل الإمامة: ص 71، س 16، معانى الأخبار: ص 399، ضمن ح 9.

39. خداوند گناهان را می‌بخشد(جز شرک و حق مردم)

قالَتْ (سلام الله علیها): إنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً وَلایُبالى.

فرمود: همانا خداوند متعال تمامى گناهان بندگانش را مى آمرزد و از کسى باکى نخواهد داشت.

تفسیر التّبیان: ج 9، ص 37، س 16.

40. حق مرد بر مرکب و منزل 

قالَتْ (سلام الله علیها): الرَّجُلُ اُحَقُّ بِصَدْرِ دابَّتِهِ، وَ صَدْرِ فِراشِهِ، وَالصَّلاةِ فى مَنْزِلِهِ إلاَّ الاْمامَ یَجْتَمِعُ النّاسُ عَلَیْهِ.

فرمود: هر شخصى نسبت به مرکب سوارى، و فرش منزل خود و برگزارى نماز در آن از دیگرى در أُلویت است، مگر آن که دیگرى امام جماعت باشد و مردم بخواهند با او نماز جماعت را إقامه نمایند.

مجمع الزّوائد: ج 8 ، ص 108 ، مسند فاطمه: ص 33 و 52.

41. نگرانی از وضع مردم در روز قیامت

قالَتْ (سلام الله علیها): یا أبَة، ذَکَرْتُ الْمَحْشَرَ وَوُقُوفَ النّاسِ عُراةً یَوْمَ الْقیامَةِ، وا سَوْأتاهُ یَوْمَئِذ مِنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ.

فرمود: اظهار داشت: اى پدر، من به یاد روز قیامت افتادم که مردم چگونه در پیشگاه خداوند با حالت برهنه خواهند ایستاد ـ و فریاد رسى ندارد، جز اعمال و علاقه نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) ـ.

کشف الغمّة: ج 2، ص 57، بحار الأنوار: ج 8 ، ص 53، ح 62.

42. شفاعت از گنهکاران امت

قالَتْ (سلام الله علیها): إذا حُشِرْتُ یَوْمَ الْقِیامَةِ، أشْفَعُ عُصاةَ أُمَّةِ النَّبىَّ

فرمود: هنگامى که در روز قیامت برانگیخته و محشور شوم، خطاکاران امّت پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)، را شفاعت مى نمایم.

إحقاق الحقّ: ج 19، ص 129.

43. تلاوت قرآن و دعا برای میت

قالَتْ (سلام الله علیها): فَأکْثِرْ مِنْ تِلاوَةِ الْقُرآنِ، وَالدُّعاءِ، فَإنَّها ساعَةٌ یَحْتاجُ الْمَیِّتُ فیها إلى أُنْسِ الاْحْیاءِ.

فرمود: ضمن وصیتى به امام علىّ (علیه السلام) اظهار نمود: پس از آن که مرا دفن کردى، برایم قرآن را بسیار تلاوت نما، و برایم دعا کن، چون که میت در چنان موقعیتى بیش از هر چیز نیازمند به اُنس با زندگان مى باشد.

بحارالأنوار: ج 79، ص 27، ضمن ح 13.

44. زنان نباید مردان را به مشقت وادارند

قالَتْ (سلام الله علیها): یا أبَا الحَسَن، إنّى لأسْتَحى مِنْ إلهى أنْ أکَلِّفَ نَفْسَکَ ما لا تَقْدِرُ عَلَیْهِ. 

فرمود: خطاب به همسرش امیرالمؤمنین علىّ (علیه السلام) کرد و اظهار نمود: من از خداى خود شرم دارم که از تو چیزى را در خواست نمایم و تو توان تهیه آنرا نداشته باشى.

أمالى شیخ طوسى : ج 2، ص 228.

45. عاقبت قاتلان فرزندان پیامبر (ص)

قالَتْ (سلام الله علیها): خابَتْ أُمَّةٌ قَتَلَتْ إبْنَ بِنْتِ نَبِیِّها.

فرمود: رستگار و سعادتمند نخواهند شد آن گروهى که فرزند پیامبر خود را به قتل رسانند.

مدینة المعاجز: ج 3، ص 430.

46. ره آورد‌های اجتناب از گناهان کبیره

قالَتْ (سلام الله علیها): ... وَ النَّهْىَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزیهاً عَنِ الرِّجْسِ، وَاجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّعْنَةِ، وَ تَرْکَ السِّرْقَةِ ایجاباً لِلْعِّفَةِ.

فرمود: خداوند متعال منع و نهى از شرابخوارى را جهت پاکى جامعه از زشتى‌ها و جنایت‌ها؛ و دورى از تهمت‌ها و نسبت‌هاى ناروا را مانع از غضب و نفرین قرار داد؛ و دزدى نکردن، موجب پاکى جامعه و پاکدامنى افراد مى گردد.

ریاحین الشّریعة: ج 1، ص 312، فاطمة الزهراء (س? ص 360، خطبه معروف. احتجاج طبرسی ج1.

47. علل حرمت شرک

قالَتْ(علیها السلام): وَ حَرَّمَ - اللّه - الشِّرْکَ إخْلاصاً لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ، فَاتَّقُوا اللّه حَقَّ تُقاتِهِ، وَ لا تَمُوتُّنَ إلاّ وَ أنْتُمْ مُسْلِمُونَ، وَ أطیعُوا اللّه فیما أمَرَکُمْ بِهِ، وَ نَهاکُمْ عَنْهُ، فَاِنّهُ، إنَّما یَخْشَى اللّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءِ.

فرمود: خداوند سبحان شرک را (در امور مختلف) حرام گرداند تا آن که همگان تن به ربوبیت او در دهند و به سعادت نائل آیند؛ پس آن طورى که شایسته است باید تقواى الهى داشته باشید و کارى کنید تا با اعتقاد به دین اسلام از دنیا بروید. بنابر این باید اطاعت و پیروى کنید از خداوند متعال در آنچه شما را به آن دستور داده یا از آن نهى کرده است، زیرا که تنها علماء و دانشمندان (اهل معرفت) از خداى سبحان خوف و وحشت خواهند داشت.

ریاحین الشّریعة: ج 1، ص 312، فاطمة الزهراء (س? ص 360، خطبه معروف. احتجاج طبرسی ج1.

48. ره آوردهای فرمانبرداری از عترت نبی (ص)

قالَتْ (سلام الله علیها): أمّا وَاللّهِ، لَوْ تَرَکُوا الْحَقَّ عَلى أهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبیّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِى اللّهِ اثْنانِ، وَ لَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَف، وَ خَلْفٌ بَعْدَ خَلَف، حَتّى یَقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ(علیه السلام).

فرمود: به خدا سوگند، اگر حقّ ـ یعنى خلافت و امامت ـ را به اهلش سپرده بودند؛ و از عترت و اهل بیت پیامبر صلوات اللّه علیهم پیروى و متابعت کرده بودند حتّى دو نفر هم با یکدیگر درباره خدا ـ و دین ـ اختلاف نمى کردند. و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یکى پس از دیگرى منتقل مى گردید و در نهایت تحویل قائم آل محمّد ( عجّل اللّه فرجه الشّریف ، و صلوات اللّه علیهم اجمعین) مى گردید که او نهمین فرزند از حسین (علیه السلام) مى باشد.

الإمامة والتبصرة: ص 1، بحارالأنوار: ج 36، ص 352، ح 224.

49. آداب دوازده‌گانه سفره

قالَتْ (سلام الله علیها): فی المائدة اثنتا عشرة خصلة یجب علی کل مسلم ان یعرفھا اربع فیھا فرض؛ و اربع فیھا سُنَّة و اربع فیھا تأدیب: فامّا الفرض فالمعرفة و الرضا والتسمیة و الشکر؛ و اما السنة فالوضو ء قبل الطعام و الجلوس علی الجانب الایسر و الاکل بثلاث اصابع و لعق الاصابع؛ فامّا التأدیب فاکل بما یلیک و تصغیر اللقمہ و المضغ الشدید وقلة النظر فی وجوہ الناس.

فرمود: ا?داب سفره دوازده چیز است که واجب است هر مسلمانی آن را بداند. چهار چیز آن واجب است؛ چهار چیز مستحب است و چهار چیز نشانه مراعات ادب است: اما واجبات سفره عبارتند از: معرفت خدا، رضای الهی، شکر پروردگار و قرائت بسم الله الرحمن الرحیم قبل از شروع غذا? مستحبات سفره عبارتند از وضوء قبل از غذا، نشستن بر طرف چپ (و گذاشتن سنگینی بدن بر سمت چپ)، لقمه با سه انگشت برداشتن و لیسیدن انگشتان، و اما چهار چیزی که رعایت ادب مقتضی آن است عبارتند از: آنچه در برابرت گذاشته شود بخور، لقمه‌های کوچک بردار، غذا را خوب بجو و به چهره دیگران (هم سفره‌ها) کمتر نگاه کن (و به آنها خیره نشو).

 



نوشته شده در یکشنبه 92 دی 8ساعت ساعت 11:22 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin