فرهنگی ،مذهبی
9 انعام 74 10 انعام 75 11 انعام 77 12 انعام 79 13 انعام 80 14 انعام 81 15 انعام 82 16 انعام 83 17 یونس 3 18 رعد 2 19 رعد 3 20 رعد 4 21 اسراء 42 22 مؤمنون 22 23 مؤمنون 34 24 مؤمنون 52 25 مؤمنون 80 26 مؤمنون 81 27 مؤمنون 82 28 مؤمنون 83 29 مؤمنون 84 30 مؤمنون 85 31 مؤمنون 86 32 مؤمنون 87 33 مؤمنون 88 34 مؤمنون 89 35 مؤمنون 90 36 مؤمنون 117 37 فرقان 2 38 فرقان 55 39 شعراء 23 40 شعراء 24 41 شعراء 213 42 قصص 68 43 فاطر 13 44 صافات 4 45 زمر 4 46 غافر 45 47 شوری 6 48 زخرف 84 49 دخان 8 50 ذاریات 51 51 تغابن 13 52 جن 20 53 اخلاص 1 حجت الاسلام علی اکبر محمودی :23/2/93 عاشق کرب وبلایم یا حسین درد عشقَ مبتلایم یا حسین من مریض عشم ای حاذق طبیب نسخه یاز درد آشنایم یا حسین دیلده آدون ازبریم دور صبح وشام طالب لطف عطایم یا حسین سیدی لطف ایله ور بیر پای منه درگهینده بیر گدایم یا حسین بیر ده مولا قبریوین ایلیم طواف اُ گوزل قبره فدایم یا حسین بیرده مولا جان ورن وقتیم ده گل بیکسم بی عقربایم یا حسین مرد بودن تقدیر خلقت است و مرد ماندن تدبیر حکمت ؛ میلاد فخر اسلام ،سرور اوصیاء، امیرالمؤ منین حضرت علی (ع) مبارکباد. با مردم آنچنان معاشرت کنید که اگر بمیرید بر مرگ شما اشک ریزند. او سزاوار آن است که هیچ گاه حادثه ی نا خوشایندی بر او وارد نشود. گفته شد : ای امیر مومنان! آنها کدامند؟ فرمود : شتابزدگی لجاجت [و پافشاری بناحق] عجب و غرور سستی و تنبلی.
منبع : تحفالعقول 222 پس هر کس حقوق مردم را ادا نماید به ادای حقوق الهی می انجامد. منبع : شرح غرر الحکم 3/370 و امتها را به هلاکت می کشاند. منبع : شرح غرر الحکم 2/36 مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید 20/337 وشما را به سپاس گفتن خود وادار فرموده؛ وذکر خودرا برزبانهایتان واجب داشته وبه پرهیزگاری تان سفارش کرده وآن را نهایت خشنودی خود وخواستش از بندگان قرار داده پس بترسید از خدایی که بر کارهای شما بیناست وبر شما چیره وتواناست ودر آنچه کنید قدرت او پیداست. اگر چیزی را پوشاندید آن را می داند واگر آشکار کردید ثبت می گرداند وبدین کار فرشتگانی گمارده است نگاهبان وارجمند که حقی را نانوشته نگذارند وچیزی را بیجا ثبت نکنند. منبع: نهج البلاغه? الخطبه 183 منبع: شرح غرر الحکم6 ⁄472 وچشمه سار دانش منبع: نهج البلاغه? الخطبه 198 وچراغی که افروختگی اش کاهش نپذیرد ودریایی که ژرفای آن کس نداند وراهی که پیمودنش رهرو را به گمراهی نکشاند وپرتوی که فروغ آن تیرگی نگیرد وفرقایی که نور برهانش خاموش نشود وتبیانی که ارکانش ویرانی نپذیرد وبهبودی که در آن بیم بیماری نباشد وارجمندیی که یارانش راشکست وناپایداری نباشد وحقی که یاورانش را زیان وخواری نباشد. منبع:نهج البلاغه? خطبه 198 مبارزه کنید تا مهار آنها را در اختیار بگیرید. منبع:شرح غرر الحکم 4⁄385 علم خویش را به علوم فرهیختگان پیوند دهد. منبع:شرح غرر الحکیم4⁄408 می خواهد بدو بدهی وحال آنکه همینها موجب نابودی نفس می گردند. منبع:غرر الحکم⁄176 وخوش اخلاق ومیانه رو وبا انصاف است دوست می دارد. منبع: البحار78 ⁄ 6 در خانه کعبه امام علی بن ابی طالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف در سیزده رجب سال سی ام عام الفیل، یعنی 23 سال پیش از هجرت نبوی در درون کعبه معظمه دیده به جهان گشود. مرحوم شیخ عباس قمی، کیفیت ولادت آن حضرت را چنین بیان کرد: آن چه به سندهای بسیار وارد شده، آن است که روزی عباس بن عبدالمطلب، با یزید بن قعنب و با گروهی از بنی هاشم و جماعتی از قبیله بنی العزی در برابر خانه کعبه نشسته بودند، ناگاه فاطمه بنت اسد به مسجد در آمد و به حضرت امیرالمؤمنین(ع)، نه ماه آبستن بود و او را درد زائیدن گرفته بود. پس در برابر خانه کعبه ایستاد و نظر به جانب آسمان افکند و گفت: پروردگارا! من ایمان آورده ام به تو و به هر پیامبر و رسولی که فرستاده ای و به هر کتابی که نازل گردانیده ای و تصدیق کرده ام به گفته های جدم ابراهیم خلیل(ع) که خانه کعبه بنا کرده او است، پس سئوال می کنم از تو، به حق این خانه و به حق آن کسی که این خانه را بنا کرده است و به حق این فرزندی که در شکم من است و با من سخن می گوید و به سخن گفتن خود مونس من گردیده است و یقین دارم که او یکی از آیات جلال و عظمت تو است، که آسان کنی بر من ولادت او را. عباس و یزید بن قعنب گفتند که چون فاطمه از این دعا فارغ شد دیدیم که دیوار عقب خانه،شکافته شد. فاطمه از آن رخنه داخل شد و از دیده های ما پنهان گردید، پس شکاف دیوار به اذن خدا به هم پیوست و ما چون خواستیم در خانه را بگشاییم چندان که سعی کردیم، در گشوده نشد. دانستیم که این امر از جانب خدا واقع شده و فاطمه سه روز در اندرون کعبه ماند. اهل مکه در کوچه ها و بازارها این قضیه را نقل می کردند و زن ها این حکایت را یاد می کردند و تعجب می نمودند. تا روز چهارم رسید، پس همان موضع از دیوار کعبه که شکافته شده بود، دیگر باره شکافته شد، فاطمه بنت اسد بیرون آمد و فرزند خود اسدالله الغالب علی بن ابی طالب(ع) را در دست خویش داشت و می گفت: ای گروه مردم! به درستی که حق تعالی برگزید مرا از میان خلق خود و فضیلت داد مرا بر زنان برگزیده که پیش از من بوده اند. زیرا که من فرزندی آورده ام در میان خانه برگزیده او و سه روز در آن خانه محترم ماندم و از میوه ها و طعام های بهشت تناول کردم و چون خواستم که بیرون آیم، در هنگامی که فرزندبرگزیده من بر روی دست من بود، هاتفی از غیب مرا ندا کرد که: ای فاطمه! این فرزندبزرگوار را "علی" نام کن، به درستیکه منم خداوند علی أعلی و او را آفریده ام از قدرت و عزت و جلال خود و بهره کامل از عدالت خویش به او بخشیدم و نام او را از نام مقدس خود اشتقاق نموده ام و او اول کسی است که اذان خواهد گفت بر روی خانه من و بت ها را خواهد شکست و آن ها را از بالای کعبه به زیر خواهد انداخت و مرا به عظمت و مجد و بزرگواری و یگانگی یاد خواهد کرد و اوست امام و پیشوا بعد از حبیب من و برگزیده از جمیع خلق من محمد(ص) که رسول من است و او وصی او خواهد بود. خوشا حال کسی که او را دوست دارد و یاری کند او را و وای بر حال کسی که فرمان او نبرد و یاری او نکند و انکار حق او نماید. با تشکر سخنان گهر بار حضرت علی (علیه السلام) : . قالَ امام علیٌّ ( ع) : منبع : غرر الحکم،ج 2 / فصل 86 (لا)-حدیث324 . منبع : غرر الحکم- ج 2 / فصل 55 -حدیث15. گناه خویش بیمناک باشد. منبع : غرر الحکم-ج 2 / فصل 46 (طوبی)-حدیث3. هر کس خودستایی نماید پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. منبع : غرر الحکم-ج 2 / فصل77 -حدیث9-1448. منبع : غرر الحکم- ج 1/فصل32 -حدیث38.
By Ashoora.ir & Night Skin