فرهنگی ،مذهبی
منبع : غرر الحکم ج 1/فصل1حدیث 1738. به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص نکرده است. منبع : نهج البلاغه فیض الاسلام ص884 نامه 26. منبع : نهج البلاغه فیض الاسلام-ص1106 -کلمات قصار- شماره39. شوخی باشدیا جدّی مطلقاً ترک کند. منبع : اصول کافی-ج2/ص340 - حدیث 11. و میان دوستان جدائی می افکنند وبرای افراد پاکدا من عیب جوئی می کنند. منبع : اصول کافی-ج2/ص 369 -حدیث3. به برادران دینی بیمار [و مکدّر] می کند وبذر نفاق،بر این دو پرورش می دهد. منبع : اصول کافی-ج2/ص 300 -حدیث1. در حالی که نابینای عیوب خود است. منبع : غررالحکم ج1 /فصل41 (شرّ) حدیث67. و دوری از گناه [انسان ]را بزرگ می سازد. منبع : غررالحکم ج1 /فصل 5(ایاک)حدیث نگر آنکه حجت ودلیلی برای تو پیدا شود که راه توجیه را بر تو ببندد. منبع : اصول کافی-ج2/ص362 -حدیث3. متابعت از هوای نفس و آرزو های دور و دراز . پیروی از هوای نفس? انسان را از مسیر حقّ باز می دارد وآرزوی دور ودراز آخرت را از یاد می برد. منبع : نهج البلاغه فیض الاسلام-ص 127 - خطبه42. پس او مرده ای است در میان زندگان. منبع : وسائل الشیعه-جلد11. منبع : سفینه البحرجلد2. منبع : غررالحکم منبع : غررالحکم(ص220) از هزارضربه شمشیر بر من آسانتر از مرگ در بستر است. منبع : بحارالانوار(ج97حدیث44) فهرست غررالحکم(ص214) منبع : بحار الانوار (ج81ص149) باعلم معرفت خداوند و توحید او حاصل می شود، به وسیله ی علم صله ی رحم و حلال از حرام شناخته می شود و علم پیشوای عقل تابع آن است و سعادتمندان بدان الهام می یابند و تیره بختان محروم می شوند. منبع : البحار 1/166 و مژده دهنده به بهشت و ترساننده از عقوبت. از دنیا برون رفت و ار نعمت آن سیره نخورد؛ به آخرت در شد و گناهی با خود نبرد؛ سنگی بر سنگی ننهاد تا جهان را ترک گفت و دعوت پروردگارش را پذیرفت. پس چه بزرگ است منتی که خدا بر ما نهاده. و چنین نعمتی به ما داده پیشوایی که باید او را پیروی کنیم و پیشروی که پا بر جای پای او نهیم. منبع : نهج البلاغه الخطبه 160 در مدینه نام او باند گردید و دعوتش به همه جا کشید. [خداوند] او را فرستاد با حجتی بسنده- که قرآن است- و موعظتی که درمان است- و دعوتی که جبران کننده ی زیان. بدو حکم های نا دانسته را آشکار کرد و بدعتها را که در آن راه یافته بود کوفت و به کنار کرد و حکم های گونه گون را پدیدار. پس هرکه جز اسلام دینی را پیروی کند به یقین بدبخت است و پیوند او با خدا بریده و به سر در افتادن او سخت. پایان کارش اندوهی است دراز و عذابی دشوار و جانگدار. منبع : نهج البلاغه الخطبه 161 پس اسلام نزد خدا استوار پایه است و افراشته بنیان برهانش روشن است و روشنی اش تابان قدرتش ارجمند است و نشانه هایش بلند و در افتادن با آن ناممکن- و مایه ی ریشخند- پس آن را بزرگ بشمارید و پیروی اش کنید و حق را آن را بگذارید و در جایی که شایسته آن است فرودش آورید. منبع : نهج البلاغه الخطبه 198 خداوند حکومتش را زایل سازد و در هلاکت و نابودی وی تعجیل کند. منبع : شرح غررالحکم 5/358 که چیزی چون ریختن خون بناحق آدمی را به کیفر نرساند و گناه را بزرگ نگرداند و نعمت را نبرد و رشته ی عمر را نبرد. منبع : نهج البلاغه الکتاب 53 ناشناس نبود من همچون تشنه ای بودم که به آب رسیده و جوینده ای که به مقصود نایل شده .((و آنچه نزد خداست نیکوکاران را بهتر است.)) منبع : نهج البلاغه الکتاب 23 و عبد مناف هرگز بتی را نپرستیدند... آنها بر آیین ابراهیم و با تمسک بدان به جانب کعبه نماز می گزاردند. منبع : البحار 15/144 هر چند تو را بدانچه خواهانی رساند، چه آنچه را از خود بر سر اینکار می نهی هرگز به تو برنگرداند. بنده ی دیگری مباش حالی که خدایت آزاد آفریده. منبع : نهج البلاغه الکتاب 31 مردم را دژ های استواراند و والیان را زیور. دین به آنان ارجمند است و راهها بی گزند و کار مردم جز به سپاهیان بر پا نگردد. منبع : نهج البلاغه الکتاب 53 و عقل شمشیری برنده پس کمبود های اخلاقی خود را بردباری بپوشان و هوای نفس خود را با شمشیر عقل بکش. منبع : نهجالبلاغه الحکمه 424 شنیدم علیّ بن ابی طالب مردی را دید که ((بسم الله الرحمن الرحیم)) می نویسد فرمود : آن را زیبا بنویس، چرا که مردی به خاطر زیبا نوشتن آن آمرزیده شده است. منبع : کنزالعمال 10/311 .وهیچ چیز چون بنیاد ستم نهادن نعمت خدا را دگرگون ندارد وکیفر او را نزدیک نیارد که خدا شنوای دعای ستمدیدگان است ودر کمین ستمکاران. منبع: نهج البلاغه الکتاب53 منبع : شرح غرر الحکم 4/179 دلهای فقیهان و مقصد راه های پارسایان و دارویی که پس از آن بیماری نیست و ریسمانی که گرفتنگاه آن استوار است و پناهگاهی که قله ی آن پناهنده را نگاهدار است و ارجمندی هر که با او دوستی بندد. منبع : نهج البلاغه الخطبه 198 زمین بیرون می آید- از حبوبات و میوه ها و مانند آن- معاش زندگانی مردم را تامین گردد. منبع : المستدرک 2/426 می یابد و در راه تربیت و اصلاح آن کوشش خود را به کار می گیرد. منبع : المستردک 2/310 و خیرخواهی تا حد توان و همکاری در جهت بر پایی حق در میان آنان است. منبع : نهج البلاغه الخطبه 216 به حق و درستی عمل نمایید و میان خود و مردم انصاف داشته باشید. منبع : شرح غرر الحکم 3/300 بردارد ستمی را نابود کند و عدالت را بر پا دارد. منبع : شرح غررالحکم 4/45 حدود [الهی] است. منبع : شرح غررالحکم 4/374 در هر روز شوهری می گیرد و هر شب اهلی را یه قتل می رساند و در هر ساعت جماعتی را پراکنده می کند. منبع : البحار 77/374 آنان را فریفته ی آرزوها ساخت و راه را برای نافرمانی شان بپرداخت به پیروز کردنشان وعده کرد آنگاه به آتششان در آورد. منبع : نهج البلاغه الحکمه 323 زبان و گفتار جهاد کنید و اگر قدرت وتوان نداشتید پس با دلهایتان جهاد کنید. منبع : البحار 100/49 که دنیا به زودی از دستتان رود آن سان که از دست پیشینیان شما برفت. پس در دنیا تلاش خویش را در راه توشه گرافتن از عمر کوتاه آن برای عمر دراز آخرت قرار دهید که دنیا سرای عمل است وآخرت سرای بقا و سزا. منبع : مجموعه ورام 2/149 حتی از سرزمینها وچهارپایان خدا را فرمان برید واو را نافرمانی مکنید. اگر خیری دیدید آن را دریابید واگر شرّی دیدید روی از آن بتابید. منبع: نهج البلاغه الخطبه 167 غرایب آن به پایان نرسد ؛وتاریکیها جز بدان زدوده نشود. منبع: نهج البلاغه? الخطبه 18 من بر اعمال وگفتار تو شاهد هستم سعی کن سخن خوب و مفید بگویی. کار خوب ونیک انجام دهی من در روز قیامت شاهد اعمال وگفتار تو خواهم بود وبدان امروز که پایان یابد دیگر مرا نخواهی دید. منبع: الکافی -2 ⁄523 شودزیرا در دنیا برای امتحان آمده اید وخلقت شما برای غیر [ یعنی بهشت] بوده است. منبع:البحار78 ⁄67 بنگرد که در هنگام رو به رو شدن با گناهان منزلت خداوند نزد او چگونه است ،منزلت وی در پیشگاه خداوند تبارک وتعالی نیز چنین است. منبع:الخصال617 منبع:شرح غرر الحکم4 ⁄403 از خاندانهای صالح وپیشگام در اسلام می باشند ؛زیرا اخلاق آنان گرامی تر است وآبروشان محفوظ وطمعشان کمتر وعاقبت نگری شان فزون تر. پس روزی اینان را فراخ دار! که فراخی روزی نیروشان دهد تادر پی اصلاح خود برایندو بی نیازی شان بَود تا دست به مالی که در اختیار دارند نگشایند. منبع:نهج البلاغه الکتاب53 نیرومندش بینی و پایدار نرمخوی هشیار ودر ایمان استوار ودر طلب دانش حریص وبا داشتن علم بردبار ودر توانگری میانه روش بینی ودر عبادت فروتن وبه درویشی نکو حالی نمودن ودر سختی شکیبایی کردن وجستجو کردن آنچه رواست وشادمان بودن به رفتن راه راست .ودوری گزیدن از طمع -که خوارکننده انسانهاست . منبع: نهج البلاغه الخطبه193 را فراوان نشمارند .پس آنان خود را متهم شمارند واز کرده های خویش بیم دارند .اگر یکی از ایشان را بستایند از آنچه - درباره او- گویند بترسد وگوید(( من خود را بهتر از دیگران می شناسم وخدای من مرا بهتر از خودم می شناسد .بار خدایا !مرا مگیر بدانچه بر زبان می آرند وبهتر از آنم کن که می پندارند وبر من ببخشای آن را که نمی دانند.)) منبع:نهج البلاغه الخطبه193 دارد وی را در بهترین حالت ببیند آراسته ومرتب می کند برای رفتن نزد برادر مسلمانش نیز خود را بیاراید. منبع: البحار79 ⁄ 289 وبدترین دانش آن است که آخرت خویش را با آن تباه گردانی. منبع:شرح غرر الحکم3 ⁄ 434 [با : همه ی سال] روزه گرفتن؛ و ما دو پنجشنبه [اول و آخر ماه] و چهارشنبه میان آن دو را روزه می گیریم چرا که خداوند دوزخ را در روز چهارشنبه آفرید. پس از آن به خداوند بزرگ پناه برید. منبع : تحف العقول 113 نزیسته ام اما در کارهایشان نگریسته ام و در سرگذشتهاشان اندیشیده و در آنچه از آنان مانده رفته و دیده ام تا چون یکی از ایشان گردیده ام بلکه با آگاهی که از کارهاشان به دست آورده ام گویی چنان است که با نخستین تا پسینشان به سر برده ام. منبع : نهج البلاغه الکتاب 31 منبع : شرح غررالحکم 4/223 و از خلق و خوی های پست دوری کنید که این خصلتها انسان شریف را پست می گردانند و بزرگی و ارجمندی را از بین می برند. منبع : البحار 78/53 به خاطر ترس از کیفر و رغبت به ثواب و اجر[ الهی] و روزه ی نفس نگهداشتن حواس پنج گانه است از دیگر گناهان و تهی شدن دل از همه ی اسباب شر و بدی. منبع : شرح غررالحکم 4/223 دوری کردن از کارهای حرام طلب حلال وفراهم آوردن آسایش و رفاه برای خانواده. منبع : البحار 71/394 و اگر بی تابی کنی باز هم مقدّرات خداوند بر تو جاری می شود ولی گناهکار خواهی بود. منبع : البحار 68/92 زیرا جانها نیز همانند بدنها خسته می شوند. منبع : الکافی 1/48 بی نیاز می کند. خداوند عزّوجلّ پیشه ور درستکار را دوست دارد. منبع : وسائل الشیعه 12/4 مبادا چیزی از کارهای دنیا شما را از گزاردن بهنگام نماز باز دارد؛ چه خداوند عزّوجلّ مردمانی را نکوهیده فرموده است : ((آنان که از نمازهایشان غافلند)) یعنی به اوقات نماز بها نمی دهند. منبع : الخصال 2/621 کیفر دادن را به تاخیر اندارد و به محض فراهم شدن فرصت ممکن برای جبران کردن احسان بشتابد. مبع : شرح غررالحکم نافرمانی کرده است.با صدقه دادن روزی را فرود آورید. موجهای بلا را پیش از در رسیدن بلا با دعا از خود بگردانید. منبع : الخصال 2/621 منبع : شرح غررالحکم 2/104 چیزهایی است که در بزرگسالی مورد نیازشان باشد [ تا از آموخته های دوران جوانی بهره گیرند]. منبع : البحار 71/94 و گذشت ایام اسرار نهفته ای را بر تو آشکار می سازد. منبع : تحف العقول 97 و در خواب فرو رفت. وقت نماز عصر رسید و من دلم نیامد پیامبر را بیدار کنم تا اینکه وقت [فضیلت] نماز گذشت و در این هنگام پیامبر خدا (ص) بیدار شد فرمود :ای علی نماز خوانده ای عرض کردم خیر. فرمود : چرا؟ عرض کردم: دوست نداشتم شما را اذیت کنم . علی (ع) فرمود : پس رسول خدا برخاست و رو به قبله ایستاد و دو دست خود را رو به آسمان برداشت و گفت : بارخدایا! خورشید را به زمان قبلی اش برگردان تا علی نماز خواند. پس خورشید به وقت [فضیلت] نماز برگشت و من نماز عصر را خواندم و آنگاه خورشید چون ستاره غروب کرد. منبع : الکافی4/562 ? البحار 41/183 والغدیر 3/126-141 به خاطر ترس از کیفر و رغبت به ثواب و اجر[ الهی]? و روزه ی نفس? نگهداشتن حواس پنج گانه است از دیگر گناهان? و تهی شدن دل از همه ی اسباب شر و بدی. منبع : شرح غررالحکم 4/223 طلب حلال ?وفراهم آوردن آسایش و رفاه برای خانواده. منبع : البحار 71/394 بود. و اگر بی تابی? کنی باز هم مقدّرات خداوند بر تو جاری می شود? ولی گناهکار خواهی بود. منبع : البحار 68/92 : زیرا جانها نیز همانند بدنها خسته می شوند. منبع : الکافی 1/48 بی نیاز می کند. خداوند عزّوجلّ پیشه ور درستکار را دوست دارد. منبع : وسائل الشیعه 12/4 مبادا چیزی از کارهای دنیا شما را از گزاردن بهنگام نماز باز دارد؛ چه? خداوند عزّوجلّ مردمانی را نکوهیده? فرموده است : ((آنان که از نمازهایشان غافلند)) یعنی به اوقات نماز بها نمی دهند. منبع : الخصال 2/621 را به تا?خیر اندارد? و به محض فراهم شدن فرصت ممکن برای جبران کردن احسان? بشتابد. مبع : شرح غررالحکم نافرمانی کرده است.با صدقه دادن روزی را فرود آورید. موجهای بلا را? پیش از در رسیدن بلا? با دعا از خود بگردانید. منبع : الخصال 2/621 منبع : شرح غررالحکم 2/104 است که در بزرگسالی مورد نیازشان باشد [ تا از آموخته های دوران جوانی بهره گیرند]. منبع : البحار 71/94 و گذشت ایام اسرار نهفته ای را بر تو آشکار می سازد. منبع : تحف العقول 97 و در خواب فرو رفت. وقت نماز عصر رسید و من دلم نیامد پیامبر را بیدار کنم تا اینکه وقت [فضیلت] نماز گذشت و در این هنگام پیامبر خدا (ص) بیدار شد فرمود :ای علی نماز خوانده ای ؟ عرض کردم خیر. فرمود : چرا؟ عرض کردم: دوست نداشتم شما را اذیت کنم . علی (ع) فرمود : پس رسول خدا برخاست و رو به قبله ایستاد و دو دست خود را رو به آسمان برداشت و گفت : بارخدایا! خورشید را به زمان قبلی اش برگردان تا علی نماز خواند. پس خورشید به وقت [فضیلت] نماز برگشت و من نماز عصر را خواندم و آنگاه خورشید چون ستاره غروب کرد. و مشهد شهیدان است. شهیدانى که نه شهداى گذشته و نه شهداى آینده به پاى آنها نمىرسند. منبع : تهذیب، ج 6، ص73 / بحارالانوار، ج 98، ص 116. اى خاک! در روز قیامت قومى از تو به پا خیزند که بدون حساب و بىدرنگ به بهشت روند. منبع : شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 4، ص 169. زیرا مردم سو?ال نمی کنند که در چه مدت کار را انجام داد? بلکه از خوبی و کیفیت کار سو?ال می کنند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ا?بی الحدید 20/267 سپس به راهی روشن قدم نهد? ازفروغلتیدن در پرتگاهها وگم شدن در کوره راهها دوری گزیند. منبع : نهج البلاغه? الخطبه153 نمی آورند? واین کار بر والیان گرانبار است وگزراندن حق همه جا دشوار? وبوَدکه خدا آن راسبک گرداند برمردمی که طالب فرجام [خوب]هستند. منبع : نهج البلاغه?الکتاب53 بازی کند. به انجام کار نیک مبادرت ورزید پیش از آنکه کار دیگری برایتان پیش آید وشما را از آن باز دارد. منبع:الخلاص? 2⁄620 باشد? همانند عالم است وعالمی که بیراهه رود ?همچون جاهلی است که به قصد خطاگرفتن می پرسد. منبع : نهج البلاغه?الحکمه320 اخلاق ومیانه رو وبا انصاف است دوست می دارد . منبع : البحار78⁄6 منبع : شرح غرر الحکم 2⁄80 منبع: شرح غرر الحکم5⁄233 منبع: شرح غرر الحکم4⁄294 منبع: شرح غرر الحکم4⁄592 میانه روی پیشه کند? در برابر پیشامد های سختی که به او روی ِ آورد شکیبا باشد و[سخن]تلخی که از سوی برادرانش به او می رسدگوارا یابد. منبع:تحف العقول223 از برکات آن بجا وامید آمرزش الهی در آن?پسندیده است.پس خدای بزرگ را بسیار یادکنید واز او آمرزش طلبید وتوبه کنید که او توبه پذیر مهربان است. منبع:من لا یحضره الفقیه1⁄250 به جهان فانی وشوق به بهشت جاودان فراخواند. منبع: شرح غرر الحکم3⁄94 منبع: شرح غرر الحکم4⁄49و357 خویشتن رحم کنید?شما-توان-خود را برمصیبتهای این جهان آزمودید ?آیاندیدید ازخاری که بریکی از شما خَلَد ?چگونه زاری کند؛ ویا به سردرافتادن ?که خون آلودش گرداند ؛ویاریگ تفته که اورا بسوزاند؟تا چه رسد که میان دو طبقه از آتش بُوَد سوزان ?همخوانه اوسنگ ?وهمنشین ِ شیطان؟ منبع: نهج البلاغه? الخطبه183 آنان بستیزید ?پیش از آنکه برشما حمله برند .زیرا به خدا سوگند بامردمی در میان خانه شان نجنگیدند? جزآنکه جامه خواری برآنان پوشیدند .اما هر یک از شما کار رابه دیگری حوالت داد واز یاری یکدیگر بازایستادید؛ تا آنکه ازهرسوبر شما تاخت وشهرها را یکی پس ازدیگری ازدستتان برون کردند. منبع: نهج البلاغه? الخطبه27 نداده است که آزمایشتان نکند .آن گوینده بزرگوار (خداوند)فرموده است : ((هر آینه در این داستان نشانه هایی است وما تنها آزمایندگانی بودیم)) منبع:شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید7⁄110 منبع: شرح غرر الحکم6⁄30 زیرا آن که از جمعِ مسلمانان به یک سو شود ?بهره شیطان است ?چنان که گوسفند جدا افتاده از رَمه نصیبِ گرگ بیابان است. منبع: نهج البلاغه? الخطبه127 جز آنکه خداوند برایشان وضعی پیش آورد که زیانش از سودش بیشتر باشد. منبع: نهج البلاغه?الحکمه106 توبه بر چهار پایه استوار است : پشیمانی در دل? آمرزش خواهی به زبان? عمل کردن با اعضای بدن و تصمیم بر بازنگشتن [به گناه] منبع : البحار 87/81 منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید 20/327 در شهر های رَسّ بودند؟ پیامبران را کشتند? وسنت فرستادگان خدا را می راندند. و راه و رسم جباران را زنده کردند. کجایند آنان که با سپاهیان به راه افتادند و هزاران تن را شکست دادند. سپاه ها را به راه انداختند? و شهرها ساختند؟! منبع : نهج البلاغه الخطبه 182 زکات بدن ها? و بخشودن زکات پیروزی? و هر آنچه زکاتش داده شود از نابودی بیمه گردد. منبع : تحف العقول 381 خداوند عزّوجلّ از بنده کثیفی که هر کس در کنارش ینشینید مشمئز می شود نفرت دارد. منبع : الخصال 2/620 و بخل ورزی ناپسندی دارند؛ و برای سود بیشتر کالا را احتکار می کنند? و آن را به هر بها که خواهند می فروشند? و این سودجویی و گرانفروشی برای توده ی مردم زیانبار و برای حکمرانان عیب و ننگ است. پس? از احتکار جلوگیری کن؛ زیرا رسول خدا (ص) از آن منع فرموده است. منبع : نهج البلاغه الکتاب 53 منبع : نهج البلاغه، (فیض الاسلام)، ص1283. یکی «جوانی» و دیگری «تندرستی و عافیت». منبع : آمدی، عبد الواحد، غرر الحکم و دررالکلم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1369، ص 449. هر بذری که در آن افشانده شود، می پذیرد و در خود می پرورد. منبع : فیض الاسلام، نهج البلاغه، ص 903. پست جوانی و شهوات در پیش او خوار و ذلیل است. منبع : همان، دشتی، حکمت 449. ارزش دانشمند ودانش کاش میدانستم کسیکه از علم بی نصیب مانده چه چیز بدست آورده است. و آنکس که از علم بهره مند شده چه چیز بدست نیاورده است. منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 ، ص289، کلمه ی 299 گرانقدر است ، اگر چه خاندان بزرگی منتسب نباشد ، اگر چه فقیر بی بضاعت باشد ، و اگرچه جوان باشد. منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 ، ص 332،کلمه ی 814 را بر اندیشه خود بیفزاید و دانش خویش را بعلم دانشمندان پیوند دهد. منبع : غررالحکم ،ص384 را بنفس خویش افزون میکند و برای نیل بسعادت و صلاح سعی و کوشش خود را بکار میاندازد. منبع : مستدرک 2،ص310 رستگار کسی است که علم وعملش ،دوستی و دشمنیش ،گرفتن و رها کردنش ، سخن گفتن و سکوتش ،رفتار و گفتارش تنها بر اساس رضای الهی استوار باشد و بر خلاف امر پروردگار قدمی برندارد. منبع : تحف العقول ،ص91 عقل و علم طبیعی بشر است با علم آموزی و تجربه اندوزی افزایش می یابد. منبع : غررالحکم ،ص67 منبع : مستدرک 2،ص287 منبع : غررالحکم ،ص546 منبع : فهرست غرر،ص269 منبع : غررالحکم ،ص444 غرور علم از مستی علم ودانش ، از مستی تمجید و تملّق ، از مستی جوانی مصون نگاه دارد . زیرا هر یک از این مستی ها مسموم و پلیدی دارد که عقل را زائل می کند و آدمی را خفیف و بی شخصیّت مینماید. منبع : غررالحکم،ص862 تجربه و علم کسی که بصیرت و بینائی پیدا کرد می فهمد ، و آنکس گه فهمید عالم میشود. منبع : سفینه ((عبر))ص146 منبع : غررالحکم، ص35 منبع : بحار 1،ص43 تعلیم و تعلّم را با ادب آموزی و تربیت محافظت نمائید و سرمایه ی گرانبها ی دین خویشتن را با نیروی علم و دانش از دستبرد ناپاکان و خطرات گوناگون بر کنار نگاه دارید. منبع : تاریخ یعقوبی ،ص152 خود بیفزاید و دانش علماء را بر دانش خویش اضافه نماید. منبع : غررالحکم ،ص384 دانش خود را استوار ساخته و بفهم مطالبی که نمی فهمد نائل میگردد. منبع : فهرست غرر، ص 316 طالبان علم منبع : تحف العقول ص207 سواد آموزی منبع : بحار، جلد 1 ،ص57 منبع : نهج البلاغه فیض ص 1113 نمیدانم. اولیاء اسلام در مواردی بسیاری مردم را از حیاء احمقانه و حجالت کشیدن های بی مورد بر حذر داشته اند. منبع : : نهج البلاغه فیض ص 1113 تغذیه جان چه طعامی می خورند ولی در تغذیه ی روانی خود همت ندارند که چراغ عقل را با شعله ی علم روشن کنند تا از غذای آلوده مصون بمانند و دچار عوارض نادانی و گناه در عقاید و اعمال خود نشوند. منبع : سفینه (طعم) ص84 اجتماع و تحصیل علم منبع : شرح بن ابی الحدید 20، کلمه ی 98 ، ص 267 منبع : غررالحکم ، ص 697 نمی تواند بر همه ی آنها واقف گردد پس از هر علمی بهتر و شایسته ترش را فرا گیرید. منبع : فهرست غررالحکم، ص 265 که در بزرگسالی مورد نیاز باشد و بتوانند در زندگی اجتماعی از آموخته های دوران نو جوانی خود استفاده نمایند. منبع : : شرح بن ابی الحدید 20، کلمه ی 817
دل جوان نوخاسته مانند زمین آماده ایست که از هر سبزه و گیاه خالی است،
کسی که برای خود شخصیت قایل است و عزت و کرامت نفس دارد، تمایلات
By Ashoora.ir & Night Skin