سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

تقوا دارای مراتب و مراحلی است:


 مرحله اول تقوا ترک محرمات و عمل به واجبات است.حضرت امیرمومنان

 علی(علیه السلام) فرمودند: المتّقی مَنِ اتّقی الذُّنوب: با تقوا کسی است که از

 گناه پرهیز کند

وحضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: إعمِل بِفَرائِضِ اللهِ تَکُن

أتقی النّاس : به واجبات الهی عمل کن تا با تقواترین مردم باشی که این مرتبه

 اول که مرحله عمل می باشد

حضرت آیت الله مجتهدی(رحمه الله) می فرمودند: وقتی که ما در قم طلبه بودیم

 هر شب موقع خواب از رساله مراجع تقلید مسأله می خواندیم و با احکام فقهی

 و نظرات مراجع و دستورات اسلام آشنا می شدیم بعد می خوابیدیم اما الان

مردم یا توضیح المسائل در منزل ندارند یا اگر دارند حال مراجعه کردن ندارند

 و اگر به مشکلی و یا مسأله ای برخورد کردند از یکی از روحانیون می پرسند

 و چون همه روحانیون مجتهد نیستند لذا هرکدام از آن بزرگواران نظر مرجع

تقلید خودش را بیان می کند و کمتر روحانی یافت می شود که نظرات همه مراجع

 تقلید را بداند و در مسأله مورد نظر فتوای همان مرجع را بگوید و حتی بعضی

 پا فراتر گذاشته اند یعنی مرجع مشخص نکرده اند، یا می گویند باقی هستیم، اگر

 باقی بر تقلید از مرجع میت هستند باید به اجازه یکی از مراجع زنده فعلی باشد.


مرحله دوم تقوا به جا آوردن مستحبات و ترک مکروهات است.
حضرت آیت الله مجتهدی(رحمه الله) در این زمینه می فرمودند: علماء باید مستحبات

 را برای خود واجب بدانند و مکروهات را حرام. شما طلاب به مستحبات خیلی

اهمیت بدهید.
همچنین ایشان می فرمودند: استاد ما حاج شیخ علی اکبر برهان خیلی در مستحبات

و مکروهات دقیق بودند لذا ما جرأت نداشتیم نزد ایشان این موارد را رعایت نکنیم،

 استاد ما حتی نسبت به بعضی موارد هم مخالف بودند، مثل آجیل و تخمه و چای

 و غیره و ما نزد ایشان جرأت چای خوردن هم نداشتیم.


مطلبی که در مستحبات مهم است این است که حضرت علی(علیه السلام)

فرمودند: إذا أضَرَّتِ النَّوافِلِ بِالفَرائِض فَارفُضوها اگر مستحبات به واجبات ضرر

 زد مستحبات را رها کنید

و مطلب دیگر اینکه حضرت فرمودند: إنّ لِلقُلوبِ إقبالاً و إدبارا فَإذا أقبَلَت

 فَاحمِلوها عَلی النَّوافِلِ و إذا أدبَرَت فَاقتَصِرُوا بِها عَلَی الفَرائِض برای قلبها

 روی کردن(حالت میل و رغبت) و پشت کردن(بی میلی و بی رغبتی) است

هنگامی که این قلبها میل داشت آنها را به انجام مستحبات وادارید و هرگاه

قلبتان میل و رغبت نداشت به واجبات اکتفا کنید

مطلب مهم دیگر دائمی بودن است، حضرت علی(ع) فرمودند: قلیلٌ یَدُومُ

 خیرٌ مِن کثیرٍ مُنقطع کار کم و همیشگی بهتر از کار زیادی است که انسان

 را خسته کند و پیوستگی و دوام نداشته باشدواین حدیث فقط درباره مستحبات

 نیست بلکه در تمام امور به کار می آید.



مرحله سوم تقوا این است که انسان مباح هم انجام ندهد. یعنی درهنگام خوردن

و آشامیدن و خوابیدن و غیره که از افعال مباح هستند ، صرفاً جهت سیرشدن

 غذا نخورد بلکه نیت کند با سیرشدن می توانمنیرو کافی به دست بیاورم و

 واجبات و عبادات را انجام دهم و بتوانم بهتر درس بخوانم و بهتر به اجتماع

 و اسلام خدمت کنم، اینجاست که ضمن برطرف شدن گرسنگی یا تشنگی،

خداوند برای او عبادت هم می نویسد چرا که رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)

 فرمودند: إنّما الأعمالُ بِالنّیات و همچنین فرمودند: یُبعَثُ النّاسُ عَلی نیّاتِهِم

یعنی مردم در روز قیامت بر طبق نیت هایشان مبعوث می شوند.

  

 

 

نتیجه گیری :

 

((به نظرمن: با مبحثی که در مورد تقوا از استاد مطهری که

 میگوید نوعی خود نگهداری است موافقم،چون همه ‍با غلبه

به نفس خودشان میتوانند حداقل یک قدم کوچک به سوی تقویت

 تقوا بردارند و برای شروع تقویت تقوا امر مهمی تلقی میشود.))

 

 

(( به نظر من : با مبحثی که در کل تحقیقات آمد و همه ی

بزرگان بر کلمه تقوا مطرح کردند با اکثر مطالب موافقم وموافق

 از این نظر که هیچ موقع تقوا ظاهری بدست نمی آید و باید

باطنی و از روی اخلاص صورت بگیرد و این نوع تقوا همیشه

 جاودانه باقی میماند ومثلا همیشه مسایل دینی از زمان کودکی

 از روی اجبار و از روی عادتی که خانواده ها از گذشتگان

خودشان رسم کردند به ما دیکته شده و امکان گسسته شدن این

 اعتقاد وجود دارد چون نوعی تقوای ظاهری محسوب میشودو

 اطمینان قلبی نسبت به آن وجود ندارد ولی در مقابل اگر

خودمان با تحقیق و کنکاش در مورد مسائل اعتقادی با توجه

به مستندات موجود به باور قلبی برسیم مطمئنا درک و پایبندی

 بیشتری نسبت به آن پیدا میکنیم .))   

برداشت از وبلاگ آرمین تقوا                       



نوشته شده در دوشنبه 93 آبان 26ساعت ساعت 9:41 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin