سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

خمس در قرآن و حدیث

ریشه مالیات خمس، آیه شریفه قرآن است:

وَاعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبی

وَالْیَتامی وَالْمَساکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللهِ وَما أَنْزَلْنا

     عَلی عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ ...

بدانید هرگونه غنیمتى به دست آورید، خمس آن براى خدا و براى

     پیامبر و براى نزدیکان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه از آنان

     است، اگر به خدا و آن چه بر بنده خود در روز جدایى حق و باطل

     نازل کردیم ایمان آورده‏اید ...

آیه در موردى خاص یعنى در روز بدر و رویارویى دو گروه مسلمان

و کافر نازل شده است. لیکن سخن در باره واژه «غنیمت» در این

آیه است که آیا معناى آن هر چیزى است که انسان در زندگى به

دست مى‏آورد، یا مخصوص غنائم جنگى است؟ غنیمت، اعم از

دستاوردهاى میدان جنگ است و مراد، هر چیزى است که انسان

به دست مى‏آورد. به برخى از تعابیر اهل لغت اشاره مى‏شود:
خلیل، ازهرى و راغب، غُنم را چیزى دانسته‏اند که انسان به دست

مى‏آورد، دستاورد، آن چه بى‏مشقت به دست مى‏آید، هر چه که از

دشمن یا دیگرى به دست مى‏آید.
ابن‏فارس، این واژه را به معناى دست یافتن به چیزى دانسته که قبلًا

مالک آن نبوده، سپس مخصوص به چیزى شده که از مشرکین گرفته مى‏شود.
کاربرد این کلمه در قرآن و حدیث نبوى هم در مطلق چیزى است که

   انسان به دست مى‏آورد.



نوشته شده در یکشنبه 93 تیر 29ساعت ساعت 12:8 عصر توسط مشتعلی| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin