سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

 


     - الکافى ، ص 173.
گرچه او در صفحه 173 مى‏نویسد: «و بر کسى که خمس

واجب شد لازم است آن را اخراج کندوآن‏بخشى‏راکه‏مربوط    

به‏ولى‏امر « ع » است جدا کند و منتظر باشد تا آن را به حضرت

     برساند و اگر نشد و زمان مرگ او فرا رسید وصیت کند به کسى

     که به دین و بصیرتش اطمینان دارد تا از طرف او واجب را ادا کند.»

ولى در صفحه 172 مى‏نویسد: «واجب است بر کسى که خمس و

     زکات و فطره و انفال واجب است آن را به حاکم اسلامى که منصوب

     از طرف خداست برساند یا به کسى که از طرف او معین شده است

     بدهد تا در جایگاهش قرار دهد. پس اگر از یکى از این دو امر معذور

بود پس آن را به فقیه مطمئن بدهد. اگر از آن نیز معذور بود خودش

     متولى آن مى‏شود تا آن را براى شیعه نیازمند عادل مصرف کند.»
بنابراین آنچه نویسنده ، تحت عنوان تحول در دیدگاه خمس و مراحل

پنج‏گانه آن آورده مطلبى بى‏اساس و باطل است ؛ زیرا همانطور

که ملاحظه مى‏شود وى در مرحله‏ى اوّل ( یعنى در زمان

     غیبت صغرى و دو قرن بعد از آن ) مدعى است به کسى

خمس داده نمى‏شد ولى همانطور که ملاحظه شد فتاواى

  شیخ مفید و شیخ طوسى و ابى‏الصلاح حلبى که در همان

 قرن اول بعد از غیبت صغرى بودند همه قایل به لزوم پرداخت

 خمس بودند. ما به همین مقدار اکتفا مى‏کنیم و به مسئله

علت خمس مى‏پردازیم.
مناسب است که به این نکته اشاره کنیم‏که کتاب

مرحوم آیة الله خویى ( منهاج الصالحین ) است وکتاب فقهى

است وکتاب ( ضیاءالصالحین ) که نویسنده به وى نسبت

 مى‏دهد از محمد صالح جواهرچى است وکتاب زیارت ودعاست

 وکتاب فتواوفقه نیست .آفرین به این محققِ‏اسلام شناس که

به جمع اهل تسنن پیوست بااین شناخت ومعرفت که فرق

 بین کتاب دعا وفقه نمیگذارد!!
علّت تولّد خمس‏ نویسنده تحت عنوان فوق به مقوله‏اى اشاره

 مى‏کند به نام سهم مجتهد و مى‏گوید: «سهم مجتهد مقوله‏اى

 است که در عصور بسیار متأخر پدید آمده است...» تا اینکه مى‏گوید:

 «ملاحظه مى‏فرمایید که هیچ نصى درباره خمس کسب و کار وجود

 ندارد نه کتاب ، نه سنت و نه قول امام ، بلکه این دیدگاهى است

که در عصور بسیار متأخر توسط بعضى از فقهاء پدید آمده است و

کاملاً با قرآن و سنت و اقوال ائمه - « علیهم السلام » - و فتاواى

 فقهاء و مجتهدین معتبر مخالف است.»
خوانندگان گرامى مى‏دانند که هیچ کس تا به حال سخنى از سهم

مجتهد به میان نیاورده است آرى ؛ در نظر کسانى که معتقد به

 نیابت مجتهد جامع‏الشرائط در عصر غیبت هستند سهم امام و

خمس و وجوهات در اختیار و زیر نظر او در موارد مشخص در اسلام

مصرف مى‏شود و از این جهت به فرض اگر به آن سهم مجتهد گفته

 شود منعى ندارد.



نوشته شده در یکشنبه 93 تیر 29ساعت ساعت 12:3 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin