سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

خمس

خمس در اصطلاح فقه اسلامی به یک پنجم اموال مازاد بر مصرف و نیاز گفته می شود    .

 این یک پنجم اموال نصف آن سهم سید های نیازمند است و نصف دیگر آن سهم امام زمان(عج) می باشد.

خمس برای چه کسی است؟

عَن اَحمَدِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ اَبی نَصرٍ، عَنِ الرِّضا(ع) قالَ: سُئِلَ عَن قُولِ اللّهِ تَعالی:

    «وَ اعلَمُوا اَنَّما غَنِمتُم مِن شَیءٍ فَاَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی القُربی» فَقیلَ لَهُ: فَما کانَ لِلّهِ فَلِمَن هُوَ؟

فَقالَ(ع): لِرَسُولِ اللّهِ(ص)، وَ ما کانَ لِرَسُولِ اللّهِ(ص) فَهُوَ لِلإمامِ    .

فَقیلَ لَهُ: اَفَرَأَیتَ اِن کانَ صِنفٌ مِنَ الأصنافِ اَکثَرَ وَ صِنفٌ اَقَلَّ ما یُصنَعُ بِهِ؟ قالَ:

     ذاکَ اِلَی الاِمامِ. اَرَاَیتَ رَسُولَ اللّهِ(ص    ) کَیفَ یَصنَعُ؟ اَلَیسَ اِنَّما کانَ یُعطی

عَلی ما یَری کَذالِکَ الاِمامُ؟(2    )

از احمد بن محمد بن ابی نصر روایت شد که گفت: از امام رضا(ع) در مورد

     این کلام خداوند که می فرماید: «و آگاه باشید هر گونه غنیمت و سودی به

شما برسد، خمس آن برای خدا و پیغمبر و خویشان او... است»، سوال شد که

آن سهمی که برای خدا در این آیه است به چه کسی باید داد؟ برای چه کسی است؟

حضرت فرمود: برای پیغمبر خدا(ص) است و آن سهمی هم که برای برای پیغمبر

است، به امام تعلق دارد. به امام عرض شد: نظر شما درباره این مسئله که

اگر صنفی از اصناف مذکور در این آیه، بیشتر و صنفی کمتر باشند، چه باید کرد؟ امام فرمود:

     این به عهده امام است. آیا می دانی که پیغمبر خدا(ص) در این باره چه می کرد؟ آیا به

همان گونه که نظر و رای او بود، نمی پرداخت؟ امام نیز این گونه است    .

میزان خمس

شیخ مفید به سندش روایت می کند از امام رضا(ع): از مقدار گنجی که

     خمس به آن واجب است سوال شد،

فرمود: خمس بر هر چیزی که زکات بر آن واجب است تعلق می گیرد

و آنچه که به حد وجوب زکات نرسد، خمس در آن نیست.(3    (

عَنِ الرِّضا(ع) [ فی کتابه اِلی المأمون]. قالَ: وَالخُمسُ مِن جَمیعِ المالِ مَرَّةٌ واحِدَةٌ.(4    (

امام رضا(ع) در نوشته اش به مأمون فرمود    : خمس در همه اموال یک مرتبه واجب است    .

قال الرّضا(ع): «اَوَّلَ مَن یَدخُلُ النّارَ، ذُو ثَروَةٍ مِن المالِ لَم یُعطِ المالٍ حَقَّهُ».(5    (

امام رضا(ع) فرمود    :« نخستین کسی که وارد آتش دوزخ می شود، صاحب مال و

 ثروتی است که حق دارایی خود را(به عنوان خمس و زکات) پرداخت نکند».

عده ای از مردم خراسان به حضور امام علی بن موسی الرضا(ع) شرفیاب شده،

درخواست کردند و گفتند: ای زاده رسول خدا! ما را از پرداخت خمس

معاف کن و خمس را به ما ببخش.

امام رضا(ع) فهمید که آنها شایسته بخشش نیستند و با نیرنگ می خواهند

 این وظیفه الهی را ترک کنند؛ به همین خاطر به آنها فرمود:

«این چه حیله و نیرنگی است از شما؟ شما با زبان خود نسبت به ما

 اظهار دوستی و محبت می کنید؛ اما از طرف دیگر حقی را که خداوند

 برای ما مقرر نموده و بر شما واجب کرده تا آن را بپردازید، از ما دریغ

می کنید!؟ خیر؛ هرگز چنین کاری را نمی کنم و شما را از دادن خمس معاف نمی دارم».(6)

نامه ای از امام رضا(ع) در پاسخ برخی از شیعیان

عَن مُحَمَّدِ بنِ زَیدٌ الطَّبَرَی قالَ:

کَتَبَ رَجُلٌ مِن تُجّارِ فارسٍ مِن بَعضِ مَوالی اَبی الحَسَنِ الرِّضا(ع)

 یَسأَلُهُ الإِذنَ فِی الخَمسِ، فَکَتَبَ اِلَیهِ:

بسم الله الرحمن الرحیم، اِنَّ اللّه واسع کریم، ضمن علی العمل الثّواب و

 علی الضیق الهّم، لا یحل مال إلّا من وجه أحلّه اللّه، إنّ الخمس عوننا

علی دیننا و علی عیالنا و علی موالینا و ما نبذله و نشتری من أعراضنا

ممّن نخاف سطوته فلا تزووه عنّا، و لا تحرموا انفسکم دعانا ما قدرتم علیه.

 فأنَّ اخراجه مفتاح رزقکم و تمحیص ذنوبکم و ما تمهدون لأنفسکم لیوم فاقتکم،

 و المسلم من یفی للّه بما عهد إلیه و لیس المسلم من أجاب باللّسان و خالف بالقلب و السّلام.(7)

بسم الله الرحمن الرحیم، ان الله واسع کریم.

خداوند پاداش اعمال را تضمین کرده است و کیفر سخت گیران را اندوه و

 غم قرار داده است. هیچ مالی حلال نمی گردد مگر از طریقی که خداوند آن

را حلال شمرده است. همانا خمس پشتوانه و یاری دهنده ما جهت تقویت دین

 ما و اداره امور زندگی ما و کمک به دوستان ماست و همچنین با آن آبروی

خود را از کسانی که از قدرتشان بیم داریم حفظ می کنیم، بنابراین آن را از

ما دریغ مورزید و در حد توان، خود را از دعای ما محروم نسازید. همانا

پرداختِ خمس کلید رزق شماست و شما را از گناهان پاک می گرداند

. خمس ذخیره شما برای روز فقر و ناتوانی شما (در قیامت) است. مسلمان

کسی است که به عهد و پیمان الهی وفادار بماند و مسلمان نیست آن کس که

 با زبان پاسخ گوید و با دل مخالفت ورزد.

دادن خمس آثار و برکات متعددی برای انسانها دارد؛ خمس موجب برکت

و افزایش رزق و روزی، ایجاد حس نوع دوستی و سخاوت، آینده نگری،

 عدم توجه به منافع دنیوی، رسیدگی به فقرا و محرومان، احساس مسئولیت،

 عدالت اجتماعی و پرکردن شکاف طبقاتی و... می شود.

با تشکر از محققین محترم که واقعا زحمت کشیدند آجرک الله



نوشته شده در یکشنبه 93 تیر 29ساعت ساعت 11:59 صبح توسط مشتعلی| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin