سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

در این سفر پر خطر و این راه پر پیچ و خم و تنگ و تاریک.

تویى قادر و تواناى همه چیز.

و یکى از عبادات بزرگ اسلام «جماعت» است،

و فضل «امامت» بیشتر است.

 و از این جهت، شیطان در این عبادت بزرگ بیشتر رخنه مى‏کند،

 و با امام جماعت بیشتر دشمن، و در صدد است که او را از

 این فضیلت باز دارد و عمل او را از اخلاص تهى کرده وارد سجّین کند

و او را مشرک به خدا نماید. و لهذا وارد مى‏شود در قلب بعضى

 از امامها از طریقهاى مختلف.

مثل «ریا»، که آن نشان دادن به مردم است این عبادت بزرگ را

 براى منزلت پیدا کردن در قلوب و اشتهار به عظمت و بزرگى پیدا کردن.

مثلا مى‏بیند فلان مقدس به نماز جماعت حاضر شده است، براى جلب قلب

او خضوع را بیشتر کرده از راههاى مختلفى و حیله‏هاى کثیرى او را به

 دام مى‏کشد، و در مجالس براى رساندن به غایبین مقام خود را ذکرى از

 آن مقدس به میان مى‏کشد یا یک طورى به مردم مى‏رساند که فلانى در

جماعات من حاضر شده. در قلب خود هم به طورى به این شخص ارادت

 پیدا کرده که در نماز او حاضر شده است و اظهار حب و اخلاص به او

مى‏کند که در عمرش به خداى تعالى و اولیاء او یک لحظه نکرده، خصوصا

 اگر از تجار محترم باشد و اگر خداى نخواسته یکى از اشراف راه را

 گم کرده به صف جماعت ملحق شود، مصیبت زیادتر مى‏گردد در عین حال،

 شیطان از امام جماعت کم جمعیت نمى‏گذرد. پیش او رفته به او مى‏گوید به

مردم بفهمان که من از دنیا گذشته‏ام و در مسجد کوچک محله با فقرا و ضعفا

 مى‏گذرانم این هم مثل آن یا بدتر است، زیرا که رذیله حسد را هم در قلب

او بارور مى‏کند. از دنیا که بهره‏اى ندارد، مایه آخرت را از او مى‏گیرد،

 ورشکست در دنیا و آخرت مى‏شود.

در همین حال، شیطان دست از گریبان من و شما که دستمان از جماعت کوتاه است،

 و از غم بى آلتى افسرده هستیم برنداشته و ما را وادار مى‏کند به

جماعت مسلمین خدشه کرده، طعن به آنها زده و عیوبى براى جماعت تراشیده،

 جماعت نداشتن خود را کناره‏گیرى قلمداد کنیم، و خود را از دنیا گذشته و

 منزه از حب جاه و نفس معرفى نماییم. ما از این دو طایفه بدتریم نه دنیاى

 تام دسته اوّل، و نه دنیاى ناقص دسته دوم، و نه آخرت داریم. در صورتى

 که ما هم اگر دستمان برسد، از آن دو دسته جاه طلبتر و

حب شرف و مال را بیشتر داریم.

شیطان به امام تنها اکتفا نکرده، از جهنمى شدن او نائره شهوتش فرو ننشسته،

 وارد صف مأمومین مى‏شود. صف اوّل چون فضلش بیشتر و میامن صفوف

 از میاسر بیشتر، آنها را بیشتر مورد هدف خود قرار مى‏دهد.

 بیچاره مقدس را از منزل دور کشیده در صف اوّل در طرف یمین

 نشانده، با او وسوسه مى‏کند که این فضیلت را به چشم مردم بکش

 این بیچاره هم نفهمیده از کجا مى‏خورد با یک عشوه و نازى اظهار

 فضل خود را مى‏کند شرک باطن را بروز داده عمل را به سجّین مى‏فرستد.

 از آنجا به سایر صفوف رفته آنها را وادار مى‏کند از صف

 اوّل با کنایه و اشاره تکذیب کرده

مقدس بیچاره را مورد سهام طعن و شتم قرار دهند و خود را از اطوار

 آن منزه شمارند. گاهى دیده مى‏شود یک شخص محترمى را، خصوصا اگر

از اهل فضل و علم باشد، شیطان دستگیرى کرده به صف آخر مى‏نشاند،

براى اینکه بفهماند با اینکه من با این مقام نباید با این شخص نماز کنم،

 و لیکن از بس از دنیا گذشته‏ام و هواى نفس ندارم آمده‏ام در صف آخر

 هم نشسته‏ام بعضى از این قبیل اشخاص را در صف اول ملاقات نخواهید کرد.

شیطان به امام و مأموم اکتفا نکرده به ریش بعضى از منفردین مى‏چسبد.

 او را از بازار یا منزل افسار کرده، با یک کرشمه و ناز در کنج مسجد

یک سجّاده پهن کرده، هیچ امامى را عادل ندانسته، در حضور مردم به

یک طول سجود و رکوع و یک ذکرهاى طویلى نماز مى‏خواند این در باطن

ذاتش مخمر است که به مردم بفهماند من این قدر مقدس و محتاطم که

ترک جماعت مى‏کنم مبادا به غیر عادل گرفتار شوم این علاوه بر آن که

 معجب و مرائى است، مسائل شرعیه را هم نمى‏داند براى اینکه

 مرجع تقلید این شخص بیش از حسن ظاهر را معلوم نیست در

 صحت اقتدا شرط کند، ولى این نه از این باب است، بلکه براى

ارائه به مردم است که در قلوب منزلت پیدا کند. و همین طور سایر

 کارهاى ما در تحت تصرف شیطان است. و آن ملعون هر قلب کدرى

 پیدا کرد، در آنجا منزل کرده و اعمال ظاهره و باطنه را مى‏سوزاند

 و ما را از راه اعمال حسنه جهنمى مى‏کند. )

-----

فلاح تفتی
آرشیو پیوندهای روزانه



نوشته شده در دوشنبه 93 تیر 16ساعت ساعت 7:13 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin