سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

غیبت دراز مدت یا غیبت کبری و نیابت عامه
این دوره بعد از زمان غیبت صغری آغاز شد ، و تاکنون ادامه دارد .این مدت

دوران امتحان و سنجش ایمان و عمل مردم است . در زمان نیابت عامه ،

امام ( ع ) ضابطه و قاعده ای  به دست داده است تا در هر عصر ، فرد

 شاخصی که آن ضابطه و قاعده ، در همه ابعاد بر او صدق کند ، نایب

عام امام ع باشد و به نیابت از سوی امام ، ولی  جامعه باشد در امر دین

 و دنیا . بنابراین ، در هیچ دوره ای پیوند امام ( ع ) با مردم گسیخته نشده

و نبوده است . اکنون نیز ، که دوران نیابت عامه است ، عالم بزرگی  که

 دارای همه شرایط فقیه و دانای دین بوده است و نیز شرایط رهبری را دارد ،

در راس جامعه قرار می گیرد و مردم به او مراجعه می کنند و او صاحب

 « ولایت شرعیه » است به نیابت از حضرت مهدی ( ع ) . بنابراین ،

 اگر نایب امام ( ع ) در این دوره ، حکومتی را درست و صالح نداند آن

حکومت طاغوتی است ، زیرا رابطه ای با خدا و دین خدا و امامت و نظارت

 شرعی اسلامی ندارد . بنابر راهنمایی امام زمان   عجل الله فرجه  

 برای حفظ انتقال موجودیت تشیع و دین خدا ، باید همیشه عالم و فقیهی

 در راس جامعه شیعه قرار گیرد که شایسته و اهل باشد ، و چون کسی 

با اعلمیت و اولویت - در راس جامعه دینی و اسلامی قرار گرفت

باید مجتهدان و علمای  دیگر مقام او را پاس دارند ، و برای نگهداری

 وحدت اسلامی و تمرکز قدرت دینی  او را کمک رسانند ، تا قدرتهای

  فاسد نتوانند آن را متلاشی و متزلزل کنند . گر چه دوری ما از پناهگاه

مظلومان و محرومان و مشتاقان - حضرت مهدی ( ع ) - بسیار درد آور است ،

 ولی بهر حال - در این دوره آزمایش - اعتقاد ما اینست که حضرت مهدی ( ع )

 به قدرت خدا و حفظ او ، زنده است و نهان از مردم جهان زندگی می کند ،

 روزی  که « اقتضای تام » حاصل شود ، ظاهر خواهد شد ، و ضمن انقلابی

 پر شور و حرکتی   خونین و پردامنه ، بشریت مظلوم را از چنگ ظالمان نجات

خواهد داد ، و رسم توحید و آیین اسلامی  را عزت دوباره خواهد بخشید .

نمایندگان امام زمان(عج)در غیبت کبری  مراجع شیعه که عالم به فقه، روایت و کتاب خدا هستند.

    4 ـ دوره حکومت    : پس از ظهور، امام زمان(عج) بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی

تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد    .

 

ضرورت غیبت آخرین امام
     بیرون آمدن حضرت مهدی ( ع ) و نماز گزاران آن حضرت همه

جا منتشر شد کارگزاران و ماموران معتمد عباسی به خانه

امام حسن عسکری (ع ) هجوم بردند، اما هر چه بیشتر جستند

کمتر یافتند ، و در چنین شرایطی بود که برای بقای   حجت حق تعالی ، امر

غیبت امام دوازدهم پیش آمد و جز این راهی برای حفظ جان آن " خلیفه خدا درزمین "

 نبود ، زیرا ظاهر بودن حجت حق و حضورش در بین مردم همان بود و قتلش همان .

 پس مشیت و حکمت الهی  بر این تعلق گرفت که حضرتش را از نظرها پنهان

نگهدارد ، تا دست دشمنان از وی  کوتاه گردد ، و واسطه فیوضات ربانی ،

 بر اهل زمین سالم ماند . بدین صورت حجت خدا ، هر چند آشکار نیست ،

اما انوار هدایتش از پس پرده غیبت راهنمای موالیان و دوستانش می باشد .

 ضمنا این کیفر کردار امت اسلامی است که نه تنها از مسیر ولایت و اطاعت

 امیر المؤمنین علی   ( ع ) و فرزندان معصومش روی بر تافت ، بلکه به آزار و

قتل آنان نیز اقدام کرد ، و لزوم نهان زیستی آخرین امام را برای حفظ جانش

سبب شد در این باب سخن بسیار است و مجال تنگ ، اما برای   اینکه خوانندگان

 به اهمیت وجود امام غایب در جهان بینی تشیع پی برند ، به نقل قول پروفسور

هانری کربن - مستشرق فرانسوی - در ملاقاتی که با علامه طباطبائی داشته ،

 می پردازیم :" به عقیده من مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه هدایت

الهیه را میان خدا و خلق ، برای همیشه ، نگهداشته و بطور استمرار و پیوستگی

  ولایت را زنده و پابر جا می دارد ... تنها مذهب تشیع است که نبوت را با

حضرت محمد - صلی الله علیه و آله و سلم - ختم شده می داند ، ولی ولایت

 راکه همان رابطه هدایت و تکمیل می باشد ، بعد از آن حضرت و برای همیشه

زنده می داند . رابطه ای  که از اتصال عالم انسانی به عالم الوهی کشف نماید ،

 بواسطه دعوتهای دینی قبل از موسی و دعوت دینی موسی و عیسی و

 محمد صلوات الله علیهم - و بعد از حضرت محمد ، بواسطه ولایت جانشینان وی

 ( به عقیده شیعه )زندهبوده وهست وخواهدبود،اوحقیقتی است زنده که هرگز

 نظ ر علمی نمی تواند او ر ا از خرافات شمرده از لیست حقایق حذف نماید آری

 تنها مذهب تشیع است که به زندگی این حقیقت ، لباس دوام و استمرار

پوشانیده و معتقد است که این حقیقت میان عالم انسانی و الوهی  ، برای

 همیشه ، باقی و پا برجاست " یعنی  با اعتقاد به امام حی غایب.

امام زمان(ع) هم نام و هم کنیه حضرت پیامبر اکرم(ص) است.

 در روایات آمده است که شایسته نیست آن حضرت را با نام و کنیه،

 اسم ببرند تا آن گاه که خداوند به ظهورش زمین را مزیّن و دولتش را ظاهر گرداند    .

شیعیان در دوران غیبت صغرى ایشان را «ناحیه مقدسه» لقب داده بودند.

 در برخى منابع بیش از 180 لقب براى امام زمان(ع) بیان شده است    .

مدت امامت: امامت آن حضرت در دو مرحله است که به «غیبت صغرى»

 و «غیبت کبرى» شهرت یافته است    .

مدت «غیبت صغرى» از هنگام ولادت آن حضرت، در سال 255 تا سال

 329 هجرى، به مدت 74 سال بوده است. و «غیبت کبرى» از سال 329 هجرى

 آغاز و تاکنون ادامه یافته است. این غیبت همچنان ادامه دارد تا خواست خداوند

 منان بر ظهور آن حضرت تعلق گیرد. در آن زمان، غیبتش به پایان مى‏رسد

 وحکومت اسلامى، در سراسر جهان، به رهبرى آن حضرت محقق مى‏گردد    .



نوشته شده در یکشنبه 93 تیر 15ساعت ساعت 1:21 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin