فرهنگی ،مذهبی
اقسام جهاد الحهادُ عَلى اَربعَة اوجه هُـو مِـن اَعظمِ الجَهاد و مجاهـدة الذیـن مـن الکفار فرض فرض على جمیع الامة لو ترکـوا الجهاد لاتاهـم العذاب و هو مـن عذاب الامة و هـو سنة علـى الامـام , وحـده ان یـاتـى مع الامة فیجـاهـدهـم جاهد فى اقامتها و بلوغها و احیائها فـالعمل و السعى فیها مـن افضل الاعمال لانها احیاء سنة اجرها و اجر من عمل بها الى یوم القیامة من غیر ان ینقص من اجورهم شیئا امام حسین علیه السلام فرمود:جهاد بر چهار گونه است دیگر جهاد سنت است معصیتهاى الهى است و آن بزرگتـرین جهاد است واجب است بر همه امت, و اگر جهاد را ترک کننـد عذاب بـر آنان آید و این عذابى است که از خود امت است. و چنین جهادى بر امام سنت است و حـد آن ایـن است که امام با امت به سـراغ دشمـن رونـد و بـا آنها جهاد کننـد. مى دارد و در برپایى و اجرا و زنده کردن آن تلاش مى کند. بنابرایـن, هر نوع کار و کوشـش در اقامه آن از بهترین اعمال خـواهد بـود, زیرا که آن زنـده نمـودن سنت است وجـود آورد پاداشـش براى او خواهد بود و نیز ثواب هر کس تا روز قیامت بدان عمل کند, بدون آن که از ثواب آنها چیزى کاسته شود تحف العقـول , ص 247و248, چـاپ اسلامیه معنی استدراج ألاِسْتِـدراج مِـنَ اللهِ سُبحـانه لِعبْـدِهِ أنْ یَسبغَ علیهِ النّعَم وَ یسلبهُ الشُّکر امام حسین علیه السلام فرمود: پرهیز از ستمکارى إیّـاکَ وَالظُّلـم مَنْ لایَجـد علیکَ نـاصِــراً إلاّ الله عزّوجلّ. امام حسین علیه السلام فرمود: اظهار نیاز لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ, اَو مُــرُوّة اَو حَسَب امام حسین علیه السلام فرمود: نشانه هاى عالم و جاهل مـِن علاماتِ اْلقَبـول: الجُلـُوس إلى أهْلِ العقول غیبت بردار که خوراک سگهای جهنم است بخل در سلام اَبْخَلُ النّاسِ مَن بَخِلَ باِلسَّلام امام حسین علیه السلام فرمود: مـَن حـاوَل امْـرءاً بمَعصیةِ الله کـانَ اَفـوت لِمـا یـَرجـُو وَ اَسرع لِما یحذر. امام حسین علیه السلام فرمود: از آنچه برحذر است زودتر دچارش گردد . دینداری مردم الناسُ عَبیدُ الدّنیا وَ الدّین لَعِقٌ عَلـى اَلسِنَتهم یَحـُوطـُونه مـَادَرّت مَعائشهم فـَاذا محصـوا بـِالبَلاء قَلّ الـدَّیـانــُون امام حسین علیه السلام فرمود: در رفاه است و آن گاه که در بوته امتحان قرار گیرند، دینداران، کم خواهند بود
فَجهادان فَرض وَ جَهاد سُنَّة لایُقام الاّ مَع فَرض وَ جَهادسنة
فَـامّا اَحدُ الفرضیـن فَجهادُ الرَجل نَفسه عَن مَعاصى الله وَ
و امـا الجهاد الذى هـو سنة لا یقام الا مع فرض فان مجاهدة العدوّ
و اما الجهاد الذى هو سنة فکلّ سنة اقامة الرجل و
و قد قال رسـول الله(ص) (من سـن سنة حسنة فله
دوتاى آن فرض, و یکى سنت که جز با فرض بـر پاداشته نشـود, و
اما آن دوتایى که فرض است, یکى جهاد شخص با نفـس خـود در مقابل
و جهاد با کفار که هـم مرز با شماهستند فرض است
و اما جهادى که سنت است جز با فرض بـرپا نشـود , جهاد با دشمـن است, و
واما جهادى که سنت مطلق است عبارت از هر سنتى است که شخص آن را بر پا
و پیامبـر اکرم صلی الله علیه و آله فـرمـوده است: هر کس سنت و روش نیکـویـى را به
غافلگیر کردن بنده از جانب خداوند به این شکل است که به او نعمت فروان دهد و توفیق شکرگزارى را از او بگیرد
تحف العقول , ص 250
بـرحذر بـاشیـد از ستـم کـردن به کسـى که یـاورى جز خـداوند عزوجل ندارد
تحف العقول,ص 251
جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار, یا صاحب مروت, یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد
تحف العقول , ص 251
وَ مِـن علاماتِ أسبابِ اْلجَهل المُمـاراة لِغَیـر أهلِ اْلکُفـر
وَ مِن دَلائلِ اْلعالِم انتقاده لِحدیثِهِ وَ عِلمه بحَقـائِقِ فُنـُونِ النّظّر
از نشــانه هـاى قبـول, همنشینـى بـا خـردمنــدان اسـت
و از نشانـه هاى مـوجبات نادانـى , مجادله با مسلمانان
و از نشانه هاى دانا ایـن است کـه سخـن خـود را نقـادى مـى کنـد وبه حقـایق فنـون نظر دانـاست .
به مردی که در حضور امام به دیگری بد گفت، فرمود: ای مرد دست از
تحف العقول, ص250
بخیل ترین مرد کسی است که به سلام کردن بخل ورزد
بحارالانوار ج/93 ص/ 294
نتیجه پیروى از گناهکار
کسى که با نافرمانى خدا گرد کسى گردد,آنچه را امید دارد از دست رفتنى تر است و
تحف العقول,ص 253
به راستـى که مردم بنده دنیا هستنـد و دیـن بر سر زبان آنهاست و پشتیبانی از دین تا آنجاست که زندگی شان
سخنان حسین بن علی ص 186
By Ashoora.ir & Night Skin