فرهنگی ،مذهبی
آیه 61 سوره آل عمران است که در باره هیأت نجرانی نازل شده است.[ · پیامبر اسلام در سال دهم هجرت[4] نامهای به اسقف نجران · نوشت و طی آن مسیحیان نجران را به دین اسلام دعوت کرد · [5]. نمایندگان پیامبر اسلام، عتبة بن غزوان و عبدالله بن ابیامیة · و الهدیر بن عبدالله و صهیب بن سنان[4]، نامه را به اسقف مسیحیان · نجران رساندند. وی پس از خواندن نامه، شورایی مرکب از · شخصیتهای مذهبی و غیرمذهبی تشکیل داد که وارد مدینه شوند · و از نزدیک با پیامبر دیدار کنند و دلایل نبوت ایشان را · مورد بررسی قرار دهند. · هیئت مسیحیان نجران متشکل از 40 یا 60 یا 70 نفر به · مدینه رفتند که بزرگان این هیئت را چنین نام بردهاند: · ابوحارثة بن علقمة که اسقف اعظم اهالی نجران بود و · عاقب که اسم او عبدالمسیح بود و سید که اسم او ایهم بود · .[4] نمایندگان نجران پس از دیدار با پیامبر با او به مباحثه · و تبادل نظرات و افکار پرداختند و در مورد مسیح و مریم و خدا · به گفتگو نشستند، که در نهایت آنان به پیامبر گفتند: «گفتگوهای · شما ما را قانع نمیکند». در این هنگام جبرئیل آیه مباهله را آورد · و پیامبر را مأمور کرد تا با کسانی که با او مجادله میکنند به مباهله · برخیزد. آن آیه (آیه 61 سوره آل عمران) چنین است: · :به آنها (مسیحیان نجران) بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت · میکنیم شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت مینماییم · شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت میکنیم شما نیز از · نفوس خود را، آنگاه مباهله میکنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان · قرار میدهیم.[6] · نمایندگان نجران از پیامبر وقت خواستند و قرار شد فردای آن · روز به مباهله بروند. پیامبر و نمایندگان نجران، توافق کردند · که مراسم مباهله در نقطهای خارج از شهر مدینه، در دامنه · صحرا انجام بگیرد.[5] · اسقف مسیحی به نمایندگان نجران گفته بود در مراسم مباهله نگاه کنید، · اگر محمد با فرزندان و خانواده اش برای مباهله آمد، از مباهله با او · بترسید و اگر با یارانش آمد با او مباهله کنید. پیامبر اسلام به · همراه علی، حسن و حسین و فاطمه به سمت صحرا رفت · .[5] با دیدن این صحنه مسیحیان از انجام مباهله خودداری کردند.
By Ashoora.ir & Night Skin