سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

در اثناء خطبه، پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم دو اقدام عملی

بر فراز منبر انجام دادندکه بسیار جالب توجه بود:

1- علی بن ابی طالب علیه السلام بر فراز دست پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم

پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم پس از مقدمه چینی و ذکر مقام خلافت

و ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام،

 برای آنکه تا آخر روزگار راه هرگونه شک و شبهه بسته باشد و هر تلاشی

 در این راه در نطفه خنثی شود، ابتدا مطلب را به طور لسانی اشاره کردند،

 و سپس به صورت عملی برای مردم بیان کردند. بدین ترتیب که ابتدا فرمودند:

باطن قرآن و تفسیر آنرا برای شما بیان نمی کند مگر این کسی که من دست

او را می گیرم و او را بلند می کنم

و بازویش را گرفته او را بالا می برم. 

بعد از آن، حضرت گفته خود را عملی کردند، و بازوی علی بن ابی طالب علیه السلام

را گرفتند. در این هنگام امیرالمؤمنین علیه السلام دست خود را به سمت صورت

 حضرت باز کردندتا آنکه دستهای هر دویشان به سوی آسمان قرار گرفت.

  سپس پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم

 امیرالمومنین علیه السلام را از جا بلند کردند

 تا حدی که پاهای آن حضرت محاذی زانوهای پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم

 قرار گرفت و مردم سفیدی زیر بغل آن دو را دیدند،

که تا آن روز دیده نشده بود. در این حال فرمودند:

هر کس من مولی و صاحب اختیار اویم این علی مولی

 و صاحب اختیار اوست.

2- بیعت با قلبها و زبانها

اقدام دیگر حضرت آن بود که چون بیعت گرفتن از فرد فرد آن جمعیت انبوه،

 ار طرفی غیر ممکن بود و از سوی دیگر امکان داشت افراد به بهانه های مختلف

 از بیعت شانه خالی کنندو حضور نیابند، و در نتیجه نتوان التزام عملی

  و گواهی قانونی از آنان گرفت، لذا حضرت در اواخر

  سخنانشان فرمودند: ای مردم، چون با یک کف دست و با این وقت کم و با این

 سیل جمعیت، امکان بیعت برای همه وجود ندارد، پس شما همگی این سخنی

 را که من می گویم تکرار کنید

 و بگویید:ما فرمان تو را که از جانب خداوند درباره علی بن ابی طالب

 و امامان،از فرزندانش به ما رساندی اطاعت می کنیم

و به آن راضی هستیم، و با قلب و جان و زبان و دستمان با تو بر این مدعا بیعت

می کنیم ... عهد و پیمان در این باره برای ایشان از ما، از قلبها و جانها

 و زبانها و ضمایر و دستمان گرفته شد. هر کس به دستش توانست وگرنه با زبانش

 بدان اقرار کرده است.پیداست که حضرت، عین کلامی را که می بایست مردم تکرار کنند

 به آنان القا فرمودند و عبارات آن را مشخص کردندتا هر کس به شکل خاصی برای

 خود اقرار نکند، بلکه همه  به آنچه حضرت  از آنان می خواهد التزام دهند

 و بر سر آن بیعت نمایند.وقتی کلام پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم پایان یافت

 همه مردم سخن او را تکرار کردند

 و بدینوسیله بیعت عمومی گرفته شد.



نوشته شده در سه شنبه 92 مهر 30ساعت ساعت 4:33 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin