سفارش تبلیغ

پایه عکاسی مونوپاد
تبلیغات در پارسی بلاگ


























فرهنگی ،مذهبی

السلام علیک یا ابا عبدالله اشهد انک

قد اقمت الصلاةو آتیت الزکاة

وامرت بالمعروف

و نهیت عن المنکر

پیشاپیش ایام سوگواری بزرگ قهرمان

 امر به معروف و نهی از منکر

 در عرصه اسلام ناب نبوی را خدمت شما

 بازدید کننده محترم

 تسلیت عرض می نمایم.



نوشته شده در سه شنبه 93 مهر 29ساعت ساعت 11:20 صبح توسط مشتعلی| نظر بدهید

عروة الوثقی در قرآن یعنی دوست داشتن امامان (اهل بیت پیامبر اکرم  ص)

از خدا می خواهیم که به ما همیشه توفیق اطاعت و پیروی از ائمه معصومین

 را عنایت نماید .

در حدیثی از خود رسول اکرم (ص) نقل است :

هرکس حضرت فاطمه را دوست بدارد

پیامبر به حق فاطمه از او شفاعت خواهد کرد.

السلام علیکٍ یا فاطمة الزهرا به ابی انت وامی لک الفدا

یا زهرا



نوشته شده در پنج شنبه 93 مهر 24ساعت ساعت 11:40 صبح توسط مشتعلی| نظر



نوشته شده در چهارشنبه 93 مهر 23ساعت ساعت 12:17 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

شعر در مورد پاییز

همشاگردی سلام

آغاز سال نو، با شادی و سرور
هم ‌دوش و هم ‌زبان، حرکت به سوی نور

 

آغاز مدرسه، فصل شکفتن است
در زنگ مدرسه، بیداری من است


در دل دارم امید، بر لب دارم پیام
هم‌ شاگردی سلام، هم‌ شاگردی سلام

مهر از افق دمید، فصلی دگر رسید
فصل کلاس و درس، ما را دهد نوید


شد فصل کسب علم، فصل تلاش و کار
دانش به نسل ما، می ‌بخشد اعتبار

در دل دارم امید، بر لب دارم پیام
هم ‌شاگردی سلام، هم ‌شاگردی سلام


ای در کنار ما، آموزگار ما
چون شمع روشنی، در روزگار ما

روشن ز نور توست، کاشانه دلم
در کار من تویی، حلال مشکلم


در دل دارم امید، بر لب دارم پیام
هم‌ شاگردی سلام، هم ‌شاگردی سلام

فردا از آن توست، ای نسل چاره ‌ساز
با یاری خدا، آینده را بساز


فردای روشن است، با وحدت کلام
از ما تو را درود، از ما تو را سلام

در دل دارم امید، بر لب دارم پیام
هم‌ شاگردی سلام، هم ‌شاگردی سلام

بیتوته

گلهای خندان

ما گل های خندانیم

فرزندان ایرانیم

ایران پاک خود را

مانند جان می دانیم

ما باید دانا باشیم

هشیار و بینا باشیم

از بهر حفظ ایران

باید توانا باشیم

آباد باش، ای ایران

آزاد باش، ای ایران

از ما فرزندان خود

دلشاد باش ای ایرا ن

گلهای یاس سوم

 

 

 

ماه مهر است و دلم مدرسه ای می خواهد
به بزرگی دل خسته این شاگردان

با صفا مدرسه ای دور ز هر تجدیدی
همه اش جمعه به تعطیلی یک تابستان

مکتبی کاش بسازیم در این نزدیکی
تا در آن کودک دانش نشود سرگردان
 
یا معلم نکند بسته ده تایی را
تا سر برج دگر قرض برای مهمان

کاش می شد ننویسند به چشمی پر آب
کودکان بر دل خون پدر بابا نان

     

من نمی دانم اگر باز قطاری باشد
جامه را مشعل مهری کند آیا دهقان
 
روبهک قالب ناچیز پنیری را باز
می رباید به فریب از نوک زاغی خوشخوان
 
مرده گاوی که دهد شیر به کوکب خانم
بر سر سفره او سر زده آید مهمان

فصل باران گهرهای فراوان شاید
رفته از جنگل خوش آب و هوای گیلان

گفته تصمیم گرفته است که کبری امشب
تا کتابش نشود خیس به زیر باران

از قضا گرگ به این گله زده از غصه
تا به فریاد نخندد ز دروغی چوپان

اکرم عاطفه ها گشته سه روزی بیمار
موش بدجنس شبی خورده هما را دندان

مشق شب گر که نوشتیم و کتابی خواندیم
مقصد آن است که از این همه باشیم انسان

منبع:وب بی برگ

 



نوشته شده در چهارشنبه 93 مهر 23ساعت ساعت 12:11 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

درمان ریزش مو با گیاهان دارویی

یک متخصص طب سنتی گفت: ریزش مو دلایل گوناگونی دارد

     که طب سنتی برای آنها درمان‌های متفاوتی پیشنهاد می‌دهد.
به گزارش فارس، علی حسینی در مورد درمان ریزش مو گفت:

     یکی از دلایل ریزش مو، مشکلات گوارشی و یبوست است که

     درمان آن مصرف خاکشیر، روغن زیتون و پرهیز از

مصرف چای و سرخ کردنی هاست.

وی ادامه داد: گاهی نیز به دلیل کم خونی مو ریزش پیدا می‌کند

     در این صورت بهتر است کم خونی درمان شود.مصرف داروهای

   اعصاب و هورمونی نیز ریزش مو را افزایش می‌دهد.اگر دلیل ریزش مو

 ریشه روانی و عصبی دارد مصرف گل‌گاوزبان،جوشانده به لیمو و

 شربت بادام توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه عامل ارثی نیز باعث

ریزش مو می‌شود، گفت: دلیل دیگر ریزش مو استفاده از مواد شیمیایی

مثل شامپو و صابون است که به جای آن گل سرشور و صابون زیتون

 توصیه می‌شود یا به دلیل خوردن غذاهای مانده و فاسد است.

حسینی تصریح کرد: در طب سنتی استفاده از سدر و حنا برای

درمان ریزش مو توصیه می‌شود چون این گیاهان دارویی خاصیت

 ضد قارچ دارند و التهاب ناشی از ریزش مو را کاهش می‌دهند.

وی افزود: استفاده از رزماری نیز به کاهش ریزش مو کمک می‌کند.

این گیاه علاوه بر افزایش خونرسانی و پیشگیری از ریزش،به رشد مو کمک می‌کند.

این متخصص طب سنتی گفت: گیاهان بابونه و آویشن نیز خاصیت ضد ریزش

 مو دارند چون این گیاهان نیز ضد باکتری و قارچ هستند.استفاده از گیاه

نخل مرداب نیز به کاهش ریزش مو در مردان کمک می‌کند.



نوشته شده در سه شنبه 93 مهر 22ساعت ساعت 12:12 عصر توسط مشتعلی| نظر

غنچه لبهای پیغمبر که شد وا در غدیر

بر لبش گل واژه ” من کنت مولا ” نشست  

قرآن به جز از وصف علی آیه ندارد  

ایمان به جز از حب علی پایه ندارد 

گفتم بروم سایه لطفش بنشینم

     گفتا که علی نور بود سایه ندارد

در غدیر خم، ولایت شد قبول

     برد بالا دست مولا را رسول

رفت بالا دست خورشید غدیر

     شد امام و مقتدای ما، امیر

مدح علی و آل علی بر زبان ماست

گویا زبان برای همین در دهان ماست

آنان که علی خدای خود پندارند

به روز غدیر خم از مقام لم یزلی

به کائنات ندا شد به صوت جلی

که بعد احمد مرسل به کهتر و مهتر

     امام و سرور و مولا علیست علی

باز تابید از افقْ روزِ درخشانِ غدیر

شد فضا سرشار عطرِ گل ز بستان غدیر

موج زد دریای رحمت در بیابان غدیر

ای غدیر خم که هستی روز بیعت با امام

     بر تو ای روز امامت از همه امت سلام

از تو محکم شد شریعت، وز تو نعمت شد تمام

از ولای مُرتضی دل را چراغان می کنیم

     بـا علی بار دگر تجدید پیمـان می کنیم 

غدیر از نفس رحمت بهار چکید

گرفت دست قدر، رایت شفق بر دوش

 زمین به حکم قضا آب زندگی نوشیدام اس عید

نور عالم از ولی داریم ما اول و آخر علی(ع) داریم ما.

از جام و سبو گذشت کارم

وقت خُم و نوبت غدیر است

امروز به امر حضرت حق

 بر خلق جهان علی(ع) امیر است

گفت پیغمبر به یارای سخن

پیک رب العالمین آمد به من

گفت حیدر را خدا این تحفه داد

بر همه خلق جهان فضلش نهاد

علی آن شیر میدان شجاعت علی آن مظهر زهد و عدالت

همان سرچشمه علم و فضایل به آن زیبا ترین شکل و شمایل

علی دریای علم بیکران ها که بود آگه به راه آسمانها

علی زیبا ترین نام دو عالم علی اولی ترین اولاد آدم

علی آن اولین مر د  مسلمان که در  جانش نشسته  نور ایمان

به سیزده سالگی بهر پیمبر(ص) ولی گشت و وصی گشت وبرادر

علی آن وارث علم نبوت علی آن صاحب حق امامت

علی معنای عشق آفرینش چراغ روشن تقوا  و بینش



نوشته شده در دوشنبه 93 مهر 21ساعت ساعت 9:49 صبح توسط مشتعلی| نظر

عاشقان عیدتان مبارک

 

شعر ترکی به مناسبت عید غدیر

حشره کیمین اونوتماروخ، عید غدیرى یا على!


سن‏سن ازلدن آخره خلقین امیرى یا على!


مهر و وفا سپهرینه گوندو رسول مصطفا

برج ولایتین سنن بدر منیرى یا على!

حشره کیمین اونوتماروخ، عید غدیرى یا على!

سن‏سن ازلدن آخره خلقین امیرى یا على!

مهر و وفا سپهرینه گوندو رسول مصطفا

برج ولایتین سنن بدر منیرى یا على!

قلبیمه یازمیشام آدین گول کیمى ایله‏رم مدام

نئیلییره‏م بو دهریده مشک و عبیرى یا على!

 

عالِم علم غیبسن، چشمه هر علوم‏سن

علم لدُنّیلن بیله‏ن سرّ ضمیرى یا على!

گویده دئییبدى جبرئیل: یوخدى على کیمین جوان

دهریده ذوالفقاریوون یوخدى نظیرى یا على! (1)

آدیوه روحیمیز فدا، شأنیوه جانیمیز فدا

 

حق سنه واگذار ائدیب امر خطیرى یا على!

ایلدى جانشین سنى امر حقیله مصطفا

آگه ائدیب بو نکته‏یه خرد و کبیرى یا على !(2)

غاصب اولوبدى حقّیوه ییرمى بئش ایل لعین‏لر

غصب اولونوب خلافتین تخت و سریرى یا على!

اى گئجه‏لر یوزون قویان تپراقین اوسته آغلیان

جنگیده حىّ سرمدین غیضیلى شیرى یا على!

قاتلین ابن ملجمه ذرّه اذیّت ایتمه‏دین

ساخلیان احترامیلن ائوده اسیرى یا على!

اولسا لیاقتیم منیم دامنیوى بوراخمارام

سن بیل حسینوین جانى قؤوما «بشیر» یا على

***
1. اشاره‌دیر: «لافتى الا على لاسیف الّا ذوالفقار» جمله‌سینه.
2

. اشاره‌دیر: «من کنت مولاه فهذا علىٌّ مولاه» حدیثینه.

 

 



نوشته شده در یکشنبه 93 مهر 20ساعت ساعت 10:44 صبح توسط مشتعلی| نظر

در مورد غدیر خم

 

غدیر خم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در حجةالوداع، علی بن ابی طالب

 را «ولی» پس از خود اعلام کرد. 18 ذی‌الحجه سال 10 هجری قمری (مطابق با 28 اسفند

سال 10 خورشیدی[1])، سال‌روز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.

محمد، پیامبر اسلام در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در

غدیر خم جمع کرد و شیعیان معتقدند که او در آنجا علی بن ابی‌طالب را به‌عنوان وصی و برادر و

 جانشین خود از جانب الله معرفی کرد. عبارت معروف «هر آن‌کس که من مولای او هستم، پس

علی مولای اوست» قسمتی از خطابه بلند غدیر می‌باشد. گرچه در تفسیر حدیث غدیر خم در بین

 شیعه و سنی اختلاف وجود دارد. اهل سنت تنها اظهار نزدیکی پیامبر به علی و دوستی با او را

می‌دانند و اظهار خواسته اش که علی به عنوان پسر عمو و فرزندخوانده اش جانشین او در

مسئولیت‌های خانوادگی اش پس از مرگ شود.

این واقعه و حدیث غدیر در کتاب‌های شیعه و بسیاری کتاب‌های اهل سنت نقل شده است. اولین

منبع تاریخی که به این کتاب اشاره می‌کند یعقوبی مورخ شیعه در نیمه دوم قرن سوم هجری است

 و اولین آثار ادبی قابل تاریخ گذاری، مجموعه اشعاری از نویسندگان شیعه در قرن دوم هجری است.

 از حدود قرن دوم هجری واقعه غدیر خم بعنوان دلیل نویسندگان شیعه برای اثبات برحقی

علی بر جانشینی محمد آمده است.



نوشته شده در شنبه 93 مهر 19ساعت ساعت 1:29 عصر توسط مشتعلی| نظر

خطبه غدیر

 

بسم الله الرحمن الرحیم




1- حمد و ثنای الهی



ستایش خداوندی را که در یگانگی، والا و در بی­ همتایی، نزدیک و در اقتدار شکوهمند، و

 در ارکان خود بسی بزرگ است. دانشش بر همه چیز احاطه دارد و حال آنکه او در مقام

 خودش است و آفریدگان، همگی مقهور قدرت اویند. بزرگی که پیوسته بوده و ستوده ­ای

که همیشه خواهد بود. پدید آورنده آسمانهای بلند و گستراننده گستره شده ­ها و فرمانروای

 مطلق زمینها و آسمانهاست و بی­ اندازه پاک و بینهایت پاکیزه است. پروردگار فرشتگان و

 روح ­القدس و نسبت به هر آنچه آفریده، فزونبخش است و چه ساخته و پرداخته، غرقه عطا

و فضل اویند. هر دیده­ ای را می­ بیند، و هیچ دیده ­ای را توان دیدار او نیست.

بزرگوار و بردبار و بخشنده ایست که رحمتش همه چیز را فرا گرفته و منعمی است که بر

همه مخلوقات منت دارد.

در اجرای کیفر مجرمان شتاب نمی ­کند و به عذابی که در خور آنند تعجیل نمی­ نماید. به اسرار

 نهان و به سویداء سینه­ ها آگاه است و هیچ رازی از او پوشیده نیست و هیچ امر پنهانی او

 را به اشتباه نمی­ افکند.

بر همه اشیاء، محیط و بر همه چیز، چیره و بر هر نیرویی غالب و بر هر کاری تواناست.

نیست مانندی برایش و حال آن که او پدید آورنده همه موجودات است از نیستی. جاودانی

 که به عدل، پایدار است و خدایی جز او نیست. سرافراز و حکیم و والاتر از آنکه به دیده­ ها

 مشهود گردد و لیکن او هر دیده ای را در می­ یابد و بر هر چیز دقیق و آگاه است.

به دیده هیچ بیننده در نیامده تا وصفش ممکن شود و احدی را از چگونگی پیدا و پنهانش

آگاهی نیست مگر به همان مقدار که خود (عزّوجلّ) از خویشتن خبر داده است.

و گواهی می­ دهم: او خدایی است که هستی، آکنده قداست اوست و آغازِ بی آغاز و انجام

 بی فرجام (همه هستی) به نور او احاطه شده است.

فرمانش بی مشورت مستشاری جاری و نافذ است و قضا و تقدیرش بی مدد همکاری،

 بر کائنات حکومت دارد و در تدبیر امر خلقش، هیچ نقص و بی نظمی نیست.

موجودات را بی آنکه نمونه­ ای از پیش داشته باشد، ابتکار و خلقت فرمود و بدون کمک

هیچ یاوری آنها را بیافرید و در این هنگامه نه او را رنجی و نه نیازی به چاره سازی بود.

به ایجاد خلق اراده نموده پس خلق، خلعت هستی یافتند و (به نور وجودش) آشکار شدند.

 پس اوست خدایی که معبودی جز او نیست، آن (خدایی) که به صنع خود، اتقان و استواری

 داد و در مصنوع خود، حسن و زیبایی نهاد. دادگریست که هرگز ستم نکند و بزرگواریست

 که کلیه امور به او باز می­گردد.

و گواهی می­دهم اوست که هستی در برابر قدرتش فروتن و در مقابل هیأتش سر افکنده و تسلیم است.

اوست سلطان سلاطین و مالک همه ملکها و گرداننده افلاک و فرمانروای مهر و ماه که

 هر یک تا زمانی مقدّر در کار گردشند. اوست که چادر شب بر رخسار روز کشد و شب

 را در نور روز فراگیر کند که هر یک شتابان در جستجوی یکدیگرند. اوست شکننده



نوشته شده در شنبه 93 مهر 19ساعت ساعت 1:29 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

ستمکاران و زورگویان و نابود کننده شیاطین پست و پلید.

نه او را ضدّی است و نه شریکی. یکتای بی نیاز است. نه کسی زاده اوست و نه او زاده کسی

 و نه احدی همتا و مانند وی است. معبودی یکتا و پروردگاری ارجمند است هر چه خواهد کند

 و اراده ­اش بر جهان فرمانرواست. او بر هر چیز و به شمار همه چیز آگاه است. مرگ و

 زندگی، نیازمندی و بی نیازی به اراده او و خنده و گریه و منع و عطا به خواست اوست.

ملک و سلطنت، از آن او و ثنا و ستایش، ویژه او و خیر و نیکی به خواست اوست و اوست

که بر هر کاری تواناست. شب را در روز، و روز را در شب فرو می­برد و خدایی جز او نیست.

خدایی بس ارجمند و بسی بخشاینده. به خواهش بندگان، پاسخ می­دهد و صاحب بخشش و

 عطای بزرگ است. به شمار نَفَس جانداران آگاه و پروردگار پری و آدمی است.

کاری بر او دشوار نیست و ناله فریاد خواهان او را به کاری وادار و ناگزیر نمی­ سازد.

به ستوه نیاورد او را اصرار اصرار کنندگان. نگهبان نیکان و توفیق بخش رستگان و

 سَروَر جهانیان است و آفریدگان را سزد که به هر حال، در خوشی و سختی و در شدت

 و راحت سپاس او گویند و ستایش او کنند.

و اینک من، در هر دشواری و راحت و در هر سختی و سستی ستایشگر اویم و به او

 و فرشتگان و فرستادگان و کتب آسمانیش، ایمان دارم.

فرمانش را به جان شنوده و فرمان بردارم و در هر کار که او را خشنود و راضی سازد،

 شتابنده ­ام. به قضا و حکمش سر تسلیم دارم و به اطاعت فرمانهایش مشتاق و از عقوبت

و مجازاتش سخت در هراسم که اوست خداوندی که از حیله­ اش، ایمن نتوان نشست با آنکه

 از ستمش جای هیچ بیم و نگرانی نیست. اعتراف می­کنم که بنده اویم و گواهی می­دهم که

 او پرورنده و پروردگار من است و آنچه را که به من وحی فرموده، به مردم ابلاغ خواهم کرد.

 مبادا که به سبب مسامحه در انجام وظیفه تبلیغ، کوبه عذاب حق بر من فرود آید، عذابی که

هیچ قدرتی را توانایی دفع آن نباشد که چه بزرگ است نیرنگ او.


2- فرمان الهی



نیست معبودی جز او که دستورم داده و اعلام کرده که: << اگر در ابلاغ آنچه اینک بر تو

 فرو فرستاده­ام کوتاهی کنی، در حقیقت ، به هیچ یک از وظایف رسالت و ابلاغ من عمل

 نکرده­ ای >> و هم او – تبارک و تعالی – حفظ و نگهداری مرا در برابر مخالفان تعهد و

 تضمین کرده و او مرا کفایت کننده ­ای بزرگوار است. و اینک این است آن پیام که بر من

 نازل فرموده: بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم، یا أیُّها الرَّسولُ بَلِّغ ما أنزلَ إلَیکَ مِن ربک (فی عَلیٍ)

 و إِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَک وَاللهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ .
ای مردم! من در ابلاغ آنچه که بر حق بر من فرو فرستاده است، کوتاهی نکرده­ ام و هم اکنون

 سبب نزول آن آیه را برایتان باز خواهم گفت: فرشته وحی خدا – جبرئیل - سه بار بر من فرود

 آمده و از سوی حق تعالی، پروردگارم، فرمان داد تا در این مکان به پا خیزم و سپید و سیاه

 مردم را رسماً آگاهی دهم، که علی بن ابی­طالب، برادر و وصی و جانشین من و امام پس از

 من است که نسبتش به من، همان نسبت است که هارون به موسی داشت، با این تفاوت که

رسالت به من خاتمه یافته است و بعد از خداوند و رسولش، علی، ولیّ و صاحب اختیار شماست

و پیش از این هم خداوند در این مورد آیه ­ای دیگر از قرآن را نازل فرموده:

(( إنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُهُ وَالَّذینَ امَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلوةَ وَ یُؤتُونَ الزَّکوةَ وَ هُم راکِعونَ))

 


علی بن ابی­طالب، همان کسی است که نماز به پای داشت و در حال رکوع، به نیازمند،

                      صدقه داده است و او در هر حالی رضای خدا را می­جوید.

 



از جبرئیل خواستم که از خداوند متعال معافیّت مرا از تبلیغ این مأموریت تقاضا کند؛

 ای مردم چون می­دانستم که در میان مردم پرهیزگاران، اندک و منافقان، بسیارند و

 از مفسده جویی گنه آلودگان و نیرنگ بازی آنان که دین اسلام را به تمسخر و

استهزاء گرفته­ اند، آگاهی داشتم؛ همان­ها که خداوند، در قرآن کریم، وصفشان کرده است:

یَقُولُونَ بِألسِنَتِهِم ما لَیسَ فی قُلُوبِهِم وَ یَحسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِندَ اللهِ عَظیمً


هنوز آن آزارها که این گروه بارها بر من روا داشتند، از خاطر نبرده­ ام، تا آنجا

که به دلیل ملازمت و مصاحبت فراوان علی با من و توجهی که به او داشتم، به

عیب جویی من برخاستند و مرا زود باور که هر چه می­ شنود، بی ­اندیشه می­ پذیرد،

 خواندند تا آنکه خداوند عزّوجلّ، این آیه را نازل فرمود:

(وَ مِنهُمُ الَّذینَ یُؤذُونَ النَّبِیَّ وَ یَقُولُونَ هُوَ أذُنٌ قُل أذُنُ خَیرٌ لَکُم یُؤمِنُ بِاللهِ وَ یُؤمِنُ لِلمُؤمِنینَ )



من هم اکنون می ­توانم یک یک از این گروه را به نام و نشان، معرفی کنم؛ لیکن به

 خدا سوگند که من در مورد این افراد بزرگوارانه رفتار کرده و می­ کنم.

ولی اینها همه، خدای را از من راضی نمی­ سازد مگر آنکه وظیفه خود را در مورد

 مأموریتی که از آیه شریفه (یا أیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغ ما أنزِلَ إِلَیکَ ...) یافته­ام، به انجام برسانم.

(حال که چنین است پس)


3- اعلام رسمی ولایت و امامت دوازده امام



ای مردم! بدانید که خداوند، علی بن ابی­طالب را ولیّ و صاحب اختیار شما معیّن فرموده و

 او را امام و پیشوای واجب­ الاطاعه قرار داده است و فرمانش را بر همه مهاجران و انصار

 و پیروان ایمانی ایشان و بر هر بیابانی و شهری و بر هر عجم و عربی و هر بنده و آزاده ­ای

 و بر هر صغیر و کبیری و بر هر سیاه و سپیدی و بر هر خداشناس موّحدی، فرض و واجب

فرموده و اوامر او را مطاع و بر همه کس نافذ و لازم ­الاجرا مقرر فرموده است. هر کس با

علی (علیه السلام) به مخالفت برخیزد، ملعون است و هر کس که از او پیروی نماید،

 مشمول عنایت و رحمت حق خواهد بود.

مؤمن کسی است که به علی (علیه السلام) ایمان آورد و او را تصدیق کند. مغفرت و

 رحمت خداوند شامل او و کسانی است که سخن او را بشنوند و نسبت به

 فرمان او مطیع و تسلیم باشند.

ای مردم! این آخرین بار است که مرا در این موقعیّت، دیدار می ­کنید، پس گوش فرا

 دارید و به سخنانم دل سپارید و دستور پروردگارتان را فرمان برید.

خداوند عزّوجلّ، پروردگار و ولیّ و صاحب اختیار و خداوندگار شماست و گذشته از او

 و پیامبرش – محمّد (صلی الله علیه و آله) – همین من که اکنون به پا خاسته و با شما

 سخن می­گویم سپس بعد از من علی (علیه السلام) به امر خدا بر شما سمت ولایت و

 صاحب اختیاری دارد و پس از او امامت و پیشوایی تا روز واپسین و تا آن هنگام

 که خدا و پیامبرش را دیدار خواهید کرد، در ذرّیه و نسل من که از پشت

علی (علیه السلام) هستند، قرار خواهد داشت.

جز آنچه خداوند، حلال کرده، حلال نیست و جز آنچه خداوند حرام فرموده حرام نیست

 و پروردگار، هر حلال و حرامی را به من معرفی کرده است و من نیز تمام آنچه خداوند

 از کتاب خود و حلال و حرامش، تعلیم نموده است، به علی (علیه السلام) آموخته­ام.

ای مردم! دانشی نیست که خداوند به من تعلیم نکرده باشد، و من نیز هر چه که تعلیم

 گرفته­ ام به علی (علیه السلام)، این امام پرهیزگاران و پارسایان آموخته ­ام و دیگر

 دانشی نیست مگر آنکه به علی (علیه السلام) تعلیم کرده ­ام و اوست امام و راهنمای آشکار.

ای مردم! مبادا که نسبت به او راه ضلالت و گمراهی سپرید و مبادا که از او روی

 برتابید و مبادا که از ولایت و سرپرستی او و از اوامر و فرمانهایش به تکبّر، سر باز زنید.

 اوست که هادی به حق و نابود کننده باطل است و از نا پسندیده­ها بازتان می­دارد. اوست

که در راه خدا از سرزنش هیچ کس، پروا نمی­ کند و اوست نخستین کسی که به خدا و

 پیامبرش ایمان آورد و جان خویش را فدای رسول الله کرد، در آن هنگامه­ ها که هیچ کس

 در کنار پیامبر باقی نماند، همچنان از او حمایت کرده و تنها رها ننمود و هم او بود که در

 آن روزگار که کسی را اندیشه پرستش و اطاعت خدا نبود، در کنار پیامبر، پروردگار

 خود را پرستش و عبادت می­ کرد.

ای مردم! علی را برتر و والاتر از هر کس بدانید که خدایش از همه، والاتر و برتر

دانسته است! و به ولایت او تمکین کنید که خدایش به ولایت بر شما منصوب فرموده است.



نوشته شده در شنبه 93 مهر 19ساعت ساعت 1:28 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin