سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

آیا می دانید انسانها در روز قیامت به چه صورتهایی محشور میشوند؟

رسول خدا(ص) فرمودند: همه مردم (غیر اهل تقوا) در روز قیامت،

برهنه محشور میشوند و خدای تعالی ده گروه از امت من را در روز قیامت

از صفوف مسلمانان جدا می کند و قیافه هایشان را تغییر می دهند.

این ده گروه عبارتند از:

 

1- سخن چینان (که به شکل میمون در می آیند.



2- حرام خواران (که به شکل خوک در می آیند.



3- ربا خواران (وارانه وارد محشر میشوند.



4- حاکمان جو ر (کور به عرصه محشر می آیند.



5- افراد خودخواه و خود پسند (گنگ و کر محشور میشوند.



6- عالمان بی عمل (زبانشان را می جوند و چرک از دهانشان بیرون می آید.



7- آزار دهندگان همسایه (با دست و پای بریده وارد میشوند.



8- آنهایی که دوبهم زنی کرده اند (به شاخه ای از آتش آویزان می شوند.



9-شهوت پیشگان و کسانی که خمس و زکات خود را نمی پردازند

(با بویی بد تر از مردار وارد محشر میشوند.



10- تکبر کنندگان (لباسهای آتشین بر آنها می پوشانند.

با تشکر



نوشته شده در دوشنبه 92 دی 30ساعت ساعت 1:30 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

میلاد فرخنده فخر زمین و آسمان ، خاتم پیامبران ، رحمت عالمیان ،

 حبیب خدای منان ، شفیع پیروان ، گزیده فرستادگان ، علت خلقت جهان ،

حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله ؛ و امام مسلمین ، کشتی نجات ره جویان ،

 عالم اولین و آخرین ، صادق صدیقین ، خورشید طالبین ، شفیع مؤمنین ، گزیده رب العالمین ،

پیشوای نیکو کاران ، حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام و هفته وحدت امت اسلامی

بر مسلمین جهان مبارک و فرخنده و خجسته باد.

متشکر از ** هیئت انصار الخمینی(ره) **

 

 

 



نوشته شده در شنبه 92 دی 28ساعت ساعت 8:19 عصر توسط مشتعلی| نظر

            هفته وحدت مبارکباد

پیشا پیش خجسته میلاد پیامبر عظیم الشان را

به همه مسلمانان تبریک و تهنیت عرض می کنم.

واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا



نوشته شده در پنج شنبه 92 دی 26ساعت ساعت 12:5 عصر توسط مشتعلی| نظر

هر که خواهد همنشینی خدا ... / بررسی " پیر و ولی "

«  پیرِ من و مرادِ من    /   شمسِ من و خدای من  »

        اگر مولوی شمس تبریزی را نمی دید و در ادامه حیات معنوی و روحانی خود همچون یک اندیشمند

 آگاه و دانایی که در علوم اسلامی و معارف دینی عُور و تفحص می نمود. مانند هزاران ادیب یا عالم

 یا حکیم یا فقیه قبل و بعد از خود در جهان هستی، مدتی می زیست و گمنام از دنیا می رفت. آشنایی

مولانا با شمس چه در اثر یک اتفاق (که اینگونه نبوده است) و یا بر اثر یک برنامة کلی در روند تعالی

 فرهنگ و ادب انسانی بوده باشد، نشانگر و نماینده آن جلوة ظاهری از مولاناست که امروزه ما می توانیم

 ببینیم. مولانای شاعر و عارف، مولانای شیدا و دیوانه، مولانای حکیم و آگاه، مولانای معلّم و راهنما،

مولانای عظیم و با معنا از پرتو آشنایی و دیدار با شمس بوده است که از قوه به فعل رسیده است.

     در نگاهِ‌مولانا و برخورد این دو در حوزة اندیشه و کلام، بیشترین تاثیر گفتاری را در غزلیات

مولانا می توان دید و در مثنوی اندکی. بدین لحاظ جلوة شعاع صاعقة جانِ خروشان این دو در غزلیات

و اشعارِ لحظات بیخودی و مستی و عشق و شوریدگی به تمامیت بیان شده و  صورت گری شده است.

     در این راستا شمس همچون پیر و مرشدی راه دان که با فتانه گی و گفتار نغز و شیرین خود چون

ساحری، روح پر تلاطم و امواج مولانا را تسخیر نموده تا به حدّی که در کلام مولانا شمس را در

 جایگاه و منظرِ خداوند باریتعالی نشانده است و او را همچون آیاتی از نشانه های هستی و

جهانِ‌ خداوندی بر شمرده است.



نوشته شده در چهارشنبه 92 دی 25ساعت ساعت 12:26 عصر توسط مشتعلی| نظر


«شمس و قمرم آمد/ تاجِ سرم آمد/ سیمبرم آمد/ نورِ نظرم آمد/ مستیِ سرم آمد/ چیز دِگرم آمد/..»

    مولانا در اوج لحظاتِ ناب سرگشتگی و دیوانگی و بیرون ریزی منِ منِ وجود خود، شمس را

 همچون خورشید و ماهی در آسمان و یا نور بینایی و تاج پادشاهی بر می شمارد، تا بدان جا که گوید:

«    پیرِ من و مرادِ من           شمسِ من و خدای من   »

    اینکه شمس را چون پیری روشن ضمیر و راه دان و مراد و هدف مرید (مولانا) در نظر بگیریم

 کاملاً قابل قبول و در روند سیر و سلوک روحی مولانا در مقطع زمانی مورد نظر منطقی خواهد بود

 لیکن تلقی (شمس = خدا) چگونه تفسیر خواهد شد.

     بدین لحاظ در ادامه مقاله به بررسی جایگاه و درجات معنوی «پیر» و نیز «ولی» از دیدگاه

مولانا پرداخته شده و ملاحظاتی در بابِ تفاوت این دو مقوله جهت روشن شدن نحوة بیان مولانا

در بیت یاد شده که ابتدا شمس را همچون پیری بر شمرده (شمس = پیر) و سپس او را چون

 خداوند (شمس = خدا) نامیده است، خواهیم داشت.

«   پیـــر   و    ولـــی  »

     با بررسی گفتار و نگاه مولانا به دو مقوله پیر و ولی (اولیاء) و نیاز آدمی به راهنمائی

و ارشاد پیر و اینکه آیا در رهروی طریقت به سوی حقیقت، پیر چه نقشی دارد و آیا لزومی

به انتخاب پیر است یا خیر؟  -  ملاحظه می گردد که از نقطه نظر جهان بینی مولانا و جهت

طی مسیر و راهی که بسیار پرخطر و آفت خیز بوده و تجربه ای قبلی در سالک و رونده

راه وجود ندارد، انتخاب پیر ضروری است.

پیر را بگزین که بی پیر این سفـــر

                     هست بس پر آفت و خوف و خطر      

پس راهی را که ندیده استی تو هیچ

                    هیــن مرو تنها ز رهبر سر مپیچ      

 

     با انتخاب پیر جهت شروع سفر روحانی و طی طریق، سالک و رهرو می بایستی

 کاملاً مطیع و تسلیم اوامر پیر بوده و در طی مراحل سلوک با کوچکترین آفتی رنجش خاطر و دلگیری رخ ندهد.

چون گرفتت پیر هین تسلیم شو

                     همچـــو مـــوسی زیر حکم خضررو       

چون گزیدی پیر نازک دل مباش

                    سست و ریزیده چون آب و گل مباش       

 

     چرا؟   -  چون پیرِ راه حق، غیب بین بوده و آنچه را که سالک در آینه هستی خود

می تواند ببیند، پیر در گلِ جان آدمی تواند دیدن.

آن چه تو در آینه بینی عیان

                     پیر اندر خشت بیند بیش از آن        

 

   با انتخاب پیر حق بین و راه دان، که چون ماه روشن در شب تاریک جان آدمی، روشنگر

 و تمییز دهنده مسیر سیر و سلوک خواهد بود، آدمی از غم و درد درونی در طی مسیر تعالی

خود می تواند رهایی یافته و درمان یابد.

پیر تابستان و خلقان تیــر ماه

                   خلـــق مانند شب اند و پیر ماه       

ور نهد مرهم بر آن ریشِ تو پیر

                    آن زمان ساکن شود درد و نفیر       

 

    آنچه که پیرِ راهِ دان حق بین خواهد توانست به سالک یاری رساند، کُشتن هوای نفسِ

جانِ انسانِ طالبِ حق خواهد بود.

هست پیــر راه دان پر فطــن

                       بــاغ های نفس کُل را جوی کن        

هیچ نکشد نفس را جز ظل پیر

                      دامن آن نفس کُش را سخت گیر         

 

    آفت عظیمی که سالک و رونده راه را تهدید می کند، هوای نفس جان آدمی است و آرزوهای

 این جهانی او که در سایة همتِ پیر و راهنمایی او و همراهان راهِ حق، قابل کنترل و مهار خواهد بود.

با هوا و آرزو کم باش دوست

                      چـون یِضُلک عَن    ‎ْ     سبیل الله اوست       

این هوا را نشکند اندر جهــان

                     هیچ چیزی همچو سایة همرهان        

 

    بنابراین با انتخاب پیر جهت شروع رهروی و گذشتن از مسیر پر آفت و بلا و خطر که گمراهی

 بسیار به بار خواهد آورد، و مهار نفس و امیال های نفسانی، سالک آماده صافی شدن دل که جانِ

جانِ جانِ آدمی است خواهد شد و در این مرحله که دلِ مومن صیقل خورده و همچون برف سپید گردیده،

خداوند خود بر جایگاه جانِ آدمی که همان دل باشد، نظر کرده و جانِ جانِ او را صفا و روشنی بخشیده

 و هدایت قلبی مستقیماً صورت خواهد گرفت و بدین لحاظ راهنمائی و ارشاد پیر تا این مرحله موثر بوده

 و طی طریق حق با بال های عشق و اندیشه متعالی مستقیماً توسط خود فرد صورت خواهد گرفت.

    با گذر از مرحله راهنمایی و ارشاد پیر و مهار نفس و امیال نفسانی و صاف شدن دل، جانِ مردة

آدمی را اولیا حق، چه غایب و چه حاضر، همچون صور اسرافیل، زندگی خواهند بخشید.

اولیا اطفال حق انــد ای پســر

               غایبـــی و حاضــری بس با خبــر      

هـین که اسرافیل وقت اند اولیا

                    مرده را زایشان حیات است و نما       

عقلِ عقــل اند اولیا و عقل هــا

                     بــر مثــال اشتــران تـا انتهــا      

 

   هم نشینی با اولیا حق و دانائی و آگاهی به روش و مسلک آنان، راهنمای سالک در این مرحله از راهِ سلوکِ معنوی خواهد بود.

هر ولی و هر نبی را مسلکی است

                         لیک تا حق می برد، جمله یکی است           

اولیا اصحاب کهف اند ای عُنـــود

                         در قیـــام و در تقلب هـــم رُقـود           

ایــن نمی بینی که قُــربِ اولیــا

                        صـــد کــرامت دارد و کــار و کیا           

اولیــا را هست قـــدرت از اِلــه

                           تیـــر جسته باز آرنـــدش ز راه           

 

     با نگاه به روش و سلوک اولیا که خداوند عالم آنان را رحمتی بر خلقان خود در نظر گرفته است و

 مسجد و جایگاه فرود خود، آدمی در طی مسیر حقیقت و طریقت ارشاد یافته و کامل تر می گردد.

 



نوشته شده در چهارشنبه 92 دی 25ساعت ساعت 12:25 عصر توسط مشتعلی| نظر

                                                                                          زان بیاورد اولیــا را بر زمین

                         تا کنـــدشان رحمـــه للعـــــالمین           

مسجدی کان اندرون اولیاست

                      سجده گاه جمله است، آن جا خداست       

هر که خواهد همنشینی خــدا

                      تـــا نشینـــد در حضـور اولیـــاء         

 

    با همنشینی و هم صحبتی با اولیا حق که امام و راهنمای حاضر در هر عصر و دوران زمانی می باشند،

آدمی آزمایش خود را در طی مسیر سلوک خود می دهد.

پس به هر دُوری ولیی قایم است

                      تا قیـــامت آزمـــایش دایــم است           

پس امامِ حی قایم آن ولــی است

                   خواه از نسل عُمر، خواه از علی است         

 

    لذا حضور اولیا و در حضور اولیا حق بودن جزء الزامات و ضروریات سالک و راهرو است، در غیر

 این صورت سالک طریق حق به دریای کل معنای وجودی نخواهد توانست پیوستن و از خداوند دور خواهد شد.

از حضــور اولیا گر بُسکُلـــی

                    تو هلاکی زان که جزوی بی کُلی      

چون شوی دور از حضور اولیا

                     در حقیقت گشتـه ای دور از خدا      

 

    با قبول پند و اندرز اولیا و تعمق در نحوة سلوک آنان است، که سالک اندک اندک رشد یافته و  به مدارج تعالی خواهد رسید.


ناقة جسم ولی را بنده باش

                     تــا شوی با روح صالح خواجه تاش         

از حدیثِ اولیا نرم و درشت

                   تن مپوشان زان که دینت راست پشت         

 

    اولیا حق و ولی زمان، هر کدام روش و سلوک خاص خود را داشته و اگر چه این روش ها به نظر مغایر هم باشند

، لیکن به کمال و حق رهنمون خواهند بود و سالک می بایستی هر گون و نوع اولیا را تجربه کند و راهنمای خود بداند.

ز اولیا اهل دعا خود دیگرند

                      گه همی دوزند و گاهی میدرند    

قوم دیگر می شناسم ز اولیا

                     که دهانشان بسته باشد از دعا        

 

    چون اولیا واقف به اسرار حق اند، کیمیای هستی از ناطقه آنان جاری است.

پـــاسبانِ آفتاب اند اولیـــا

                     در بشـــر واقـف ز اسرار خدا       

آبِ خضر از جویِ نطق اولیا

                    می خوریـم، ای تشنه غافل بیا       

 

   اینگونه است که اگر سالک در بیم و رنج راه باشد، ولی غیب دان در آرامش است، اگر زهری خورد، چون

عسل گوارا باشد. سالک می بایستی نگران راه باشد و خود را ایمن از بلاها دارد.

جـــمله در زنجیر بیـــم و ابتلا

                      مــی روند ایــن ره به غیب، اولیا       

گر ولی زهری خورد، نوشی شود

                     ور خورد طالب، سیه هوشی شود       

 

     بنابراین سالکِ راه طریقت و حقیقت که در ابتدای مسیر سیر و سلوک خود با آفات و خطرات راه آشنایی

 ندارد و به منظور کنترل آرزوها و امیال نفسانی خود پیرِ راه دانی را اختیار کرده تا در صافی شدن دلِ خود

کمک و راهنما باشد، لیکن با گذر از این مرحله و پاکیِ دل، اولیا حق و ولیِ امر هستند که راهنمای سالک خواهند

 بود و استفاده از وجود حاضر یا غایب آنان و هم نشینی و حضور در محفلِ انس آنان، صفایِ دل را روشنی

بیشتر بخشیده و حضور خدا را در جایگاه واقعی یعنی «دل» تمامیت خواهد بخشید تا آنگاه که ولی او

 را بهره ای از جانِ جانِ جهان دهد.

هــر ولی را هم ولی شُهره کند

                      هر که را او خواست با بهره کند       

       با شد که نزدیکی با جانِ اولیا الله، زبان دِل را گویا نماید.

چون به نزدیک ولیِ الله شود

         آن زبان صد گزش کوته شود      

 

    با توجه به مطالب یاد شده و تفاوت موقعیت معنوی و درجات روحی «پیر» و «ولی» در نگاه مولانا،

آنجائی که شمس را «پیر» و «مراد» نام می نهد در واقع منظور راهنما و راهدان و راهبر به لحاظ سیر

و سلوک روحی مولانا بوده است. و آنجائی که شمس را «خدا» نام می نهد در واقع منظور «ولی» که همان

نشانه و یا مظهر جلوه گری خداوند در جهان انسانیست، می باشد.



نوشته شده در چهارشنبه 92 دی 25ساعت ساعت 12:10 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

      

جان بر   کف بازار توام یوسف زهرا
دلباخته دار توام یوسف زهرا
سوگند به خونی که بروناز دهنم ریخت
من تشنه دیدار توام یوسف زهرا
هر سو بکشانند به هر کوچه تنمرا
در سایه دیوار توام یوسف زهرا
با آنکه به عشقت پدر پنج شهیدم
بیمایه خریدار توام یوسف زهرا
تنها نه همین لحظه که در کوفه غریبم
یک عمرگرفتار توام یوسف زهرا
بگذار لب تشنه ببرّند سرم را
زیرا که خریدار توامیوسف زهرا
از کثرت پیکان به بدن رسته دو بالم
من جعفر طیار توام یوسف زهرا
دستم ز قفا بسته سرم نیز شکسته
من جای علمدار توام یوسف زهرا
فریاد زهر زخم تنم خیزد و گویم
من یاور بی یار توام یوسف زهرا
من "میثم" دلباختهام گر بپذیری
خاک ره زوار توام یوسف زهرا

زخم دوباره

ز بام کوفه می کنم تو را نظاره یا حسین!
تو هم مرا نظارهکن به یک اشاره یا حسین!
سرو به خون نشسته ام، زائر دست بسته ام
سلام میفرستمت از لب پاره یا حسین!
لحظه به لحظه دم به دم، مرگ دوباره دیده ام
بسکه رسیده بر تنم، زخم دوباره یا حسین!
میان خندة عدو بهر تو گریه می کنم
بلکه به اشک دیده ام کنی نظاره یا حسین!
تیر به چلة کمان، کمان به دستحرمله
میا به کوفه رحم کن به شیرخواره یا حسین!
پرده کنار رفته و می نگرمبه دخترت
نه معجرش بود به سر، نه گوشواره یا حسین!
هدیة حاجیان بود به مسلخولا یکی
مرا بود در این منا دو ماه پاره یا حسین!
به آسمان دیده ام، نظارهکن که دم به دم
در آفتاب ریختم بر تو ستاره یا حسین!
نگه به مکه دوختم چوشمع بر تو سوختم
درون سینه ام شده نفس شراره یا حسین!
کرم کن و به یک نظربه نظم "میثمت" نگر
که کرده سوز او اثر به سنگ خاره یا حسین!

حضرت مسلم

به جای دسته گل،خون گلویم وقف دامانت
تو ابراهیمی و من هم ذبیح عید قربانت
میان خندة دشمنبیا از گریه آبم کن
که همچون قطرة اشکی، بگردم دور چشمانت
در آب افتاد دندانمن و کردم دعا بر تو
مبادا بشکند از چوب دشمن دُرّ دندانت
تو روح احمد وریحان زهرایی میا کوفه
که فردا می کنند این سنگ دل ها سنگ بارانت
ز چشمم پردهیک سو رفته و انگار می بینم
که بر گوشم رسد از نوک نی، آوای قربانت
به ظرف آبخونم ریخت و عکس تو را دیدم
که خون چهره ات می ریزد از لب های عطشانت
برایمرد گریه سخت باشد در دل دشمن
الهی بین دشمن کس نبیند چشم گریانت
به زیر تیغدشمن آرزویم هست این مولا:
که می کردم هزاران بار جانم را به قربانت
تو تنهاباغبان باغ توحیدی میا کوفه
که پر پر می شود یک روزه گل های گلستانت
کرامت کنبه "میثم" چشم گریانی که تا محشر
بگرید بر تو و داغ دل و زخم فراوانت

 



نوشته شده در پنج شنبه 92 دی 19ساعت ساعت 10:31 صبح توسط مشتعلی| نظر

 

رنگها مثل مرگ و مالیات گزیر ناپذیرند. در همه جا هستند. این به چه معنی است؟

 چرا مردم در اتاقهای سبز بیشتر احساس آرامش می کنند؟ چرا وزنه برداران در

 سالنهای ورزشی آبی رنگ نهایت تلاش خود را می کنند؟رنگها در فرهنگهای مختلف

 اغلب معانی متفاوتی دارند و حتی در جوامع غربی معانی رنگهای مختلف پس

 ازسالها تغییر کرده است. ولی امروزه در آمریکا، محققان دریافته اند که موارد

 زیر بطور عام درست می باشند.

     مشکی


مشکی رنگ سلطه و قدرت است. این رنگ برای مد پرطرفدار است چون شخص

را لاغرتر نشان می دهد.همچنین شیک و بادوام است.رنگ مشکی همچنین نشان

 دهنده اطاعت و فرمانبرداری است ،کشیشها رنگ مشکی می پوشند تا اطاعت خود

 را از خداوند نشان دهند.بعضی از کارشناسان مد می گویند لباس مشکی پوشیدن برای

 زن به معنی فرمانبرداری از مرد است. لباس مشکی می تواند مقهور کننده باشد، یعنی

کسی که لباس مشکی می پوشد منزوی یا شریر به نظر می رسد.شخصیتهای منفی،

 مانند دراکولاهم، اغلب لباس مشکی می پوشند.

 سفید


تازه عروسان سفید می پوشند تا مظهر معصومیت و پاکی باشند. رنگ سفید نور را

منعکس می کند و رنگ تابستانی محسوب می شود.رنگ سفید برای دکوراسیون

و مد پرطرفدار است چون یک رنگ روشن و ملایم است، و با همه چیز تناسب دارد.

با وجود این، آلودگی روی رنگ سفید سریع مشخص می شود و به همین دلیل پاکیزه

 نگاهداشتن آن دشوارتر از سایر رنگهاست. پزشکان و پرستاران لباس سفید

 می پوشند که نشان دهنده استریل بودن( ضدعفونی شدگی) است. 

قرمز


قرمز، پرشورترین و تندترین رنگ است که سبب سریعتر شدن ضربان قلب

 و تنفس می شود. قرمز همچنین رنگ عشق است. رنگ قرمز جلب توجه می کند

 و کسی که قرمز می پوشد ملیح تر به چشم می آید. چون قرمز رنگ تندی است،

 در مذاکرات و درگیریها نمی تواند کمکی به مردم بکند. ماشینهای قرمز اهداف مورد

نظردزدها می باشند.معمولاً رنگ قرمز در دکوراسیون برای تاکید مورد استفاده قرار

 می گیرد. دکوراتورها بر این ایده اند که مبلمان قرمز محشر است چون جلب توجه می کند.

 صورتی


صورتی که رویایی ترین رنگ است، آرامش بخش تر است. تیمهای ورزشی گاهی اوقات

 رختکن تیمهای رقیب را صورتی رنگ می کنند چون تیم های رقیب روحیه شان تضعیف می شود.

 آبی


آبی، رنگ آسمان و اقیانوس یکی از پرطرفدارترین رنگهاست. این رنگ مانند رنگ قرمز سبب

عکس العمل متضاد می شود. آبی، رنگ صلح و آرامش است و سبب می شود بدن مواد

شیمیایی آرامش بخش تولید کند،پس اغلب در اتاق خواب از این رنگ استفاده می شود.

 رنگ آبی می تواند سرد و یأس آور هم باشد. مشاوران مد توصیه می کنند در مصاحبه های

 شغلی رنگ آبی بپوشید چون رنگ آبی نشان دهنده وفاداری است.افراد در اتاقهای آبی

فعال ترند. بررسیها حاکی از آن است که وزنه برداران در سالنهای ورزشی آبی رنگ

 قادرند وزنه های سنگین تری را بلند کنند.

 سبز


در حال حاضر پر طرفدارترین رنگ برای دکوراسیون سبز است که مظهر طبیعت است.

 برای چشم، سبز ملایم ترین رنگ است و می تواند قدرت دید را افزایش دهد. رنگ

سبز نشاط آور و آرامش بخش است. مردم انتظاردارند افرادی که در تلویزون ظاهر

می شوند در " اتاقهای سبز رنگ" باشند تا آرامش یابند. بیمارستانها اغلب ازرنگ

 سبز استفاده می کنند چون این رنگ به بیماران آرامش می دهد.در قرون وسطی

 پرندگان سبز رنگ بودند که مظهر باروری است سبز تیره مربوط به مردان و

محافظه کارانه است و نشان دهنده ثروت است. 

زرد


زرد آفتابی شاد جلب توجه می کند. با وجود اینکه یک رنگ خوش بینانه به

حساب می آید، مردم در اتاقهای زردرنگ بیشتر عصبانی می شوند و کودکان

 بیشتر گریه م یکنند. رنگی که کمتر از سایر رنگها چشم را جذب می کند زرد

 است که اگر زیاد مورد استفاده قرار گیرد م یتواند مقهور کننده باشد، رنگ زرد

 تمرکز را افزایش می دهد، بنابراین برای دفترچ ههای حقوقی مورد استفاده

 قرار م یگیرد.همچنین متابولیسم ( سوخت و ساز) راتسریع می کند.

 ارغوانی


ارغوانی، رنگ سلطنتی نشانگر تجمل، ثروت و ظرافت است. این رنگ همچنین

زنانه و رویایی است. با وجوداین چون رنگ ارغوانی در طبیعت نادر است تصنعی

 به نظر می آید.قهوه ای قهوه ای یکدست، رنگ خاک است و در طبیعت فراوان است.

 هوه ای روشن نشان دهنده صداقت است درحالی که قهوه ای تیره شبیه چوب یا

 چرم است. قهوه ای همچنین می تواند غم انگیز و یأس آور باشد . مردان بیشتر تمایل

 دارند بگویند که قهوه ای یکی از رنگهای مورد علاقه آنها ست.

 غذای فکری


با وجود اینکه آبی یکی از پرطرفدارترین رنگهاست کمتر از سایر رنگها اشتها آور است.

غذای آبی در طبیعت نادر است محققان تغذیه می گویند هنگامیکه انسانها در جستجوی

 غذا بودند، دریافتند که از چیزهای فاسد وسمی دوری کنند،که اغلب به رنگ آبی، مشکی،

یا ارغوانی هستند.غذای آبی رنگ برای بررسی چیزهای مورد آزمایش بکار می روند، که

سبب کم اشتهایی می شوند. برای غذاسبز، قهوه ای و قرمز پرطرفدارترین رنگها هستند.

رنگ قرمز اغلب برای دکوراسیون رستوران مورد استفاده قرارمی گیرد. چون اشتها آور است.



نوشته شده در دوشنبه 92 دی 16ساعت ساعت 1:24 عصر توسط مشتعلی| نظر

 


رنگها با تمامی عوامل و جزئیات زندگی ما چنان رابطه تنگاتنگی دارند که باید گفت

 رنگها بسان پله هایی هستند که وجود فیزیکی و روحی انسانها را با سایر جزئیات و

پدیده های جهان هستی در ارتباط قرار می دهند این ارتباط و تاثیر به حدی است که

حتی انسانها در کلمات و جملات خود نیز برای بیان احساسات درونیشان از رنگها

استفاده کرده و آن را بیان می دارند. 

خیلی از ما به هنگام بیان و تعریف احساسات فیزیکی و درونی خود از رنگها استفاده

می کنیم. مثل اینکه‌: «فلانی از خشم سرخ، سرخ شده بود.» 

انسانها در رابطه با رنگها اشتراک عقیده ندارند، یعنی هر فردی نسبت به رنگی جاذبه

و دافعه خاصی از خود نشان می دهد. شاید رنگهایی که برای شما بسیار جالب و زیبا

خوشایند هستند، برای دیگران بی معنی و یا کم ارزش جلوه کند. و این کاملا طبیعی

 است که شما رنگی را بپسندید و یا نپسندید. و ما تا بحال سوالهایی در ذهن مان

ایجاد شده که تا چه اندازه می توان از رنگها سود جست. 

 

 گردد. رنگ علیرغم خصوصیات ایجاد انگیزه، هوس، شادمانی، ساختاری و حتی تهیجی،

 دارای خصوصیات سوزاننده و برنده نیز هست. هر رنگ دارای خصوصیات منحصر به فرد

درمانی و تعادل بر انگیزی است. یکی دیگر از خصوصیات رنگها این است که می توانند

تا اعماق نیروی ادراک و شعور ما نفوذ نمایند. 

رنگ ها را می توان به سه قسمت اسامی یا سه گروه تقسیم کرد. نخستین گروه

(گروه اصلی) ‌قرمز – زرد – آبی. گروه دوم همان رنگ هایی که از ترکیب رنگ اصلی بدست

 می آیند و گروه سوم نیز از ترکیب رنگ های اصلی با رنگهای نوع دوم حاصل می شود.

در ادامه به تاثیرات رنگها در ذهن – روان و محیط فیزیکی اطرافمان اشاره می کنیم که

در بین این متون از تاثیر رنگ ها به گونه ای از بیماری ها اشاره خواهد شد که ناگفته

نماند که این فهرست ها صرفا حالت پیشنهادی داشته و به صورت نسخه نبایستی تلقی گردد.

 برای مبارزه با ناراحتی ها و بیماریها استفاده از رنگها در علم پزشکی پیشرفته صرفا

چاره ساز نبوده و این پیشنهادات در کنار بهره گیری از سایر موارد درمان می تواند بسیار

موثر باشد و بهبودی را سریعا برای انسان به ارمغان بیاورد.... 

رنگ سفید:
رنگ سفید در بنیه تمامی طیفها نهفته و وجود دارد. رنگ سفید متظاهر کننده احساسات

 نبوغ و استعدادهای بالقوه فرد بوده و رنگی است که نبوغ و توانایی های فرد را تقویت نموده

 و برای تمامی بنیه رنگها مناسب تشخیص داده می شود.
برای درمان توسط رنگها بهتر است با این رنگ شروع شود و با این رنگ نیز پایان یابد. 

رنگ سیاه:
رنگ سیاه نیز مانند سفید در تمامی طیفهای نوری متمرکز و وجود دارد. سیاه در ورای پرده ای

 درهم ریخته و آشفته مخفی گردیده. بسیاری از افراد از رنگ سیاه به عنوان رنگ درمان کننده

 استفاده می کنند. این رنگ در زمانی که فرد دچار مشکلات روحی شده و بسیار آشفته حال

 است، می تواند حالت آرامش بخش و حفاظت کننده را ایفا کند.
 
این رنگ باعث می شود که احساسات زنانه در افراد به حرکت بیفتد و همین امر باعث می گردد

 که در وجودشان انرژی مغناطیسی نیرو مندی را حس نمایند. اگر رنگ سیاه در لباسهای مورد

 استفاده، به وفور مورد استعمال قرار گیرد، باعث می گردد فرد دچار افسردگی و آشفتگی روحی

 گردد. و روانشناسان که سعی در درمان با رنگها را دارند سعی می کنند این رنگ را به همراه

سفید استفاده کنند. زیرا تاثیرات منفی هر دو رنگ باعث می شود که حالات متعادلی ایجاد شود

و همین امر باعث می شود فرد از درون آرامش یابد و عدم تعادل و توازن وی نیز از بین می رود.

 رنگ سیاه باعث می گردد که رفتارهای ناشی از غیر شعور افراد به نظم سوق پیدا کند. برای

رسیدن به این نتیجه بهتر است رنگ سیاه را به تمام، بر تن نکنید و حتما پیراهن یا کفش و

 یا چیزی از لباستان را به رنگ 
سفید انتخاب کنید. 

رنگها و تاثیرات آنها
رنگ زمانی ظاهر می شود که فرکانس نوری در محیطی متناسب شدت گرفته و متظاهر



نوشته شده در دوشنبه 92 دی 16ساعت ساعت 1:17 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

 

رنگ سرخ به نهایت روح افزاد و جان بخش است. این رنگ به لحاظ داشتن خصوصیات

 خود باعث می گردد که چاکراها به حرکت بیفتند. (چاکراها محلهایی هستند که در بدن

 انسان به وفور وجود داشته و انرژی های لازم از طریق آنها وارد بدن شده و یا از آن خارج

 می گردند، ما باید توجه داشته باشیم که این مراکز و نقاط با بدن فیزیکی ما هیچ ارتباطی

 نداشته و تاثیراتی در حرکات و عملیات فیزیکی ما ندارند و تنها در شرایط تاثیر گذاری و یا

 تاثیر پذیری روحی ما انسانها کار برد دارند. 

رنگ قرمز به سبب داشتن انرژی شدید در خود باعث می گردد که تحریکات و احساسات

 فیزیکی و عوامل و اسباب فیزیکی خود را بیدار سازد و همین بیداری آنها را به شدت به

 فعالیت وا می دارد. این رنگ می تواند سرماخوردگی، ناراحتی‌های گردش خون و وجود

 عفونت در نایژه ها و ریه ها مفید واقع شود و آنها را درمان نماید. 


اما باید توجه داشت که این رنگ احساسات مربوط به انتقام، کینه، بی منطقی، جسارت،

 عشق و سکس را نیز تهییج می نماید. اگر مقدار رنگ قرمز بیشتر مورد استفاده قرار گیرد

 منجر به ناملایمات احساسی و افسردگی های ناپایدار می شود. 

علاوه بر این باعث افزایش فشار خون در انسانها نیز می شود. به طور خلاصه رنگ قرمز،

 باعث می شود که حرارت و دمای بدن انسان بیشتر شود و گردش خون و جریان آن را

سریعتر می سازد و برای افرادی که دارای فشار خون پایینی هستند مفید می باشد. 

 

نشانه دانش و آگاهی است. این رنگ احساسات اجتماعی بودن و شدن را افزایش داده

 و فعالیتهای اجتماعی را در افراد تقویت می بخشد. 
موثرترین بخش بدن انسان، سیستم عضلانی و ماهیچه های انسان است که به سرعت

 از این رنگ تاثیر می پذیرد. استفاده افراطی از رنگ نارنجی سبب نامتعادلی و ناهماهنگی

 در سیستم عصبی افراد می شود. و توصیه می شود که این رنگ به همراه

 رنگ سبز یا آبی استفاده شود.

 اعضای مختلفی از بدن از جمله طحال، غده پانکراس، معده، روده ها و کلیه ها از این

رنگ متاثر هستند. ناراحتی و افسردگی های شدید نیز می توانند به وسیله رنگ

نارنجی درمان شوند. برای رفع ناراحتیهای گذرا در سیستم گوارشی نیز استفاده

از رنگ نارنجی مفید می باشد. 

لازم به ذکر است: اگر توجه کنید در بازی فوتبال کمک داوران که پرچم نارنجی و زردی که در

 دست دارند اگر بازیکنان فوتبال با عصبانیت به سمت آنها حرکت کنند و رای و حکم آنها

معترض می شوند آنها پرچم خود را در پشت خود نگه می دارند چون رنگ پرچم کمک

 داوران باعث بروز خشم بیشتر بازیکنان می شود. 

رنگ زرد:
تاثیر گذارترین نقطه ای که در بدن انسان می تواند از رنگ زرد متاثر گردد، ذهن آدمی است.

 تمامی فعالیتهای ذهنی فرد به وسیله نیروی رنگ زرد به حرکت در می آید. از طرفی برای

از بین بردن ناملایمات و یأس و ناامیدی رنگ زرد مفید واقع می شود. زیرا نیروی رنگ زرد به

 فرد امیدواری به زندگی و نیروی زیستن می بخشد. به وسیله رنگ زرد، خوش بینی و

 اعتماد به نفس را در خود افزایش می دهد. 

سیستم عصبی، معده، روده ها، کلیه ها و تمامی جهاز هاضمه تحت تاثیر این رنگ قرار

دارند. و اگر ناراحتی در آنها ایجاد شود به وسیله رنگ زرد می توان آن را درمان نمود. رنگ

 زرد و زرد طلایی هم واکنشهای فرد را در رابطه با زندگی و هم تصورات

خوش بینانه در انسان را تقویت می بخشد. 

رنگ سبز:
رنگ سبز یکی از رنگهایی است که در جهان بیش از بقیه رنگها دیده می شود. رنگ سبز

 حالت آرام بخشی دارد و به عنوان سمبل شفقت و مهربانی و متعادل بودن روح و روان و

رفتار به شمار می رود. این رنگ از طرفی دل رحمی، مهربانی و مودت و دوستی را در

انسانها افزایش می دهد. رنگ سبز روشن که به طیف نوری آبی نزدیکتر است، در

 بسیاری از درمانها مفید واقع می شود و بهترین رنگ برای درمان دردها محسوب می گردد.

این رنگ در تقویت احساسات دوستی، امیدواری، ایمان و صلح بسیار موثر می باشد و

 برای این بیشتر پرچم کشورهای صلح طلب دارای چنین رنگی است و اگر جامعه ای

بیشتر به این رنگ گرایش داشته باشد، از آرامش و ثبات بهتری برخوردار می باشد. 

مهمترین نقطه ای که از رنگ سبز متاثر می گردد، چاکرای قلب است. این حالت باعث

 می گردد که ناراحتی های قلبی، فشار خون زیاد و یا کم، سردردهای ناموزون و ناهماهنگ

 میگرن، بی حالی و سستی در بدن و هم چنین رنگ پریدگی از طریق رنگ سبز درمان

می شود و آنچه که نبایستی در این قضیه فراموش شود اینکه، از رنگ سبز نبایستی در

درمان بیماریهایی از قبیل سرطان و یا بیماریهای غده ای از آن استفاده کرد. زیرا رنگ سبز

 باعث می شود که سرعت رشد و توسعه و پیشرفت هر چیزی افزایش یابد و این رنگ

 باعث رشد تومورهای سرطانی شده و بسیار خطرناک است. 

رنگ نارنجی:
این رنگ با مشخصه بسیار شاخص و ساده خود، سمبل نشاط و شادمانی و از طرفی

 نشانه دانش و آگاهی است. این رنگ احساسات اجتماعی بودن و شدن را افزایش

داده و فعالیتهای اجتماعی را در افراد تقویت می بخشد. 
موثرترین بخش بدن انسان، سیستم عضلانی و ماهیچه های انسان است که به سرعت

 از این رنگ تاثیر می پذیرد. استفاده افراطی از رنگ نارنجی سبب نامتعادلی و ناهماهنگی

در سیستم عصبی افراد می شود. و توصیه می شود که این رنگ به همراه رنگ سبز

یا آبی استفاده شود.

 اعضای مختلفی از بدن از جمله طحال، غده پانکراس، معده، روده ها و کلیه ها از این

رنگ متاثر هستند. ناراحتی و افسردگی های شدید نیز می توانند به وسیله رنگ نارنجی

 درمان شوند. برای رفع ناراحتیهای گذرا در سیستم گوارشی نیز استفاده از

رنگ نارنجی مفید می باشد. 

لازم به ذکر است: اگر توجه کنید در بازی فوتبال کمک داوران که پرچم نارنجی و

 زردی که در دست دارند اگر بازیکنان فوتبال با عصبانیت به سمت آنها حرکت کنند

 و رای و حکم آنها معترض می شوند آنها پرچم خود را در پشت خود نگه می دارند

 چون رنگ پرچم کمک داوران باعث بروز خشم بیشتر بازیکنان می شود.



نوشته شده در دوشنبه 92 دی 16ساعت ساعت 1:5 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin