سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

         آیات و احادیث در مورد تولی و تبری(بحثی در مورد تولی و تبری)

                                       بسم الله الرحمن الرحیم

 در آیات و روایات از تولی و تبری سخن به میان آمده است،اما مهم این است که معنا و حد آنها را بدانیم.

در تعریف تولی گفته اند که تولی یعنی دوست داشتن خدا و پیامبران الهی و امامان حق، و تبری

 ( برائت ) یعنی بیزاری و دوری جستن از دشمنان خدا و دشمنان پیامبران و امامان حق .

اما قرآن کریم حقیقت تبری را دوری جستن و بیزاری از عقیده نادرست و عمل نادرست می شمارد. خداوند در آیه 41 از سوره «یونس»وَإِن کَذَّبُوکَ فَقُل لِّی عَمَلِی وَلَکُمْ عَمَلُکُمْ أَنتُمْ بَرِیئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَأَنَاْ بَرِیءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ .

     به پیامبر می فرماید :« اگر( مشرکان) تو را تکذیب کردند به آنها بگو : عمل من به من تعلق دارد و عمل شما نیز به شما تعلق دارد و شما از عمل من بیزارید و من از عمل شما بیزارم .»(فرمود بگو من از عمل شما بیزارم و نفرمود که بگو من از ذات انسانی شما بیزارم).

همچنین خداوند در آیه 54 سوره « هود»إِن نَّقُولُ إِلاَّ اعْتَرَاکَ بَعْضُ آلِهَتِنَا بِسُوَءٍ قَالَ إِنِّی أُشْهِدُ اللّهِ وَاشْهَدُواْ أَنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تُشْرِکُونَ .

      می فرماید که حضرت هود (ع) به قومش گفت: خدا را شاهد می گیرم و شما نیز شاهد باشید که من از شرکی که شما می ورزید دور و از آن بیزارم ( و نفرمود من از ذات شما بیزارم).

بنابراین با جمع بندی آیات می توان به این نتیجه رسید که آنچه هیچگاه تعطیل نمی شود و در هر شرایط ضرورت دارد برائت و بیزاری از عقیده و عمل نادرست است ،اما بیزاری از ذات افراد گمراه نادرست است چون :

1-     هر لحظه امکان دارد که فرد گمراه برگردد و از عقیده و رفتار خود دست بردارد. خداوند در آیه 7 از سوره « ممتحنه »عَسَى اللَّهُ أَنْ یَجْعَلَ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَ الَّذِینَ عَادَیْتُمْ مِنْهُمْ مَوَدَّةً وَاللَّهُ قَدِیرٌ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ . به همین نکته اشاره می کند و می فرماید: « امید است که خدا بین شما و کسانی که با آنها دشمن هستید محبت

برقرار کند ».

 

2-     اگر پیامبر و فرد با ایمانی که ایمان راسخ دارد از ذات فرد بیزار باشد چگونه با این تنفر می تواند برای  هدایت دعا کند و چگونه  می تواند برای هدایت او  دل بسوزاند و تلاش کند و به اصطلاح قرآن کریم همچون رسول اکرم (ص)در هدایت کافران  و مشرکان حریص باشد.

3-     از نظر قرآن شرک هم مراتب مختلفی دارد و اغلب مردم از نظر اعتقادات نادرست و عمل نادرست و خالص نبودن ایشان در مرتبه ای از شرک و کفر قرار دارند؛ و اگر ملاک این باشد که ما از خود مشرکان و کافران بیزار باشیم نه از عمل آنها، باید از اکثریت قریب به اتفاق مردم بیزار باشیم در حال چنین کاری صحیح نیست. 

  4-      بیزار بودن از ذات کسی سبب می شود که انسان سخنان درست و خوبیهای او را نبیند و در قضاوت کردن بی انصافی کند.زیرا انسان صفات مختلف و عقاید مختلفی دارد و عقاید غلط و رفتار نادرست آنها نیز مراتب مختلفی دارد و نسبی است.

5- در احادیث معتبرآمده که انسان باید وظایف خود را در قبال افراد کافر و مشرک ادا کند مثلا اگر

 

پدرو مادر مشرک و کافرند به انها نیکی کند و ... پس با بیزاری از آنها چگونه می تواند به آنها نیکی کند و ظایف خود را در قبال انها انجام دهد.

 



نوشته شده در پنج شنبه 93 مرداد 16ساعت ساعت 12:1 عصر توسط مشتعلی| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin