سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

امام صادق(ع) فرمود:

 زکات قرار داده شده تا آزمایش ثروتمندان و کمک به فقرا باشد، اگر مردم زکات اموال خود را

 بپردازند هیچ مسلمان نیازمندی باقی نمی‌ماند و با آنچه که خدا واجب کرده بی‌نیاز می‌گردد

 و مردم فقیر و محتاج و نیازمند و گرسنه و برهنه نمی‌شوند مگر بواسطه گناهان ثروتمندان.

شایسته است که خداوند رحمت خود را از کسانی که حق خدا را در ثروت خود ادا نکنند باز دارد.

 وسائل‌الشیعه جلد 6 صفحه 4

کسی که زکات واجب مالش را بپردازد و برای گرفتاریهای بستگان خود خرج کند بخیل نیست.

 همانا بخیل حقیقی کسی است که زکات واجب مالی خود را نپردازد و در راه رفع مشکلات

 بستگان خویش خرج نکند در حالی که در موارد دیگر افراط و اسراف می‌کند.

وسائل‌الشیعه جلد 6 صفحه 21

امام صادق(ع) فرمود: دزدان سه نوع‌اند: مانعین زکات، کسانی که مهریه زنان را حلال می‌شمارند

 (و نمی‌دهند)، و کسی که قرض می‌کند ولی قصد پرداخت ندارد.

 میزان الحکمه جلد 4 صفحه 221

امام صادق(ع) فرمود:

 رسول خدا(ص) بر نه چیز زکات قرار داد: گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو، و گوسفند

 و غیر از اینها را بخشید.

وسائل‌الشیعه جلد 6 صفحه 34

سماعه گوید: از امام صادق(ع) سؤال کردم چه کسی شایسته است که زکات بگیرد؟ امام صادق(ع) فرمود:

 به خدا قسم، زکات برای آنان است که در کتاب او (قرآن) نامشان بیان شده است:

فقرا، بیچارگان، جمع‌آورندگان آن، کسانی که با گرفتن زکات قلبهایشان نسبت به اسلام نرم می‌شود،

 در (آزادی) بندگان، بدهکاران، راه خدا و کسی که در راه مانده است. اینها تکلیف واجب از سوی پروردگار است

. بحارالانوار جلد 96 صفحه 56

یونس بن یعقوب می‌گوید: به امام صادق(ع) گفتم:

به خانواده مسلمانان از زکات می‌پردازم برای آنان از زکات لباس و غذا می‌خرم و چنین می‌پندارم

که این برای آنان خیر و مصلحت است. امام صادق(ع) فرمود: مانعی ندارد.

 بحارالانوار جلد 96 صفحه 60

رسول اکرم(ص) فرمود:

صدقه (زکات) برای ثروتمند و کسی که عاقل و تندرست است و کسی که شغل و حرفه‌ای دارد حلال نیست.

 گفتم: معنای این حرف چیست؟ فرمود :

روا نیست که صدقه و زکات بگیرد در حالی که می‌تواند از آن استفاده نکند.

 بحارالانوار جلد 96 صفحه 66

امام صادق(ع) فرمود:

به پنج گروه زکات پرداخت نمی‌شود:

فرزند، پدر و مادر، همسر و بنده (کنیز و غلام) چون انسان مجبور است به آنان نفقه بدهد. (چون آنان واجب‌النفقه‌اند).

بحارالانوار جلد 96 صفحه 64

امام صادق(ع) فرمود:

 زکات فطره بر هر مسلمانی واجب است، کسی که آنرا نپردازد بیم آن می‌رود که فوت شود.

 پرسیدند فوت چیست؟ فرمود: مرگ.

بحارالانوار جلد 96 صفحه 109

امام هفتم به نقل از اجدادش نقل کرده که رسول خدا(ص) فرمود:

کسی که زکات فطره را بپردازد، خداوند کمبود زکات واجب او را تکمیل می‌کند.

 بحارالانوار جلد 96 صفحه 105

امام صادق(ع) در فرموده خداوند از قول عیسی «و مرا به نماز و زکات سفارش کرد» فرمود:

 منظور زکات فطره است چون همه مردم ثروت ندارند (تا زکات سال بر آنان واجب شود)

و اما زکات فطره بر فقیر و ثروتمند و کوچک و بزرگ واجب است.

بحارالانوار جلد 96 صفحه 104

امام صادق(ع) فرمود:

تکمیل روزه به پرداخت زکات فطره است، همانطور که صلوات و درود بر پیامبر (در تشهد) تکمیل نماز است،

 زیرا کسی که روزه بگیرد ولی عمداً زکات را نپردازد روزه‌ای برای او نیست.

 (یعنی روزه‌اش پذیرفته نمی‌شود).

 وسائل‌الشیعه جلد 6 صفحه 221

امام صادق(ع) فرمود:

 به هر یک از اعضای تو زکاتی واجب برای خدا در عهده توست، بلکه بر هر مویی بلکه بر هر

نگاهی (زکاتی بر عهده‌ داری) زکات چشم نگاه با عبرت و چشم‌پوشی از شهادت و امثال

 آن است، و زکات گوش، گوش‌کردن به علم و حکمت و قرآن است.

 بحارالانوار جلد 96 صفحه 7

حضرت محمد (ص) :

 فرمود هر گاه مردمان پیمان شکنند ، دشمن بر آنان‏ چیره گردد، و هیچ قومى ستم نکردند مگر اینکه

 کشتار در میان آنان زیاد شد، و منع نکردند گروهى زکاة را مگر اینکه آسمان بارانش را از ایشان دریغ داشت،

و هر قومى که در میانشان زنا شیوع داشت مرگ ناگهانى در آن جمعیت فراوان بود، هر قومى که کم فروشى

 کردند گرفتار قحط سالى شدند.

ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 175

تارک حج و مانع زکوة به دین یهودی یا نصرانی می میرد

آقای شیخ اسماعیل جابلقی که مقیم تهران است از شیخ حسن وکیل عراقی نقل کرد که

 او گفت شبی در خواب دیدم یک نفر در حال احتضار است ما به عیادت او رفته ایم ، از علمای

 عراق آقا نورالدین و آقای حاج محمد خان و آقای سید احمد تشریف دارند.دیدم دو نفر طرف

 پای محتضر نشسته اند به او می گویند یا یهودی بمیر و یا نصرانی آنها اصرار میکنند آقایان

 هم چیزی نمی گویند ، بالاخره او گفت نصرانی می میرم و از دنیا رفت.

من از خواب بیدار شدم ، صبح به طرف منزل آنشخص رفتم به بینم چه خبر است وقتی رسیدم

 هیچ خبر نبود برگشتم ، در مراجعت یک نفر از دوستان به من گفت فلانی مریض است

 ( نام همان شخص را برد ) بیا برویم از او عیادت کنیم من خبر مریضی او را تا آنوقت نشنیده بودم.

رفتم وقتیکه وارد شدم دیدم حضار مجلس همانهایی هستند که دیشب در خواب دیده بودم آن سه نفر آقایان

 نامبرده از علماء تشریف داشتند ولی آندو نفر زا که طرف پای او نشسته بودند ندیدم ، مریض همانروز از

دنیا رفت گوینده نام مریض را نبرد ، پرسیدم تارک حج بود ( چون در باب تارک حج روایت هست که یا

 یهودی بمیر و یا نصرانی ) گفت : نه.گفتم یقینا مانع زکات بوده گفت بلی ، معلوم شد که همین بوده

 چون در خبر هست که هرکس یک قیراط از زکات را منع نماید اگر بمیرد مخیر میکنند او را که یا یهودی

 و یا نصرانی بمیرد. الکلام یجر الکلام جلد 2 صفحه 252 ، پند تاریخ جلد 5 صفحه 237

برداشت از وبلاگ بسوی خدا  با اجازه آجرکم عند الله



نوشته شده در دوشنبه 93 تیر 30ساعت ساعت 2:50 عصر توسط مشتعلی| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin