سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فرهنگی ،مذهبی

امام رضا علیه السلام و خمس درآمدها
شیخ صدوق مى‏گوید: در یکى از نامه‏هاى حضرت آمده است:

 «إنّ الخمس بعد المؤونة»؛
«خمس، پس از کسر هزینه‏هاست.»
جمله یاد شده، حاکى از آن است که این حدیث، ناظر به درآمدهاى

 مردم است، زیرا اخراج خمس از غنایم وظیفه مردم نیست، بلکه

وظیفه حاکم اسلامى است و حضرت در اینجا با مردم سخن مى‏گوید.
در فقه الرضا از ایشان نقل شده است که فرمود:
امام رضا (ع) و خمس درآمدها
«کلّ ما أفاده الناس فهو غنیمة. لا فرق بین الکنوز والمعادن والغوص ومال

 الفیئ الذى لم یختلف فیه وهو ماادّعى فیه الرخصة، وهو ربح التجارة،

 وغلة الضیعة وسائر الفوائد من المکاسب والصناعات، والمواریث وغیرها

 لأنّ الجمیع غنیمة وفائدة ومن رزق اللَّه عزّوجلّ، فانّه روى أنّ الخمس

على الخیّاط من ابرته والصانع من صناعه، فعلى کلّ من غنم

 من الوجوه مالًا فعلیه الخمس».

«هر چه مردم به دست آورند، غنیمت به شمار مى‏آید، خواه گنج

یا معادن باشد و خواه از غوّاصى در دریا به دست آید، یا اموالى که

 در جنگ به دست آمده و براى آنها لشکرکشى نشده باشد، و همان

 چیزى که ادّعا کرده‏اند که خمسى ندارد، یعنى سود بازرگانى و محصولات

 کشتزارها و باغ‏ها و دیگر درآمدهاى بازرگانى وصنعتى و ارث و چیزهاى

 دیگر، همه این‏ها غنیمت و سود و روزى خداوند است.» در روایت دیگر آمده است

 «حتى خیاط باید سوزن خود و صنعتگر از صنعت خود خمس بپردازد.

 هر کس از هر یک از این راه‏ها چیزى به دست آورد، باید خمس بپردازد.»
یکى از شیعیان به امام رضا علیه السلام نامه‏اى نوشت و از خمس سؤال کرد،

حضرت در پاسخ فرمود: «إنّ الخمس عوننا على دیننا وعلى عیالاتنا وعلى

 موالینا وما نبذل ونشترى من اعراضنا ممّن نخاف سطوته، فلا تَزْوُوهُ عنّا ولا

تحرموا أنفسکم دعاءنا ما قدرتم علیه فانّ اخراجه مفتاح رزقکم وتمحیص

 ذنوبکم وما تمهدون لأنفسکم لیوم فاقتکم ...».

«خمس، کمک به دین‏مان و خانواده‏ها و هوادارانمان است و آن را

 هزینه مى‏کنیم تا آبروى خود را حفظ کنیم و از شرّ دشمنان در امان بمانیم،

 پس آن را از ما باز نگیرید و تا جایى که مى‏توانید ما را از دعاى خود بى‏بهره نسازید.
پرداخت این خمس، کلید روزى شما و پاکى از گناهان و ذخیره‏اى براى

 روز تنگدستى شماست ....»
گروهى از شیعیان خراسان بر امام رضا علیه السلام وارد شدند و از او

 درخواست کردند که خمس را بر آنان حلال کند، فرمود: «ما أمحل هذا

 تمحضونا المودّة بالسنتکم وتزوون عنا حقاً جعله اللَّه لنا وجعلنا له، وهو

الخمس لا نجعل أحداً منکم فى حلّ».

«من این پیشنهاد را قبول نمى‏کنم. شما، در زبان ما را به محبت خود

اختصاص مى‏دهید، و در عمل حقى را که خدا براى ما قرار داده وما را

ویژه آن شناخته- یعنى خمس- از ما باز مى‏گیرید، ما خمس را بر هیچ

 یک از شما حلال نمى‏کنیم.»
امام جواد (ع) و خمس درآمدها
امام جواد علیه السلام و خمس درآمدها
محمد بن حسن اشعرى، به امام جواد علیه السلام نامه‏اى نوشت و از

 او درباره خمس سؤال کرد. متن نامه او چنین است:
«أخبرنى عن الخمس أعلى جمیع ما یستفید الرجل من قلیل وکثیر من

 جمیع الضروب وعلى الصنّاع وکیف‏ ذلک؟ فکتب بخطه: «الخمس بعد المؤونة»؛
«به حضرتش نوشتم: مرا از خمس آگاه کن. آیا بر کلیه درآمدهاى انسان از کم

 و زیاد تعلّق مى‏گیرد؟ وصنعتگران نیز باید خمس بپردازند؟ چگونگى آن را بفرمایید.

 حضرت در پاسخ نوشت: پس از محاسبه هزینه‏ها باید  یک پنجم  پرداخت شود.»
از روایت استفاده مى‏شود که اصل وجوب خمس در زمان امام جواد علیه السلام

که دوران امامت ایشان مربوط به سالهاى (203- 220) است، نزد شیعیان امر

مسلّمى بوده، ولى چیزى که هست کم و کیف آن براى این فرد روشن نبود

 که با نامه‏نگارى جویاى آن شده است.
امام جواد علیه السلام در نامه خود به على بن مهزیار- که در سال 220

 نوشته است-، درباره مسأله خمس به صورت گسترده سخن گفته،

 آنگاه مى‏فرماید: «والغنائم والفوائد یرحمک اللَّه فهى الغنیمة یغنمها

 المرء والفائدة یفیدها والجائزة من الإنسان للإنسان الّتى لها خطر،

 والمیراث الذى لا یحتسب من غیر أب ولا ابن ...».

حضرت، پس از نگارش آیه غنیمت به تفسیر آن پرداخته مى‏فرماید:

«غنائم وفوائد- خدا ترا بیامرزد- بهره‏هایى است که انسان به چنگ

 مى‏آورد و سودهایى است که به او مى‏رسد وهدایاى گرانبهایى که

 به انسان‏ مى‏بخشند ومیراثى که انسان فکر نمى‏کند به او برسد،

در همه آنها خمس واجب است.» آنگاه بقیه موارد خمس راتشریح مى‏کند.

امام هادى (ع) و خمس درآمدها

امام هادى علیه السلام و خمس درآمدها
على بن محمد بن شجاع نیشابورى مى‏گوید: از امام دهم، امام هادى علیه السلام

 سؤال کردم: مردى که از مزرعه خود صد «کر»

 گندم برداشت کرده است،

و یک دهم آن به عنوان زکات ازاوگرفته شده و سى «کر» آن نیز براى هزینه

صرف شده است، و تنها شصت «کر» براى او مانده، وظیفه او چیست؟ و

حضرت در پاسخ نوشت: پس از کسر هزینه‏هاى زندگى شخصى خودش باید یک پنجم

 رابپردازد.

 حضرت هادى علیه السلام این حکم را در دوران امامت خود

 (221- 254) بیان فرموده است.
ابوعلى فرزند راشد مى‏گوید: به امام هادى علیه السلام عرض کردم:

به من دستور دادى که اوامر تو را انجام دهم و حق تو را از شیعیان بگیرم.

به شیعیان این مطلب را منتقل کردم، آنان به من گفتند: حق امام در اموال ما چیست؟

 من در پاسخ آنان چه بگویم؟
امام هادى علیه السلام فرمود: «یجب علیهم الخمس»

(یک پنجم  درآمد را بپردازند).
به امام علیه السلام عرض کردم در همه چیز؟ فرمود:

در ابزار و آلات و صنایع.
گفتم: آیا بازرگان وکاسب هم چیزى باید بپردازد؟
فرمود: پس ازکسر هزینه‏ها.

ما در اینجا به همین چند روایت بسنده کرده و خوانندگان

را به آثار حدیثى ارجاع مى‏دهیم.
بنابراین روشن شد که مسأله خمس یک دایره گسترده دارد و

خمس درآمدها از خصایص فقه شیعى نیست، بلکه دلایل آن در کتاب و

 سنت، وارد شده است. چیزى که هست پس از رحلت پیامبر گرامى

 صلى الله علیه و آله، این مسأله، مانند پرداخت حق ذوى القربى

 از غنایم و غیره همچون مسائل مهمتر به فراموشى سپرده شد.
نویسنده کتاب خمس در مقدمه مى‏گوید: من به هشت حقیقت مهم

 و هیجان‏انگیز پى برده‏ام، نخستین حقیقت این است که وجوب پرداختن

 خمس از ائمه معصومین نقل نشده است و حال آنکه مذهب شیعه باید

 متکى به اقوال ائمه باشد، و اقوال ائمه، مرجع فتوا براى علما هستند.

در جواب گوییم که ما چهارده روایت را براى نمونه از احادیث ائمه اطهار

 علیهم السلام براى شما بیان کردیم. پس شما چگونه مدعى هستید

 که درباره وجوب خمس از ائمه معصومین علیهم السلام مطلبى نقل نشده است.

پس این روایات منقول چیست؟! بنابراین باید پذیرفت که نویسنده یا جاهل است

 یا خود را به تجاهل زده است.


1 ) محمدبن‏زیدطبرى مى‏گوید: «گروهى از خراسان‏برامام رضا « ع »

     وارد شدند و از آن حضرت خواستند خمس را بر آنان حلال کند

حضرت فرمود: آیا آن را حلال کنم؟ با زبانتان اظهار دوستى مى‏کنید

     و خمسى را که به عنوان حقى از طرف خداوند براى ما و براى

خودش قرار داده است نمى‏دهید؟ هرگز براى یک نفر از شما آنان

     را حلال نمى‏کنم.» - وسایل ، ج 6 ، باب 3 ، از ابواب الانفال ،



نوشته شده در یکشنبه 93 تیر 29ساعت ساعت 12:6 عصر توسط مشتعلی| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin