فرهنگی ،مذهبی
حدیث 3 ، ص 376. «هر کسى چیزى از خمس را بخرد چیزى را که حلال نیست خریده است.» - وسایل ، ج 6 ، باب 3 ، من ابواب الانفال ، حدیث 5 ، ص 376. جمله وسایلالشیعه، جلد 6 ، باب 2 و 3 از ابواب انفال مراجعه کنند. مسئله پاکى شیعه و پاک بودن نسلشان تکیه دارد و این امر مربوط به ازدواج ( و خرید کنیز و غنیمت کردن کنیز در جنگ و پرداخت مهریه ) و مخارج زندگى است به این معنا که اهلبیت « علیهم السلام » به شیعیان اجازه دادند آنچه در خرید کنیز و مصارف زندگى و ازدواج و نفقه زندگى مصرف مىکنند و از درآمدهاى سالیانه آنهاست بدون پرداخت خمس مىتوانند مصرف کنند روایتهاى 1 و 2 و 3 و 4 که نویسنده آورده در این رابطه است به خصوص روایت چهارم که محمدبنمسلم از امام باقر « ع » یا امام صادق « ع » روایت مىکند که حضرت فرمود: ما آن را حلال کردیم تا تولد شیعیان ما پاک باشد. ( و نطفه آنان از لقمه حرام نباشد و کنیزشان و مهریه زنان از مال حرام نباشد تا ازدواجشان صحیح باشد ) و اولاد و نسل آنان پاک باشد ( و فرزندان نامشروع نداشته باشند ) . است که پرداخت خمس براى افراد در شرایطى که دارند رنج و مشقت دارد ( از قبیل مشکلات اقتصادى و تنگدستى ) و طبیعى است امام که مظهر رحمت الهى است نمىخواهد شیعیانش در تنگدستى و مشقت باشد همانطور که از حدیث 6 و 7 استفاده مىشود. در روایت 7 تصریح است به اینکه هر کس در تنگدستى قرار دارد حق امام بر او حلال است و در حدیث 6 که از یونس بنیعقوب است و متأسفانه روایت درست معنا نشده چنین آمده است: و مىدانیم حق شما در آن قطعى است و ما نسبت به آن کوتاهى کردهایم امام صادق « ع » فرمود: ما با انصاف با شما رفتار نکردیم اگر شما را به کلفت ( و رنج ) در امروز بیندازیم و از در انصاف با شما وارد نشدهایم.» - وسایل ، ج 6 ، باب 4 ، من ابواب الانفال ، ج 6 ، ص 380. حلال بودن خمس مربوط به کسى است که در فشار اقتصادى قرار دارد و در حدیث هفتم حضرت مىفرماید: الیوم ، یعنى امروز ، منصفانه نیست که شما را به کلفت و رنج بیندازیم معلوم مىشود شرایط جامعه یا فرد سؤال کننده به گونهاى بوده است که حضرت او را از پرداخت خمس معاف کرده است. همان طور که ملاحظه مىشود نویسنده در حدیث 6 خیانت دیگرى مرتکب شدهاست وکلمهى ( الیوم ) را از حدیث حذف کرده تا بتوتندبه هدف خود برسد. دلالت بر وجوب خمس و پرداخت آن دارد و سپس امام آن را به فرد مىبخشد و روشن است که امام مىتواند خمس را به فردى ببخشد. حلال نمودهاند مربوط به نکاح ( مهریه و خرید کنیز و خرج ازدواج ) و مسکن و تجارت ( سرمایه به مقدار نیاز جهت زندگى ) است و
2 ) ابىبصیر از امام محمد باقر « ع » روایت مىکند که فرمود:
خوانندگان مىتوانند براى اطلاع بیشتر به کتب احادیث از
نکته: روایاتى که دلالت بر حلال بودن خمس دارد بیشتر به
بعضى از روایات دیگر که خمس را حلال مىکند مربوط به آنجایى
«فدایت شوم در دست ما اموال و بهرهها و تجارتهایى است
همانطور که ملاحظه مىشود حدیث ششم صراحت دارد که
امّا حدیث هشتم که نویسنده به آن استشهاد کرده است آن نیز
به نظر مىرسد آنچه امامان « علیهم السلام » در باب خمس
By Ashoora.ir & Night Skin